Corneliu LEU - SECOLUL SI DEMOCRATIA
Mariana Cristescu, Damen Passo Doble, Editura Nico, Târgu Mures, 2012

Politica si religia

 Iata ca Romania a devenit zilele acestea o tara "imperialista", cu visuri de marire, avand ochii pe teritoriile vecine, gata sa le acapareze si sa le stoarca de bogatiile populatiilor cu care nu are nici o legatura. De exemplu, Republica Moldova, care a acuzat Bucurestii, prin vocea ministrului Justitiei de la Chisinau, Ion Morei, de tendinte "expansioniste". Daca, se compara acuza demnitarului respectiv cu cele ce scriu ziarele comuniste si proruse din tarisoara vecina despre Romania, aproape ca acesta nici nu poate fi luat in seama. Doar daca vorbele respective nu ar fi fost aruncate tocmai la Strasbourg, in fata Curtii Europene pentru Drepturile Omului. Analizand chiar superficial discursul ministrului respectiv surprinzi cinismul ce-l ascunde, deformarea cu totul deplasata a ajutorului dezinteresat si fratesc acordat, din ratiuni politice si umanitare, de catre Romania, tanarului stat din stanga Prutului. Acest sprijin concret, valorand milioane de dolari anual se traduce la Chisinau ca ..."expansionism". In fata reactiei Romaniei, care a declarat inadmisibile exprimarile facute la Strasbourg de catre ministrul moldovean, Guvernul de la Chisinau a gasit de cuviinta sa imbrobodeasca lucrurile, aruncand vina asupra personajului in cauza, fabricand ad-hoc argumentul subtire ca acesta ar fi vorbit in nume propriu. Bineinteles, nici premierul Adrian Nastase si nici presedintele Iliescu nu au inghitit o asemenea mistificare, cel dintai anulandu-si o vizita oficiala pe care urma sa o intreprinda la Chisinau, al doilea opinand ca omologul sau moldovean sa ceara scuze Romaniei pentru afrontul ce i s-a adus intr-o conjunctura internationala.

Izvorul acestui incident pare la o prima vedere a fi un simplu caz juridic, iscat prin faptul ca, la sfarsitul anului 1992 a fost reactivata Mitropolia Basarabiei, desfiintata de regimul bolsevic, dupa cel de-al Doilea Razboi Mondial, cand Kremlinul a creat in mod artificial si cu evidenta intentie expansionista Republica Sovietica Socialista Moldoveneasca. In fapt, aceasta asa-zis republica era o continuatoare a fostei Republici Sovietice Autonome Moldovenesti, creata in stanga Nistrului, de catre Stalin, inainte de ocuparea Basarabiei si Bucovinei de Nord, conform anexelor secrete ale Tratatului sovieto-hitlerist Molotov-Ribbentrop. Decuparea administrativa respectiva cuprindea Transnistria, regiunea dintre Nistru si Bug, deci in buna masura Podisul Podoliei si o parte din Stepa pontica, cu capitala la Odessa. Ea reprezenta intentia destul de transparenta a expansiunii sovietelor spre sud-vest, peste Nistru, pana la Carpati, in Moldova romaneasca. Asa se explica larghetea cu care Moscova a ingaduit cultivarea personalitatilor lui Stefan cel Mare si a lui Mihai Eminescu, concomitent cu introducerea in invatamant a "istoriei Moldovei" si a "limbii moldovenesti", intr-o zona teritoriala locuita de romani. Se urmarea, bineinteles, secesiunea in timp a stravechiului principat Moldova din sanul patriei-mama si destabilizarea Romaniei. Pe de alta parte, Romania a fost declarata inamica nu numai a URSS-ului, prin urmare implicit a Republicii Sovietice Moldova, dar si un stat "imperialist", cu tendinte expansioniste. Aceste teze, care sfidau realitatea, au fost adoptate si de Partidul Comunist Roman, ceea ce a dus la interzicerea lui de catre Guvernul de la Bucuresti, in anul 1924, iar propagandistii comunisti mai toti rusi, ucraineni si bulgari, prinsi si condamnati.

Potrivit statisticilor sovietice din anul 1988, RSS Moldoveneasca avea o populatie de 4.190.000 de locuitori, din care 64 la suta moldoveni, deci romani, 14 la suta ucraineni, 13 la suta rusi, 4 la suta gagauzi si 2 la suta evrei. Si cu toate ca rusii, stabiliti in Transnistria, mai ales ca functionari publici, militari si tehnicieni, erau putini in comparatie cu romanii, limba oficiala a "republicii" a fost declarata rusa. Se stie ca apartenenta nationala a unui popor o da limba, in genere cultura traditionala. Tocmai de aceea Kremlinul a instaurat un climat de teroare impotriva a tot ce reprezenta romanesc, incepand cu limba si credinta religioasa, care au fost oprimate. Astfel, intelectualitatea, inclusiv preotimea crestina romaneasca a fost decimata sistematic. In acest proces distructiv, Mitropolia Basarabiei, ca parte a Patriarhiei Ortodoxe romane a fost desfiintata, iar in locul ei a fost creata Mitropolia Moldovei, ca o componenta a Patriarhiei Ruse, servila Kremlinului. In bisericile, cate au ramas ele, limba de cult a devenit rusa, desi uriasa majoritate a credinciosilor erau de etnie romaneasca si vorbeau curent romana. De altfel, nu numai crestinii ortodocsi romani au fost oprimati, ci toti crestinii romani de alte confesiuni, numai prin faptul ca nu erau rusi.

Dupa 1990, cand republicile componente ale URSS-ului s-au declarat independente, romanii basarabeni au cerut reintroducerea limbii romane in biserica. Patriarhia rusa a refuzat insa acest lucru si, drept urmare, a fost reactivata Mitropolia Basarabiei, in bisericile careia liturghia se face in romaneste. In acelasi timp s-a mentinut Mitropolia Moldovei, cu limba de cult rusa, ceea ce constituie o impostura, o reminiscenta a regimului bolsevic, deoarece o mitropolie cu acelasi nume functioneaza la Iasi de sute si sute de ani. Aici se cuvine o mica incursiune in istoria crestinismului pe meleagurile romanesti. Alaturi de romani si greci, printre primele neamuri care au primit crestinismul in epoca apostolica au fost si straromanii. Este cunoscut ca Apostolul Andrei a adus, pe teritoriul carpato-pontic, Cuvantul lui Christos, ca inca din secolul IV dateaza scrieri patristice crestine elaborate de prelati straromani, printre care Vasile cel Mare, Teotim I, episcopul Tomisului, Valentinian, oan Cassian, Laurentiu de Novae, Niceta de Remesiana si Dionisie Exiguul, cel care a adaptat calculul calendaristic la anii erei crestine, dupa care se conduce astazi intreaga populatie a Terrei. Episcopate crestine, ca si asezaminte monahale au existat secole de-a randul in spatiul carpato-pontic si trebuie subliniat ca toate populatiile migratoare au primit crestinismul de la straromani la romani, inclusiv gotii, gepizii, avarii, ungurii si chiar o ramura a sangerosilor vikingi, ajunsi la Marea Neagra, care au lasat marturie insemnarile lor crestine din grotele de la Basarabi, in Dobrogea.

In Principatul Moldova, Petru Musat (1376-1391) ridica la rangul de mitropolie Biserica crestina ortodoxa, aducand ca mitropolit pe episcopul Iosif Musat de la Cetatea Alba din Basarabia, sfidand impotrivirea patriarhului de la Constantinopol. Resedinta Mitropoliei Moldovei a fost pana in anul 1564 la Suceava, iar de atunci pana astazi, la Iasi. In 1865 ia fiinta Episcopia Dunarii de Jos cu resedinta la Ismail, in Basarabia, iar in 1812 Arhiepiscopia. Mitropolie a Chisinaului, devenita a Basarabiei dupa 1923, cuprinzand episcopiile Ismailului si Cetatii Albe si Arhiepiscopia Chisinaului, toate sub jurisdictia Patriarhiei de la Bucuresti. Dupa cum se poate vedea, niciodata Basarabia nu a fost inclusa in subordinea Patriarhiei ruse. Dimpotriva, Biserica crestina ruso-ucraineana a fost organizata, la inceputurile ei, de catre ierarhi moldoveni, caci Biserica crestina din Moldova, inclusiv Basarabia, a existat cu mult inainte de anul 988, cand cneazul rus Vladimir se boteaza si se adopta oficial crestinismul in Rusia.

Revenind la Basarabia, preotimea si enoriasii crestini de limba romana au reinfiintat in 1992 vechea lor Mitropolie, alegand mitropolit pe Petru Paduraru. Avalansa de biserici si credinciosi ce au revenit imediat la Mitropolia romaneasca a speriat Patriarhia moscovita, care s-a opus fatis acestui fenomen logic. In plus a recurs la presiuni asupra guvernelor de la Chisinau, spre a le determina sa nu recunoasca oficial Mitropolia Basarabiei cu limba de cult romana. Din interese politice, Kremlinul a sustinut si instigat opozitia Patriarhiei ruse, astfel incat presedintii republicii, atat Snegur, cat si Lucinski, s-au raliat din oportunism vetoului rus. Era evidenta reaua lor credinta, desconsiderarea populatiei de limba romana, care nu mai frecventa bisericile unde se slujea in limba rusa. Prin urmare, au refuzat sa autorizeze legalitatea functionarii Mitropoliei, ceea ce a adus cazul in fata Justitiei. Doua instante au dat dreptate mitropoliei de limba romana, insa Curtea Suprema de Justitie de la Chisinau, ai carei judecatori sunt aserviti Guvernului a anulat hotararile respective, declarand Mitropolia Basarabiei ca ilegala, sub motivul ca "oficializarea ei ar fi un act de divizare si de dezintegrare a societatii, conducand la incurajarea si escaladarea nationalismului, extremismului si separatismului, fenomene ce ar fi urmate si de metode teroriste". Exact asa a spus si ministrul Justitiei, Ion Morei, la Strasbourg, unde a ajuns procesul respectiv. Insinuarile guvernantilor comunisti de la Chisinau sunt cu atat mai grave si lipsite de fond, cu cat extremismul si terorismul provin nu din randul populatiei romanesti. Atentatele la existenta chiar a Republicii Moldova au pornit si se mentin nu de catre crestinii romani, ci, dupa cum bine se stie, de la Tiraspolul ocupat de catre separatistii rusofoni, instigati de Kremlin, care au dus la o confruntare sangeroasa soldata cu sute de morti. Cu alte cuvinte, Rusia a ramas si ramane aceeasi Rusie, cu tendintele sale de expansionism, exprimate sub toate formele cu directia spre inima Europei si Balcani. Aparitia la guvernare a Partidului Comunist, in Repu-blica Moldova, nu a dus la atenuarea presiunii rusesti, asa cum credea electoratul. Dimpotriva, situatia s-a complicat, noua guvernare incepand cu masuri absolut discriminatorii indreptate impotriva populatiei de limba romana. Cea mai stupida masura a fost aceea prin care romanii au fost declarati populatie minoritara, iar limba romana interzisa a fi predata in scoli. De asemenea, s-au interzis manualele de istorie a romanilor. Toate sub pretextul incalificabil, ca in Republica Moldova se vorbeste "moldoveneste", iar istoria ei nu este cea a romanilor! In acest context anti-romanesc se include si nerecunoasterea Mitropoliei Basarabiei. Bineinteles, toate aceste aberatii nu pot tine loc de evidente. Caci a spune ca limba vorbita in Basarabia nu este romana si ca denumirea istorica Basarabia, data de sute de ani regiunii dintre Prut si Nistru nu exista, este o uriasa nerusinare, o sfidare a unor realitati clare.

In ce priveste Mitropolia Basarabiei, insusi Patriarhul Teoctist s-a declarat mahnit de turnura pe care a luat-o refuzul comunistilor de la Chisinau, ajuns pana acolo, incat sa ponegreasca Romania. Venerabilul Patriarh subliniaza ca istoria relatiilor dintre Bisericile rusa si romana, ca si canoanele dupa care se conduc acestea nu au fost viciate decat de imprejurari politice legate de ocuparea Basarabiei de-a lungul timpului de catre armatele rusesti.

Reactia actuala a Chisinaului era previzibila in contextul in care a venit la putere Partidul Comunist ce isi aplica cu rigurozitate programul electoral propus populatiei rusofone care l-a votat masiv, inclusiv declararea limbii ruse ca o a doua limba de stat si aderarea Republicii Moldova la Uniunea Rusia-Belarus.

Actuala putere de la Chisinau, a reluat vechile teze si sloganuri anti-romanesti de pe timpul bolsevicilor. Nu este deci de mirare, deoarece la varful PCM se afla vechi activisti PCUS (b), indoctrinati la scoala Kremlinului, inclusiv actualul ministru de Justitie, Ion Morei. Cum este extrem de dificil sa se eludeze sentimentele nationale ale populatiei majoritare, chiar daca a decretat-o minoritara, acest fapt este motivul atitudinii duplicitare a unor demnitari, incepand chiar cu presedintele tarii, Vladimir Voronin. S-a dovedit ca el insusi a avizat textul discursului anti-romanesc rostit de ministrul Morei. Si tot el a scris Curtii de la Strasbourg un memoriu similar cu acuze la adresa Romaniei, absolut infamante si lipsite de logica, dar despre care se preface ca nu stie, aruncand vina pe altii. Insa textul cu pricina, semnat de mana lui, a fost descoperit in dosarul aflat la Curtea de la Strasbourg.

Cauzele reale ale gravului incident diplomatic au fost evidentiate de Iulie Rosca, membru al Parlamentului de la Chisinau, care a afirmat fara nici o retinere, ca totul este dirijat de la Moscova, ce urmareste, pe de o parte deteriorarea relatiilor romano-moldovene, iar pe de alta discreditarea Romaniei in fata forurilor europene si euro-atlantice, acum in preajma summit-ului de la Praga, consacrat largirii NATO. De altfel, acest aspect l-a evidentiat cu tarie si premierul Adrian Nastase care a facut o legatura intre o serie de incercari de a se pune in umbra bunele relatii ale Romaniei cu tarile vecine. Este destul de grava declaratia premierului moldovean Vasile Tarlev. Acesta a afirmat ca Republica Moldova nu se va supune unei hotarari a Curtii de la Strasbourg, in cazul ca se va stipula recunoasterea Mitropoliei autonome a Basarabiei. O astfel de atitudine sfidatoare este in firea unui guvern comunist, care ia in deradere libertatea de constiinta, chiar daca ea se afla inscrisa in Constitutie.

Gh. Bassarabescu

Bookmark and Share
Tipareste acest articol
O noua aparitie editoriala - Elena Chirita
STEFAN CUCU - „EMBLEMATIC FILOLOG CLASIC ROMÂN DE AZI”
Coperta Carte - Elena Chirita
Elena Chirita - Cum vorbim in public
Madalina Corina Diaconu
Madalina Corina Diaconu
Lazar Ladariu –„Secunda de pamânt”
HOLOCAUST. Destine la rascruce
Elena Chirita - POLITICA SI DIPLOMATIE - interviuri
Mariana Cristescu - Trandafirii desertului
Pentru Credinta, Neam si Tara de Lazar Ladariu si Mariana Cristescu
Locations of visitors to this page