Corneliu LEU - SECOLUL SI DEMOCRATIA
Mariana Cristescu, Damen Passo Doble, Editura Nico, Târgu Mures, 2012

Complexitatea definirii Inchinarii

 O TEOLOGIE DAVIDICA A INCHINARII

Dumnezeu a ales pe David sa fie imparat peste Israel. David a ales sa-L slujeasca pe Dumnezeu cu toata fiinta lui, de aceea David este un om dupa inima lui Dumnezeu. Domnul a revelat lui David importanta si puterea laudei si inchinarii pe pamant, astfel ca David dupa modelul vazut in cer a organizat o ostire de 4000 de leviti a caror singura si solemna ocupatie a fost sa laude pe Domnul (cf. 1 Cron. 23:5). Unul din ultimele aspecte ale vietii lui David, a fost acela de a organiza lauda si inchinarea intr-un program special care sa dureze pentru toate generatiile. In revelatia lui David, inchinarea care place lui Dumnezeu comporta trei miscari a cate trei seturi fiecare miscare. Astfel, in teologia lui David, gura inchinatorului trebuie sa: strige, sa cante, sa vorbeasca; mainile inchinatorului trebuie sa: fie ridicate, sa bata din palme, sa cante la instrumente; corpul inchinatorului trebuie sa: stea,sa se pleceiinchine, sa danseze.

Sa urmarim pe scurt fiecare din aceste principiiirevelatii pentru a putea invata si revitaliza inchinaciunea si lauda Bisericii Mileniului al III-lea.

Glasul INCHINATORULUI SI LAUDA LUI

Prima revelatie/recomandare a rolului vocii umane in actul laudei si inchinarii este sa vorbeasca laudele Lui (cf. Ps. 145:21 ; Rom. 15:6 ; 10:8-10 ; Filipeni 2:11 ; Colos. 3:16 ; Efes. 5:19). Puterea glasului s-a vazut in Creatie (cf. Gen. 1:1-28) ; se vede in interrelatiile umane si este recunoscuta in Scriptura (cf. Prov. 10:11 ; 12;14 , 18 ; 15:14 ; 18:21).

Inchinatorul este chemat sa vorbeasca psalmi (Col. 3:16 ; Efes. 5:19), aceasta insemnand ca se umple cu Cuvantul Domnului pentru lauda, inchinare si batalie spirituala (cf. Ps. 27:8 ; 31:14 ; 35:10 ; 40:16 ; 42:9 ; 66:3 ; 70:4 ; 87:7 ; 89:26 ; 106:48). Vocalizarea pe care inchinatorii Domnului o pot face in Casa Domnului este: lauda, citirea Scripturii (1 Tim. 4:13 ; Tes. 5:27); Rostirea lui "Amin!" (Ps. 106:48 ; Deut. 27:11-26 ; 1 Cor. 14:16), rostirea crezului crestin, rugaciune, rostind binecuvantari (Apoc. 22:21 ; Iuda 24, 25).

A doua revelatie/recomandare pentru vocea inchinatorului este sa cante laude Domnului. Lucrarea aceasta este originata odata cu Creatia (cf. Iov. 38:7) si va continua in eternitate (cf. Is. 6:2-3 ; Apoc. 4;6-8). Cantarea de lauda glorifica pe Domnul pentru lucrarile Lui izbavitoare (cf. Exod 15:1-2), si incanta poporul Domnului cand Domnul va canta in cinstea lui (cf. Tefania 3:17).

A treia revelatie/recomandare pentru vocea inchinatorului este sa strige in cinstea Domnului. Desi controversat acest capitol in viata Bisericii, Biblia abunda de exemple de strigare ale poporului Lui Dumnezeu, in situatii speciale, cum sunt:

Bucuria (Num. 23:20 ; Exod 15:18 ; Deut. 33:5-6).

Distrugerea Ierihonului (Iosua 6:5, 20).

Vederea Chivotului marturiei (1 Sam. 4:4 ; 1 Cron. 15:28).

Facerea de juraminte catre Domnul (cf. 2 Cron. 15:14-15).

Punerea pietrei de temelie la Casa Domnului (cf. Ezra 3:11-13).

Psalmii prin excelenta sunt o chemare la a striga inaintea Domnului (cf. Ps. 32:11 ; 35:27; 47:1 ; 71:23 ; 81:1 ; 95:1-2 ; 132:9,16 ).

De ce strigate? Pentru bucuria pe care ne-o da Domnul mantuindu-ne ; pentru ca lucrarile Lui merita aclamatia credinciosilor Sai; pentru ca Isus incurajeaza aceasta, spre disperarea tuturor fariseilor si a celor ce judeca numai rational lucrarea Lui (cf. Luca 19:39-40).

Cerul, in prezentare panoramica este descris in cartea Apocalipsa, in patru ipostaze de strigat:

-Apoc. 5:11-13 (ingerii)

-Apoc. 7:10 (multimea natiunilor pamantului)

-Apoc. 14:2 (cei 144000)

-Apoc. 19:1-6 (toti sfintii impreuna)

Poti tu sa taci cand vezi de unde te-a salvat si unde te va duce? Nu te lasa sedus de ratiunea unora care n-au glas pentru Domnul, dar nu fi nici nedisciplinat!

MAINILE INCHINATORULUI

Ridicare mainilor

Foarte frecvent muzica genereaza actiuni ale corpului omenesc. Ridicarea mainilor spre cer este una din aceste actiuni. Este biblic sau numai cultural sa se practice in Biserici si in inchinaciunea personala, o astfel de manifestare? Cu cea mai mare consideratie pentru opinia tuturor credinciosilor crestini, Biblia si istoria confirma aceasta manifestare a inchinaciunii in rugaciune si in lauda prin muzica. Catacombele romane, care au slujit ca refugiu si morminte pentru Biserica Chrestina primara sunt si documente istorice. Inscriptiile de pe peretii acestor monumente ale credintei sunt dominate de simbolul pestelui si al credinciosilor in rugaciune si adorare, avand mainile ridicate spre cer.

In Vechiul Testament, este comuna practica ridicarii mainii drepte spre cer sau a amandoua mainile (Daniel 12:7 ; Geneza 14:21 ; 1 Imparati 8:22 , 38 ; Ezra 9:5). Dumnezeu personal isi ridica mana dreapta sau amandoua mainile, atunci cand face legamant cu poporul Sau (Det. 32:40 ; Ezech. 20:6, 15 ; 36:7). Rolul mainilor Lui ridicate spre cer sau spre popor este sa solemnizeze legamantul Sau si fagaduintele facute. Cand credinciosii isi ridica mainile spre ceruri, or numai o mana, in Vechiul Testament ni se spune ca acest act de inchinaciune, asociat cu rugaciune si cantare, are urmatoarele semnificatii:

1. Mijlocire (Exod. 17:8-16). In acest pasaj, trebuie vazut ca nu numai Moise si-a ridicat mainile mijlocind pentru Israel in batalia acestuia cu Amalec, ci si amalecitii. Pastrand o traditie orala a stramosilor patriarhi din care se trage omenirea, ei au stiut care este puterea ridicarii mainilor. Din pricina ridicarii mainilor lor impotriva tronului divin ei au fost ucisi si extinsi ca natiune. Lucrurile lui Dumnezeu nu se iau in deradere si nu vor fi copiate de cel rau (vezi pentru aceasta semnificatie si Ps. 28:2 ; 77:2 ; 88:9).

2. Jertfa. In Psalmul 141:2b, David afirma: ..." Ca jertfa de seara sa fie ridicarea mainilor mele...".

3. Binecuvantare. Expresia binecuvantarii prin ridicarea mainilor este indoita. In primul rand este o binecuvantare catre Dumnezeu (Ps. 63:3 "... Te voi binecuvanta dar toata viata mea, si in Numele Tau imi voi ridica mainile". Toti credinciosii sunt chemati sa faca acest lucru in adunarea Domnului (Ps. 134:2 "...Ridicati-va mainile spre sfantul locas si binecuvantati pe Domnul". In vremea lui Neemia poporul a inteles acest adevar sfant, de aceea citim: "Ezra a binecuvantat pe Domnul Dumnezeul cel mare si tot poporul a raspuns ridicand mainile: Amin! Amin!..." (Ezra 8:6).

4. Multumire lui Dumnezeu. Cuvantul ebraic pentru mana este YAD. Acest cuvant este incorporat in termenul YADAH, care inseamna a lauda. Aproape o suta de pasaje biblice folosesc acest termen in vederea laudei prin rugaciune si cantare cu ridicarea mainilor. Profetul Ieremia este cel ce prezinta cel mai complex aceasta forma de inchinaciune. El spune: "... Sa ne inaltam inimile cu mainile spre Dumnezeu din cer..." (Plangerile lui Ieremia 3:41).

In Noul Testament avem patru pasaje dedicate inchinaciunii prin lauda cu ridicarea mainilor. In Luca 24:50-51 Isus Christos ridica mainile si binecuvanteaza pe apostoli. In 1 Timotei 2:8, Pavel instruieste pe Timotei sa invete la randul sau pe membrii bisericii sa se roage ridicand mainile spre cer. Practica aceasta poate fi oriunde, si deci vorbeste de la sine ca este un obicei sfant a intregii Biserici primare. In Evrei 12:12, suntem invatati sa intarim mainile obosite. In limba greaca, ideia enuntata este "sa ridicam mainile spre cer care sunt cazute ". Se vede ca unii se asemanau cu credinciosii din secolul nostru, trebuiau sa fie reinvatati a ridica mainile spre Domnul in timpul inchinaciunii lor. ( Va urma)

Rev. Lazar Gog, Senior Pastor

Biserica "Emanuel", Anaheim, California

Bookmark and Share
Tipareste acest articol
O noua aparitie editoriala - Elena Chirita
STEFAN CUCU - „EMBLEMATIC FILOLOG CLASIC ROMÂN DE AZI”
Coperta Carte - Elena Chirita
Elena Chirita - Cum vorbim in public
Madalina Corina Diaconu
Madalina Corina Diaconu
Lazar Ladariu –„Secunda de pamânt”
HOLOCAUST. Destine la rascruce
Elena Chirita - POLITICA SI DIPLOMATIE - interviuri
Mariana Cristescu - Trandafirii desertului
Pentru Credinta, Neam si Tara de Lazar Ladariu si Mariana Cristescu
Locations of visitors to this page