Corneliu LEU - SECOLUL SI DEMOCRATIA
Mariana Cristescu, Damen Passo Doble, Editura Nico, Târgu Mures, 2012

De la Alecu... la AL. G., a fost mult de Croitoricit!...

De Nicolae Vasile

Titlul de mai sus reprezinta esenta amestecului de umor cu seriozitate a discutiilor pe care le-am avut in ultima perioada cu maestrul Alecu CROTORU, unul dintre cei mai mari regizori romani, in perioada pregatirii unor evenimente importante pentru domnia sa, si anume „Medalionul Cinematografic AL. G. CROITORU” si lansarea monografiei „AL. G. CROITORU, zis si Mister KEYSTONE”, scrisa de un alt maestru al cinematografiei romanesti, criticul Calin CALIMAN. Nici n-as fi sperat vreodata la o asemenea  baie de excelenta cinematografica, de care am avut parte in prezenta acestor doi maestri, in perioada redactarii cartii, semnificativ, finalizarea infaptuindu-se chiar  in ziua de Bunavestire a acestui an.
Ambele evenimente publice au avut loc pe data de 19 aprilie 2016, la Centrul Cultural J. L. Calderon din Bucuresti. A fost o participare ampla, cu personalitati culturale de prim rang precum: Ioan CARMAZAN, presedintele Uniunii Autorilor si Realizatorilor de Film din Romania(UARF), Traian MARZA, presedintele Uniunii Artistilor Plastici(UAP), Andrei REKETES, presedintele Departament Strategie, Comunicare UAP, Victor CRACIUN, presedintele Ligii Romanilor de Pretutindeni, scriitorul si ziaristul Mircea M. IONESCU, criticii literari Florentin POPESCU si Geo CALUGARU, poeta Margareta LABIS, poeta Paula ROMANESCU, scriitoarea Eliza ROHA, regizor Alexandra DRAGUT, actritele Doina GHITESCU si Manuela GOLESCU, doctor Ana-Maria IDOMIR, poetul George CANACHE etc. Moderatorul acestui eveniment a fost Nicolae ROSU, patronul Editurii BETTA, sub egida careia s-a tiparit cartea Maestrului. Actrita Claudia MOTEA, presedintele Departamentului Artele Spectacolului UAP si totodata directorul artistic al Teatrului Nostrum a fost liantul de baza a intregii manifestari si alaturi de doamna  Elena SCURTU, directoarea Centrului Cultural Calderon, au reusit sa realizeze un moment de neuitat pentru sufletul tuturor participantilor. O prezenta remarcabila de grup au constituit-o  membrii trupei „Teatrul Nostrum”: scriitoarea Rodica SUBTIRELU, poeta Elena ARMENESCU, poeta Silvia SARACU, Mariana ANGHEL, Geta HEIMERL, Domnica IOSU, Marilena TOCACIU, Dana GIJU, Anastasia HANGANU, Camelia OPRITA, scriitorii Dan GIJU, Corneliu ZEANA, Remus FISCA, care, sub conducerea artistica a Claudiei MOTEA, au recitat poezii ale Maestrului AL.G. CROITORU.

L-am cunoscut pe Alecu CROITORU gratie ingerului sau pazitor, cum ii place lui sa-i spuna, actrita Claudia MOTEA, de a carei colaborare am deosebita placere sa ma bucur in cadrul activitatilor trupei TEATRUL NOSTRUM  din cadrul Uniunii Ziaristilor Profesionisti din Romania( UZPR) si a Uniunii Artistilor Plastici(UAP). Am petrecut mult timp impreuna, in ultima perioada, pentru selectarea celor cateva zeci de fotografii, care au ramas, in final, in albumul din cadrul monografiei sus mentionate. Acestea au rezistat celor sapte selectii succesive, din circa o jumatate de metru cub de fotografii adunate in cei peste cincizeci de ani de cariera cinematografica a marelui regizor. A fost incantator sa aud comentariile sale la alegerea fotografiilor, la adresa protagonistilor acestora, dar si despre conjuncturile in care acestea au fost facute. Avand in vedere personalitatile remarcabile din aceste fotografii, cu atat mai savuroase au fost comentariile maestrului. Din aceasta migaloasa, dar placuta, activitate am aflat multe despre Alecu, informatii interesante, pe care, dupa selectie si sistematizare, incerc sa vi le impartasesc si dumneavoastra, dragi cititori.

Inca din partea introductiva a monografiei lui Calin CALIMAN, apare discutia despre primordialitatea, la Alecu CROITORU, a carierei sau a omului? Pe cat de mare este opera sa, pe atat de fascinant este omul!...

Provine dintr-o familie de exceptie, au fost 19 frati, a avut o perioada de scoala si studentie de exceptie, l-a avut profesor pe marele George VRACA, a avut colaboratori si prieteni apropiati exceptionali, Geo SAIZESCU, Sergiu NICOLAESCU, Eusebiu STEFANESU, Emanoil PETRUT, Sebastian PAPAIANI, Dana COMNEA etc.
 
Regizorul, care in limba engleza se traduce prin „film director” trebuie sa aiba imaginatie, sa fie si un inventator tehnic, pentru a rezolva multe aspecte tehnice din timpul filmarilor, sa fie un bun manager, pentru ca el este seful filmului. Alecu le-a avut pe toate acestea, s-a nascut cu ele si apoi le-a perfectionat prin munca asidua. Este extraordinar de sugestiva, in acest sens, intamplarea, povestita in monografie, despre formarea artificiala a curcubeului, prin dispersarea apei dintr-un pom, in curtea parinteasca, spre disperarea bunicii, care credea ca l-a adus pe „Necuratu”. Asta inseamna imaginatie, dar si cunostinte de fizica!... De fapt imaginatia sa a produs mult pentru cinematografia romana, fiind autorul multor scenarii de filme, care au fost regizate de el sau de alti regizori.
De la „Pacala”, cot la cot cu prietenul sau de o viata Geo SAIZESCU, pana la „Iubeste-ma... America”, gand la gand cu ingerul sau pazitor Claudia MOTEA, este un drum lung, cat o viata, care il transforma pe marele maestru din Alecu in Al. G., ambele urmate de CROITORU, prin multa munca si daruire, din fundul satului oltenesc pana in inaltul zgarie-norilor New-York-ului,  iar, cand munceste, lui ii place sa spuna ca, de fapt, „croitoriceste”.

O alta latura a personalitatii lui Alecu CROITORU este cea didactica, de profesor universitar. A format multe generatii de studenti la IATC si Universitatea Hyperion, unde a fost mult timp prodecanul Facultatii de Arte. Stilul de predare utilizat, constient sau nu, specific profesorilor care au performat in domeniul in care predau, a fost cel trairist. Adica preda studentilor ca si cum atunci, in fata lor, ar fi inventat totul. Stilul acesta de predare a fost introdus de Nae IONESCU, in anii 1930,  in logica si filozofie si apoi perfectionat de Richard FEYNMAN, in anii 1960,  in domeniul fizicii. Este un stil greu de predat, dar deosebit de eficient si de atractiv pentru studenti. Si eu folosec acest mod de predare pentru studentii, masteranzii si doctoranzii mei.

Iar, in final, dar nu cel mai putin important, este ajungerea la poezie. Da, a scris si un volum de poezie, tradus in mai multe limbi. Scrie o poezie fascinanta, de stare poetica, indeplinind criteriul de baza al lui Nichita STANESCU, si anume, pentru a scrie poezie, trebuie sa traiesti poezie. Si,... Alecu a trait toata viata sa o lunga si frumoasa poezie!... Este o poezie de om!...

De fapt ceea ce m-a atras la Alecu, este traseul vietii sale. A pornit de la tara, dintr-o familie cu mari greutati si a ajuns la poezie, prin cinematografie si filozofie, ceea ce am facut si eu, plecand tot de la tara si ajungand tot la poezie, dar prin stiinta si filozofie.
In timp ce eu selectam fotografiile sale, pentru cartea lui Calin CALIMAN, el citea si sublinia de zor in volumul meu de eseuri „Reinventarea omului”, pe care, daca ar fi fost la varsta deplinei sale forte creatoare, cu siguranta, l-ar fi transformat in mai multe scenarii si tot atatea filme.
Doamne,... de ce nu ne-am intalni noi acum vreo cincisprezece ani!...
Sanatate, Alecule!...
Sanatate, Maestre AL.G.CROITORU!...
Scris de Nicolae Vasile

Bookmark and Share
Tipareste acest articol
O noua aparitie editoriala - Elena Chirita
STEFAN CUCU - „EMBLEMATIC FILOLOG CLASIC ROMÂN DE AZI”
Coperta Carte - Elena Chirita
Elena Chirita - Cum vorbim in public
Madalina Corina Diaconu
Madalina Corina Diaconu
Lazar Ladariu –„Secunda de pamânt”
HOLOCAUST. Destine la rascruce
Elena Chirita - POLITICA SI DIPLOMATIE - interviuri
Mariana Cristescu - Trandafirii desertului
Pentru Credinta, Neam si Tara de Lazar Ladariu si Mariana Cristescu
Locations of visitors to this page