Corneliu LEU - SECOLUL SI DEMOCRATIA
Mariana Cristescu, Damen Passo Doble, Editura Nico, Târgu Mures, 2012

TRIMITERI SPRE PICTURA SUBTILA TRANSPUSA CU MAIESTRIE DE MIHAI COTOVANU

Cristina OPREA


In urma cu cateva luni, fiind cu treburi prin Bucuresti, am intrat in Galeria Artelor din cadrul Cercului Militar National si am ramas uimita sa descopar creatia unui artist pe care il cunoscusem la Campulung Muscel, la galeria „Arta”, unde ma intalnisem prima data cu pictura domniei sale. Entuziasmata de aceasta surpriza am pasit cu mare interes in acest spatiu destinat vizualului. Aici pe simeze mi se desfasura „un film” despre un suflet frumos ce freamata la cel mai mare dar facut de Dumnezeu omului – Natura.

Fiecare tablou in parte supunea sufletul privitorului la o explorare subtila asupra universului inconjurator „povestit” cu ajutorul culorilor de catre acest rafinat colorist. Pentru ca pictorul se poate mandri cu acest dar oferit de Creator, de a vibra si de a surprinde vibratia cu ajutorul culorii. Privind fiecare cadru compozitional constat ca acest artist se apropie de tema peisajului cucerit de culoare, dar fara a uita lectiile inaintasilor sai, din care isi construieste propriile concluzii. Framantat de subtile cercetari, porneste ca un vechi pelerin pe drumurile vechilor cetati, numai ca domnia sa nu cauta cetati medievale, ci acele cetati ale creatiei – adica atelierele marilor pictori impresionisti – Monet si Cezanne.

Am ales cu grija spre a va comenta cateva din tablouri si voi incepe cu o lucrare plina de forta, intitulata „Stejar din padurea Fointainebleau”, Atunci cand am descoperit lucrarea pe simenze am vrut sa ii spun autorului, ca mai putea intitula aceasta lucrare  „Autoportret” deoarece seamana mult cu acest copac ce nazuieste spre cer. Detasandu-se de padure, stejarul amplasat in centrul compozitional al lucrarii, este modelat cu ajutorul culorii, dar organizeaza si spatiul prin intermediul dispunerii crengilor sale. O gama restransa de culori dau o mai mare profunzime lucrarii.

Marea cu subtilele sale tonuri de la turcoaz la albastru patrunzator este o alta tema ce inspira si duce catre o profunda meditatie. Aparent simpla compozitia tablourilor „Marina in apus de soare”, „Marina” si „Marina din Normandia” ne lasa sa descoperin tonurile cerului, tonuri de la violeturi rafinate la albastruri grave. Culorile sunt aplicate cu ajutorul unor pensulatii vibrate, ce modeleaza si moduleaza stratul pictural. Delicatetea nuantelor se reflecta si in cromatica stancilor, artistul facand aceste alaturari cromatice, intre cald si rece, cu mult drag fata de traditia picturii impresioniste, dar si dintr-un spirit navalnic de a argumenta trairea sa in fata peisajului. Observator riguros, pleaca de la o concretete a motivului, o localizare spatio-temporala ilustrand pintr-o nota personala, plina de firesc, raportul dintre plin si gol, dintre planurile de adancime, dintre linia ce se topeste in culoare- Dar cu siguranta cel mai important element este lumina ce transpare si transfigureaza fiecare tablou in parte.

Remarcabile sunt si peisajele inspirate de zonele rurale romanesti. De aici am ales o lucrare ce se distinge prin atmosfera si pe care pictorul a intitulat-o „Linistea inserarii”. Pe cerul „bantuit” de nori gravi transpusi in tonuri de albastru cu inflexiuni de alburi incalzite usor prin nunate de violet, ce ne descrie metamorfozarea luminii spe crepuscul, se distinge cald, natura unei veri spre final, unde verdele are o puternica vibratie, prin modul de asternere a petelor, artistul ilustrandu-ne parca freamatul frunzelor. In planul din apropiere, aliniate, stau patru capite de fan. Cromatica asezata in tepte de adancime de la caldele nunatte de ocru trecand subtil la veselul cerde si ajungand la albastru cerului, ne vorbeste de trairile personale din fata subiectului, trairi definite de forme de exprimare plastica

Pe langa tematica peisajului rural, privitorii au putut admira tablouri in care peisajul urban este si el sursa de inspirratie, dar extrem de bine sunt transpuse si naturile statice sau vasele cu flori. Pictorul Mihai Cotovanu nu face doar descrieri si nu preia o imagine fara a reflecta, a o transfigura si transpune prin popriul mod de exprimare. Culoarea, agentul principal este strajuita de forma si impreuna se unesc sub forta luminii. Reprezentant al realului, pictorul distinge muzicalitatea peisajului, surprinde momente de viata, ofera crampeie din simturile sale, dizolvate in culoare, direct pe suportul pictural.

Cu acest prilej, al expozitiei personale, Mihai Cotovanu a lansat un minunat album ce contine creatia sa si care este intitulat „Spiritualitate si Traditie” scris de Tudor Octavian, personalitate marcanta a criticii de arta, ce avea sa ii oficieze si deschiderea expozitiei.
Intr-o scurta alocutiune inserata pe coperta albumului artistul marturiseste „Creatia artistica ridica intelectul pe trepte superioare ale desavarsirii spirituale, da parfum si culoare vietii, daca se cauta adevarul prin arta. Frumosul in arta dezvolta constiinta si cugetul, spre cele mai profunde camari lae sufletului, si se poate ajunge la intelegerea ca noi suntem opera de arta a „Marelui Artist”. ”

Felictari si drumul creatiei sa il aveti inundat de lumina precum creatia domniei voastre, domnule Mihai Cotovanu.    

Cristina OPREA
dr in istorie si arte vizuale
Turda, martie 2016


Bookmark and Share
Tipareste acest articol
O noua aparitie editoriala - Elena Chirita
STEFAN CUCU - „EMBLEMATIC FILOLOG CLASIC ROMÂN DE AZI”
Coperta Carte - Elena Chirita
Elena Chirita - Cum vorbim in public
Madalina Corina Diaconu
Madalina Corina Diaconu
Lazar Ladariu –„Secunda de pamânt”
HOLOCAUST. Destine la rascruce
Elena Chirita - POLITICA SI DIPLOMATIE - interviuri
Mariana Cristescu - Trandafirii desertului
Pentru Credinta, Neam si Tara de Lazar Ladariu si Mariana Cristescu
Locations of visitors to this page