Corneliu LEU - SECOLUL SI DEMOCRATIA
Mariana Cristescu, Damen Passo Doble, Editura Nico, Târgu Mures, 2012

International Forum: Danube - The River of Cooperation, Belgrad 2002 (II)

ROMANII SI MAGHIARII LA LIMES

CINE POATE AZI SA LUPTE CU OCCIDENTUL?

(Continuare din editia precedenta)

Imperiul Roman, "Sfantul imperiu roman de natiune germana", s-a metamorfozat astazi in Grupul celor 7 puteri (G 7), in USA, UE, sau in organizatii suprastatale ca ONU, NATO, OECD, IMF, Banca Mondiala etc. O dificultate in a defini Imperiul Vestului, al Nordului, este cauzata de occidentalizarea continua a lumii. Teoretic si practic totul depinde astazi de USA, UE, G 7, de Occident, si de aceea este de inteles ca toti oamenii, volens, nolens, fac parte din acest spatiu de civilizatie, dar traditii straine si incapacitatea de a se adapta fac ca multe neamuri, cu false puncte de orientare, sa vegeteze la periferie, intr-o mizerie materiala si spirituala din ce in ce mai accentuata. Acelasi fenomen il putem constata chiar si in centrul si estul Europei.

IMPERIUL SI EUROPA CENTRALA

Dupa prabusirea Imperiului Roman de vest, cel de est, Bizantul a continuat traditia romana, pana cand imparatul "Europei" Carol cel Mare (800 - 814) a stabilit granita de rasarit pe Elba, Saale, partea de vest a Panoniei, spre sud, pana unde se intindea sfera de influenta a slavilor, a Imperiului roman (oriental), cum se considerau grecii din Constantinopol. Un secol mai tarziu, arabii ocupa vechiul teritoriu al civilizatiei greco-latine din Siria, tot nordul Africii pana in Spania. Bizantul slabeste apoi si prin schisma (1054), prin ruperea legaturilor cu Roma. In sec. XIII, occidentalii expandeaza si considera deja teritoriul incepand cu Adria, curbura Carpatilor pana in Tarile Baltice, ca sfera lor de influenta: cu biserica romano-catolica, cu literele latine etc. Astfel a aparut o Europa Centrala, un nou limes a Romei, formata de fapt de regatele catolice maghiar, polonez si Prusia Orientala. Aceasta regiune este de atunci permanent disputata. Ea apartine ambelor lumi, Romei si slavilor.

Dupa Primul Razboi Mondial, Europa Centrala, inclusiv Romania Mare ortodoxa, graviteaza spre Occident. Dupa cel de al Doilea Razboi Mondial, Stalin, Churchill si Roosevelt au restabilit exact granita lui Carol cel Mare in favoarea Moscovei, Despotului slav. In 1989 Gorbaciov se retrage de buna voie pe granita ruso-poloneza, si lasa Europa Centrala libera. In 1994 Jirinovschi cere o revizuire a granitelor, prin despartirea crestinilor de rit occidental de cei de rit oriental din Europa Centrala. Ultimii, ca de exemplu sarbii, bulgarii si romanii de la rasarit si de la sud de Carpati, ucraineenii ortodocsi ar urma sa se reintoarca din nou sub controlul nemijlocit al Moscovei. Roman, Imperiul de vest sa se margineasca in a-si apara numai crestinii occidentali.

In afara de miscarea granitelor terestre, de-a lungul timpului s-au format granite celeste, spirituale. Occidentul, unde Imparatul si Papa, Statul si Biserica sunt despartite, se bazeaza pe lege si contract, respectarea demnitatii si initiativei cetateanului. Statul este permanent ingradit in favoarea libertatii si drepturilor omului. In Europa Centrala independenta cetateanului este limitata, iar in Rasarit, unde Imparatul este vicarul lui Dumnezeu, Statul si Biserica sunt una, drepturile cetateanului sunt in stransa legatura, dependent de Despotul bizantin, comunist, "in tranzitie" etc. Daca acceptam ca la vest domneste "dictatura libertatii" si in est "libertatea dictaturii", atunci in Europa Centrala avem de-a face cu un amalgam de a privi si organiza viata.

Experienta a aratat ca nu este posibil, intr-o perioada scurta de timp, implantarea unui sistem social generat de o cultura, intr-o alta cultura. Daca luam modelul social al crestinilor occidentali si-l aplicam celor orientali: libertatea se transforma in anarhie, democratia in despotie si universalitatea in ceva aberant. Fascismul german si comunismul slav au fost doua incercari reusite, pana la un anumit punct, de modernizare, de adaptare, de recultivare dupa reteta occidentala. Ele au fost insa, in acelasi timp, mai ales o reactie atavica de respingere a "dictaturi libertatii" venita brutal din Apus.

Va urma

Prof. Dr. Viorel Roman, Consilier Academic la Universitatea din Bremen, Germania

Bookmark and Share
Tipareste acest articol
O noua aparitie editoriala - Elena Chirita
STEFAN CUCU - „EMBLEMATIC FILOLOG CLASIC ROMÂN DE AZI”
Coperta Carte - Elena Chirita
Elena Chirita - Cum vorbim in public
Madalina Corina Diaconu
Madalina Corina Diaconu
Lazar Ladariu –„Secunda de pamânt”
HOLOCAUST. Destine la rascruce
Elena Chirita - POLITICA SI DIPLOMATIE - interviuri
Mariana Cristescu - Trandafirii desertului
Pentru Credinta, Neam si Tara de Lazar Ladariu si Mariana Cristescu
Locations of visitors to this page