Corneliu LEU - SECOLUL SI DEMOCRATIA
Mariana Cristescu, Damen Passo Doble, Editura Nico, Târgu Mures, 2012

Cateva puncte de vedere despre Adevar

 Vasile Bechis, Costa Mesa

(Continuare din editia precedenta)

In pofida pesimismului scepticilor si a incertitudinii relativistilor, situatia omenirii cu privire la cunoastere este departe de a fi disperata, spune pe buna dreptate Popper. Dimpotriva, invatam din greseli, prin noi incercari si alte erori si, in acelasi timp, ne dam seama cat de putin stim. Este la fel ca atunci cand incercam sa ne cataram pe un munte si cu fiecare pas cu care ne inaltam, noi viziuni ne apar, lumi noi ni se infatiseaza a caror existenta nu o banuiam la iceputul urcusului.

Adeseori se intampla ca alti oameni sa aiba idei si pareri diferite mult de ale noastre. Cine suntem noi sa pretindem cu orice pret ca ale noastre sunt cele adevarate?

Iata ce spunea in aceasta privinta acum 2500 de ani filozoful Xenophanes: < Etiopienii spun ca zeii lor sunt cu nasul turtit si negri, in timp ce tracii spun ca ai lor au ochii albastri si par rosu. In acelasi fel, daca vacile sau caii sau leii ar avea maini si ar putea sa deseneze si sa sculpteze ca oamenii, atunci vacile vor desena zeii lor ca vacile, caii asemanator cailor, si fiecare va infatisa corpurile zeilor in forma, fiecare in parte, lor insisi.>

La fel, fiecare din noi vedem lumea din propriul punct de vedere, dupa traditia si educatia lui si nimeni dintre noi nu este scutit de propriile-i preferinte subiective.

Aceasta realitate psihologica a fost dezbatuta si argumentata in multe feluri. S-a argumentat ca rasa noastra, ori nationalitatea, ori conditiile istorice, ori epoca, interesele de clasa si mediul social, limba si educatia sunt bariere de netrecut (sau aproape de netrecut) in privinta obiectivitatii.

Desi acest argument este in buna parte adevarat, in sensul ca niciodata nu putem sa ne eliberam complet de preferinte subiective, nu trebuie totusi admise concluziile relativiste.

Cu ajutorul unei gandiri critice se pot inlatura unele preferinte subiective. Oameni de formatii culturale total diferite pot intra in discutii fructuoase daca sunt interesati sa se apropie de adevar si daca sunt gata sa se asculte unii pe altii si sa invete unii de la altii, in pofida barierelor lingvistice, culturale sau de traditie.

Oricine sustine ca doua pareri contradictorii sunt la fel de gresite sau de adevarate, se joaca cu cuvintele.

Nu am gasit o incheiere mai potrivita a acestei lucrari decat cuvintele filozofului William Jones:

<Filozofia este eterna cautare a adevarului, cercetare ce in mod inevitabil nu se desavarseste si totusi, niciodata nu este abandonata; care niciodata nu ne multumeste, dar care intotdeauna ne indruma; aceasta libertate a mintii este cea mai nobila mostenire a civilizatiei europene si, de asemenea, este speranta viitorul nostru>.

Bookmark and Share
Tipareste acest articol
O noua aparitie editoriala - Elena Chirita
STEFAN CUCU - „EMBLEMATIC FILOLOG CLASIC ROMÂN DE AZI”
Coperta Carte - Elena Chirita
Elena Chirita - Cum vorbim in public
Madalina Corina Diaconu
Madalina Corina Diaconu
Lazar Ladariu –„Secunda de pamânt”
HOLOCAUST. Destine la rascruce
Elena Chirita - POLITICA SI DIPLOMATIE - interviuri
Mariana Cristescu - Trandafirii desertului
Pentru Credinta, Neam si Tara de Lazar Ladariu si Mariana Cristescu
Locations of visitors to this page