Corneliu LEU - SECOLUL SI DEMOCRATIA
Mariana Cristescu, Damen Passo Doble, Editura Nico, Târgu Mures, 2012

Persoana si Lucrarea Duhului Sfant in Patristica Preniceeana

CONCLUZII GENERALE

(Continuare din editia precedenta)

Pentru Tertullian, Duhul Sfant face minuni, vindeca pe bolnavi si este puterea care exorseaza demonii in Numele lui Iisus Hristos. Tertullian si Sf. Cyprian, prezinta un concept pneumatologic in care Duhul Sfant umple viata credinciosilor Bisericii dupa convertirea lor. Este un concept teologic sustinut si in Biserica Penticostala. Autorul american Eddie E Hyatt afirma:

<< Scrierile lui Tertullian si Cyprian aduc dovezi de necontestat ca lucrarea supranaturala a Duhului Sfant era considerata o parte normala a vietii Bisericii din secolul al III-lea. Credinta lor in umplerea cu Sfantul Duh ca lucrare ce urmeaza convertirii, atesta raspandirea acestui concept in Biserica primelor trei secole de dupa Hristos. De asemenea, invatatura acestor doi Parinti Bisericesti infirma teoria cessationista despre continuarea CHARISMATEI in Biserica lui Hristos. >>

In lucrarea sa On Baptism, Tertullian aduce dovezi in plus in favoarea conceptului teologic al lucrarii Duhului dupa convertire. El afirma ca "noi nu primim Duhul in apa (apa Botezului) ; ci in apa noi suntem curatati si pregatiti pentru Duhul Sfant... Apoi, prin punerea mainilor peste noi, se invoca binecuvantarea Duhului Sfant."

Pe de alta parte, Origen, adresandu-se paganului Celsus, in lucrarea sa Against Celsus, evidentiaza darurile Duhului Sfant ca pe o manifestare divina in Biserica, prin care aceasta se deosebeste de institutiile religioase si idolatre ale paganismului.

Prin urmare, supranaturalul adus de Duhul Sfant in Biserica este prezent in scrierile patristice preniceene, dar formularea unei invataturi specifice in aceasta directie care sa conduca la recunoasterea divinitatii Duhului in aceiasi termeni cu cea a Tatalui si a lui Iisus Hristos inca nu este bine conturata. Argumentul adus in aceasta lucrare, cel al deductiei, este principiul major pe care pneumatologia preniceana este construita. Persoana si lucrarea Duhului Sfant este distinsa numai prin studierea conceptului despre Trinitate al acestei ere si functie de preocuparea fundamentala a Sfintilor Parinti de a formula o hristologie sanatoasa in contextul unei atmosfere intelectuale si filozofice poluata de invataturi eretice modaliste, arianiste si triteiste. In acest context, in teologia preniceana despre divinitate (si care include teologia preniceana despre Duhul Sfant, n.a.), se disting trei adevaruri:

1. Dumnezeu este Trei Persoane

2. Fiecare Persoana este Dumnezeu adevarat

3. Este Un Singur Dumnezeu.

1. Dumnezeu este Trei Persoane.

Faptul aparent si evidentiat in acelasi timp in teologia preniceana despre Dumnezeu in Trei Persoane inseamna ca Tatal nu este Fiul si nici Duhul Sfant (impotriva modalismului), ci fiecare este o Persoana distincta dar de aceeasi esenta. Potrivit modului patristic prenicean de argumentatie, Scriptura este baza fundamentala pentru afirmarea acestui crez. Texte biblice ca cele din Ioan 1:1 ; 17:24 ; 1 Ioan 2:1 ; Evrei 7:25, scot in evidenta doua Persoane divine - cea a Tatalui si cea a Fiului. Lucrarea Lor, asa cum rezulta din aceste pasaje, este de neconfundat, iar tatal Ceresc nu poate fi identificat ca fiind Persoana Fiului. Dar Tatal nu este nici Duhul Sfant. Parintii Bisericesti preniceeni au observat acest adevar despre divinitate, asa cum rezulta el din pasajele biblice revelate in Ioan 14:26 si Romani 8:27. In acest pasaj din Romani, Duhul este Cel Care mijloceste si se roaga pentru sfinti, inaintea Tatalui. Distinctia dintre Cei doi este concludenta. Nici Fiul nu este Sfantul Duh. Iisus a subliniat acest adevar in Matei 28:20 si Ioan 16:7. Sfantul Duh este o Persoana egala in esenta cu Tatal si cu Fiul (Matei 28:19 ; 1 Cor. 12:4-6 ; 2 Cor 13:14 ; 1 Pet. 1:2 ; Ioan 14:26 ; 1 Cor. 2:10 ; Fapte 10:38). Orice concept care reduce Persoana Duhului la un lucru sau fiinta inferioara Tatalui si Fiului, este strain teologiei biblice, chiar daca acest adevar (prin sublinierea subordinatianismului prenicen) nu a fost dezvoltat pe deplin in Parintii Bisericesti preniceeni.

2. Fiecare persoana este Dumnezeu adevarat.

Despre adevarul biblic ca Tatal este o Persoana divina nu incape indoiala. Intreaga Scriptura dovedeste acest fapt. Dar este Iisus Hristos Dumnezeu adevarat? Biblia afirma divinitatea Fiului (Ioan 1:1-4) si de asemenea atesteaza dumnezeirea Sa (Ioan 20:28 ; Evrei 1:10 ; Ps. 102:25). Daca cineva va argumenta impotriva utilizarii Scripturii pentru dovedirea ortodoxiei credintei crestine, aceasta persoana ignora doua argumente fundamentale care stau la baza formularii teologiei crestine. Primul, este argumentul biblic in sine. Nici o doctrina iudeo-crestina nu va fi ortodoxa daca nu-si are suportul imediat in originea din Cuvantul Scripturii. Al doilea, este argumentul istoric. Parintii Bisericesti care fac obiectul acestei lucrari precum si cei de dupa ei, au construit argumentele invataturii lor pe adevarul revelat omului in paginile Sfintelor Scripturi. Ei nu s-au abatut de loc de la acest principiu, iar pilda lor din care avem Traditia crestina, nu este numai pentru informarea istorica ci ne-a fost lasata pentru aplicatia practica.

Duhul Sfant este Dumnezeu adevarat. In referintele Parintilor Bisericesti preniceeni si in textul Sfintelor Scripturi, adevarul acesta nu poate fi infirmat (1 Cor.12:4-6 ; 2 Cor. 13:14 ; Fapte 5:1-11 ; Ps. 139: 7-8 ; 1 Cor. 2:10-11). Duhul Sfant vorbeste, are viata Personala, este omniprezent, este omniscient si este omnipotent, asa cum textele mentionate in paragraful anterior o afirma.

3. Este Un Singur Dumnezeu.

Aceasta este afirmatia Crezului nicean si a celui niceoconstantinopolitan. Dumnezeu este o singura fiinta, nedivizata si totusi in Aceasta fiinta sunt Trei Persoane. Tatal, poseda intreaga fiinta a lui Dumnezeu in Sine, la fel Fiul si la fel Sfantul Duh. Cand vorbim despre Tatal, Fiul si despre Duhul Sfant, nu vorbim despre o persoana mai mare decat alta, ci despre felul in care o Persoana se raporteaza la cealalta in economia divina. Fiinta divina a Tatalui se gaseste pe deplin in Fiul si in Duhul Sfant si la fel fiinta Fiului si a Duhului in Tatal si Unul in Altul. Negarea unuia din aceste trei adevaruri despre Trinitate, desfiinteaza ortodoxismul credintei crestine.

Particular doctrinei despre Duhul Sfant este dogma Filioque. Faptul ca aceasta invatatura a aparut dupa primele doua Sinoade ecumenice, nu a fost dezbatuta in aceasta lucrare. Scopul particular al acestei lucrari nu include istoria ulterioara a evolutiei doctrinei pneumatologice. Limitarea investigatiei teologice doar la perioada patristica preniceana, justifica formatul si dimensiunea actuala a acestei cercetari teologice. la fel, ca in cuvantul introductiv, voi reafirma absenta pretentiei de exhaustivitate teologica in acest subiect. Multumirea sufleteasca a acestui autor este data de doua coordonate:

- posibilitatea de a studia o parte din istoria teologiei Sfantului Duh la Facultatea de Teologie Ortodoxa din Sibiu, in compania si sub indrumarea unor carturari consacrati in acest domeniu.

- posibilitatea de a investiga un domeniu teologic care in Biserica Penticostala pe care o reprezint, abia acum incepe sa fie explorat in adancimea lui.

Nevoia de cunoastere nu este numai una a implinirii personale. Conditia spirituala a lumii in care traim cere o pregatire spirituala si academica desodebita pentru toti slujitorii Bisericii. Daca vom imbina cu lepadare de sine spiritualul si academicul, gloria va fi a Aceluia care ne-a adus mantuirea prin puterea jertfei Lui, adica a Domnului Iisus Hristos. Si gloria aceasta este deopotriva si a Tatalui si a Duhului Sfant.

Lazar Gog

Bookmark and Share
Tipareste acest articol
O noua aparitie editoriala - Elena Chirita
STEFAN CUCU - „EMBLEMATIC FILOLOG CLASIC ROMÂN DE AZI”
Coperta Carte - Elena Chirita
Elena Chirita - Cum vorbim in public
Madalina Corina Diaconu
Madalina Corina Diaconu
Lazar Ladariu –„Secunda de pamânt”
HOLOCAUST. Destine la rascruce
Elena Chirita - POLITICA SI DIPLOMATIE - interviuri
Mariana Cristescu - Trandafirii desertului
Pentru Credinta, Neam si Tara de Lazar Ladariu si Mariana Cristescu
Locations of visitors to this page