Corneliu LEU - SECOLUL SI DEMOCRATIA
Mariana Cristescu, Damen Passo Doble, Editura Nico, Târgu Mures, 2012

Galina MARTEA, dr.: IDENTITATEA NATIONALA A BASARABIEI IN CONDITII DE CRIZA

Daca prin termenul de identitate putem identifica individualitatea unei persoane, atunci, in acelasi mod, prin termenul respectiv urmeaza sa identificam si imaginea unei tari care reprezinta un popor, o natiune, o societate. In ambele cazuri prin continutul identitatii se distinge multitudinea de elemente care exprima in mod direct imaginea fata de sine si fata de ansamblul aspectelor prin care se identifica o fiinta sau un obiect prin propria individualitate. Intr-un acemenea proces rolul determinant ii revine continutului motivational care implica factori dinamici ce sunt in directa legatura cu comportamentul omului intr-un mediu social. Cu atat mai mult, in procesul respectiv, comportamentul individului urmeaza a fi conditionat si motivat in modul cel mai distins si nobil de comportamentul acelor persoane care administreaza mediul social al respectivei comunitati. Deci, pentru a identifica personalitatea sau identitatea unei societati, in primul rand, trebuie sa identificam imaginea reala a clasei de guvernare prezenta in capul societatii, care este reglatorul tuturor proceselor sociale si substanta prioritara in motivarea oricarui individ din comunitatea respectiva.
Fiinta umana, fiind si fiinta sociala, este acel obiect care tinde mereu de a-si forma identitatea prin propriul comportament ce activeaza in baza constiintei de sine. In acest proces omul incearca sa invete si sa faca diferentieri dintre rolul sau ca individualitate sociala si in calitate de membru al unei societati. Astfel, omul aspira in permanenta sa se prezinte in viata de zi cu zi cu fapte concrete in actiuni, acestea fiind c?t mai folositoare pentru sine si pentru propria societate. Actiunile omului in procesele de existenta devin tot mai pronuntate si mai benefice at?t pentru sine, c?t si pentru comunitate doar atunci, c?nd sunt influentate si motivate pozitiv de mediul social existent, de clasa de guvernare corespunzatoare, de modul cum este organizata administrarea societatii respective. In caz contrar, acestea fiind cu efecte negative, omul societatii devine tot mai pasiv si mai rezervat in actiuni, neav?nd la baza substanta motivationala necesara, astfel evolu?nd destul de lent spre o treapta superioara a dezvoltarii. Respectiv, in acelasi mod, si societatea corespunzatoare incepe sa diminueze in dezvoltare, pun?nd in pericol si fenomenul de identitate nationala. Astfel, incepe procesul de stagnare a societatii, iar omul devine tot mai ruinat in existenta sociala. In acest proces bilateral al existentei omul nu reuseste sa-si formeze individualitatea cu identitatea autentica, iar societatea devine tot mai inferioara in fata proceselor identitare.
Procesele identitare se intemeiaza pe valorile umane (personale si sociale), avand la baza  sentimentul suprem fata de valorile nationale. Pentru a mentine echilibrul real al valorilor identitare intr-o societate este necesar sa existe in mod real suportul motivational autentic din partea clasei dominante, bazat in exclusivitate pe corelatia dintre constiinta personala si cea nationala. La acest subiect, actiunea prioritara revine pe umerii acelor persoane care administreaza tara, statul, societatea. Deci, pentru a contura aceasta pozitie cu accente clare urmeaza sa identificam la concret care este individualitatea, personalitatea si identitatea nationala a unei tari.  Aici ar fi cazul sa abordam care este identitatea nationala a Basarabiei in conditiile cand valorile nationale identitare sunt negate la direct si indirect, iar societatea este dispersata in diverse directii si forme de gandire.  
Basarabia, fiind o tara de origine latina, parte integranta a natiunii si literaturii romane, este obligata sa respecte aceste valori supreme care determina identitatea poporului si a societatii. O societate formata si aparuta istoriceste ca stat in baza unitatii de limba, de teritoriu, de existenta sociala si economica, traditiilor si sistemului de credinta, aspectelor spirituale si morale trebuie sa-si urmeze cu demnitate ansamblul manifestarilor in actiuni in asa mod ca sa scoata in evidenta permanent particularitatile specifice ale culturii nationale si de constiinta a originii de neam. In acest proces de mentinere a valorilor identitare si nationale rolul fundamental il constituie patura dominanta a societatii, care este menita sa poarte intreaga raspundere in dezvoltarea, orientarea si educarea poporului. Pentru realizarea acestor obiective clasa dominanta a societatii trebuie sa demonstreze in toate actiunile realizate transparenta si onestitate, comportament cu caracter cert. Astfel, vor fi puse in miscare acele valori umane care vor corespunde necesitatilor nationale si idealurilor generate de acestea. Respectiv, si omul societatii se va forma in limitele umane corespunzatoare, astfel intelegand corect esenta miscarilor si schimbarilor sociale, urmand si respectand cu demnitate traditiile si convingerile nationale.
    Contrar vointei poporului, actiunile realizate de clasa dominanta din Basarabia se produc in directii opuse si contradictorii, care deviaza de la normalitate. Aceasta are loc in conditiile cand poporul este adus la limita disperarii si a saraciei, iar omul puterii din stat nu cunoaste ce este omenia si raspunderea integrala fata de societatea pe care o administreaza. Acesti oameni ajunsi la carmuirea statului si-au asumat raspunderea deplina doar pentru propria personalitate, acumuland  avere pe principii de necinste, iar poporul este lasat prada curentului ce bantuie atat din afara, cat si din interiorul tarii. Clasa de guvernare, indiferenta si incompetenta, nu doreste sa cunoasca nici intr-un mod aspectele ce tin de necesitatile omului din societate, nu vrea sa inteleaga care sunt problemele cele mai importante in a mentine echilibrul valoric al unei natiuni pe principii de umanitate si respect bilateral, nu vrea sa recunoasca corect valorile identitare nationale ale acestui tinut cu nume Basarabia. Activitatea si actiunile intreprinse de clasa dominanta se reduc numai la compartimentul “necesitati personale” si anume: de a produce efecte pozitive in acumularea de bunuri materiale pentru propria fiinta atat timp cat se afla la putere. Alte chestiuni nu-i mai intereseaza, iar poporul traieste si exista la voia intamplarii. Deci, concluzia este ca mentalitatea acestor persoane ce stau la carma puterii in stat este destul de demodata, dar destul de reala si prezenta pentru Basarabia. Cat priveste pozitia privind valorile nationale identitare, acestora nici nu le pasa despre acest subiect atat de important pentru o tara, o natiune. Aceasta problema de fapt nici nu exista in dialogul social si in activitatile preconizate in administrarea societatii, in dezvoltarea si educarea corecta a poporului. Faptele reale ce se produc in cadrul societatii demonstreaza de la sine acest lucru, fara a mai fi prezente si alte argumente suplimentare. Fenomenul valorilor nationale cu accent pe identitatea nationala nu figureaza ca actiune la ordinea zilei si nu prezinta nici o importanta in viziunea guvernantilor. La ordinea zilei sunt prezente in pozitie verticala alte chestiuni care, la randul lor, produc doar ruinarea si instabilitatea completa a tarii, dezvolta in mod spectaculos coruptia si birocratia, dezbina poporul in mod intentionat pentru ca societatea sa-si piarda in totalitate coeziunea interna. Cat despre alte probleme ce tin de dezvoltarea economica si sociala a tarii, de dezvoltarea umana a societatii nu sunt de actualitate. Oricum saracia si degradarea sociala au atins apogeul, iar clasamentele mondiale la care R.Moldova este parte componenta sunt doar o realitate pentru tara. Degradarea sociala si saracia la cel mai inalt nivel s-a obtinut in rezultatul actiunilor intreprinse de clasa dominanta. Actiunile acestora de-a lungul anilor au secatuit buzunarul financiar al statului prin cele mai josnice si murdare cai, iar poporul condus in mod artificial catre saracie si degradare a fost nevoit, totodata, sa accepte conditiile prezente. Astfel, procesul istoric in cadrul tarii s-a produs, iar fenomenele ce tin de valorile nationale identitare au ramas dincolo de spatiul populat. Este un lucru nefiresc, insa realitatea din Basarabia vorbeste cu fapte concrete la direct si indirect despre toate acestea.
    Fiecare fiinta umana, fiecare popor tinde mereu spre desavarsire, spre valori umane nobile. Acest lucru este firesc in dezvoltarea umana. Totodata, fiecare popor, fiecare comunitate tinde catre valorile nationale, corelate cu originea de neam. In acest proces este cert ca rolul hotarator il are statul cu clasa de guvernare, care reprezinta substanta prioritara in a motiva omul si societatea in toate actiunile intreprinse. La randul lor, actiunile intreprinse de clasa dominanta trebuie sa fie realizate pe principii de drept si transparenta care sa exprime un exemplu real pentru om si societate.  Numai in asa mod se construieste societatea bazata pe valori autentice nationale, iar omul societatii este indatorat sa recunoasca cu demnitate originea de neam si respectul fata de complexitatea valorilor identitare. Astfel, si poporul din Basarabia, daca ar fi motivat corect de catre clasa de guvernare, ar urma sa onoreze cu mare credinta valorile identitare nationale. Iar clasa dominanta a societatii, fiind obligata sa-si modifice in modul cel mai urgent mentalitatea si comportamentul, trebuie sa produca cele mai umane efecte in prosperarea tarii si in recunoasterea/valorificarea deplina a identitatii nationale, ca valoare absoluta pentru o natiune. Numai in asa mod se va produce efectul mult dorit si mult asteptat intru binele poporului, indiferent de faptul ca destinul Basarabiei, in repetate randuri, inclusiv la inceputul secolului XXI, este marcat profund de criza identitara, rezultat al unei mentalitati marginite a clasei de guvernare. Cu speranta, schimbarile pozitive in dezvoltarea Basarabiei pot parveni pe parcurs, daca vor fi modificate in totalitate procesele administrarii din cadrul tarii. Criza identitara; perioada de tensiune economica, sociala si politica; procesul justificat prin incalcarea si nerespectarea valorilor identitare nationale oricum se vor remodela in timp, cu dorinta corespunzatoare, insa pagina neagra din istoria basarabeana va ramane nestearsa pentru totdeauna.
                                                                                          
Galina MARTEA, dr,
academician de onoare al invatamantului
universitar din R.Moldova
Bookmark and Share
Tipareste acest articol
O noua aparitie editoriala - Elena Chirita
STEFAN CUCU - „EMBLEMATIC FILOLOG CLASIC ROMÂN DE AZI”
Coperta Carte - Elena Chirita
Elena Chirita - Cum vorbim in public
Madalina Corina Diaconu
Madalina Corina Diaconu
Lazar Ladariu –„Secunda de pamânt”
HOLOCAUST. Destine la rascruce
Elena Chirita - POLITICA SI DIPLOMATIE - interviuri
Mariana Cristescu - Trandafirii desertului
Pentru Credinta, Neam si Tara de Lazar Ladariu si Mariana Cristescu
Locations of visitors to this page