Corneliu LEU - SECOLUL SI DEMOCRATIA
Mariana Cristescu, Damen Passo Doble, Editura Nico, Târgu Mures, 2012

Persoana si Lucrarea Duhului Sfant in Patristica Preniceeana

CONCLUZII GENERALE

Investigatia teologica facuta in aceasta lucrare a balansat armonios studiile de specialitate ale Bisericii Ortodoxe Romane precum si studiile in domeniu ale teologilor din Europa de Vest si Statele Unite. Sursele vaste citate in note si bibliografie vorbesc convingator in acest sens. Domeniul in care s-a facut investigatia - Persoana si lucrarea Duhului Sfant in patristica preniceana, a constituit un teritoriu nou de cercetare pentru acest autor. Desi noua din perspectiva istorica (doar 130 de ani), Miscarea Penticostala Mondiala, a treia ca marime in crestinism, iar dupa surse mai noi, a doua, are radacini istorice in scrierile apostolice ale Noului Testament si in scrierile Parintilor Bisericesti. Evidentierea darurilor pneumatice ale Duhului Sfant actuale in Biserica Penticostala, au fost mostenite in literatura patristica si in Istoria Bisericii Universale. Pr. Prof. Univ. Nicolae Chifar, in excelenta sa editie a Istoriei crestinismului, noteaza:

<< Istoricul Teodoret de Cyr (Istoaria Bisericeasca, 1,7) precizeaza ca unii episcopi (este vorba de episcopii prezenti la Nicea in 325, pentru primul Sinod ecumenic al Bisericii Crestine, n.a.), aveau daruri duhovnicesti, altii purtau stigmatele Domnului Iisus pe trup, altii aveau darul facerii de minuni... S-au remarcat unii episcopi facatori de minuni cum ar fi Nicolae al Mirei din Lichia si Spiridon al Trimitundei din Cipru; Iacob de Nisibi era taumaturg iar Leontiu al Cezarei Capadociei avea darul profetiei.

Chiar teologi polemisti ca P. I. David, care in ciuda eruditiei lor teologice nu pot evada din viziunea lor ingusta si sectara despre alte grupari crestine, vorbeste cu convingere si cu argumente istorice in favoarea permanentei Duhului Sfant in Biserica lui Hristos pentru toate veacurile. Profesorul David afirma: "Duhul Sfant lucreaza pentru mantuirea noastra si continua lucrarea peste veacuri, prin Biserica, a Descoperirii lui Dumnezeu. El poate face semne si minuni, fiind datator de viata numai in cadrul Bisericii Mantuitorului Hristos. ">>

In cuvantul introductiv al aceleiasi carti, Prof. Dumitru Staniloaie afirma cu convingerea unui teolog consacrat in Biserica Ortodoxa Romana:

"Explicarea apostolica, desi ramane in esenta aceeasi, are un principiu dinamizator in ea. Esenta este Hristos ca Dumnezeu-om, ca implinire a umanitatii in El prin invierea si unirea culminanta cu Dumnezeu... Sfanta Scriptura da marturie despre lucrarea Duhului care se producea in cei ce ascultau cuvintele lui Hristos, sau cele ale apostolilor... De atunci cuvintele lui Hristos, sau despre Hristos, fixate sau nu in Scriptura, sunt mijloacele exterioare de exprimare, de transmitere si de improspatare a credintei in cadrul Bisericii, sau de la Biserica spre cei din afara ei, concomitent cu transmiterea si improspatarea lor prin Duhul... Astfel, Duhul actualizeaza in comunitatea Bisericii cuvintele Scripturii. Hristos rosteste si acum in Duhul Sfant cuvintele Sale scotand in relief alte intelesuri ale lor, dupa nivelul fiecaruia de intelegere duhovniceasca, dar si dupa nivelul timpului, al comunitatii bisericesti. (Sublinierea apartine autorului pentru evidentiere).

Observatiile Prof. Staniloaie sunt corecte din punct de vedere teologic, realiste si revolutionare. In adevar, intelegerea duhovniceasca a Cuvantului Scripturii si a lucrarii Duhului Sfant este facilitata de Dumnezeu si functie de nivelul timpului in care traim si al comunitatii in care Dumnezeu ne-a asezat prin harul Sau ca sa facem lucrarea Sa. Acest punct de vedere teologic, este in armonie perfecta cu cel al teologiei penticostale despre Scripturi si despre actualitatea lucrarii Sfantului Duh. O conlucrare teologica intre doua denominatiuni diferite, ca cea de fata, nu poate sa duca decat la o cunoastere mai buna a slujitorilor Bisericii si la o convietuire dupa Cuvantul apostolic care guverneaza relatiile inter-crestine si care este in esenta toleranta si pacea care atarna de noi (cf. Coloseni 3:13 ; Romani 12:17-18 ; 14:19). Autorul Epistolei catre Evrei, este manat de Duhul Sfant sa mearga pana acolo incat sa afirme :"Urmariti pacea cu totii si sfintirea, fara de care nimeni nu va vedea pe Domnul." (Evrei 12:14).

Teologia despre Persoana si lucrarea Duhului Sfant nu a fost abordata in aceasta lucrare dintr-o perspectiva penticostala, al carei reprezentant, acest autor este, in pozitia ierarhica de episcop. Pozitia fundamentala de pe care s-a investigat pneumatologia Parintilor Bisericesti preniceeni este aceea, ca teologia despre Duhul Sfant este teologia Bisericii crestine. Faptul ca pe parcursul acestei lucrari s-a argumentat convingator egalitatea Persoanelor din Trinitate, este convingerea de neclintit a acestui episcop ca Duhul Sfant nu si-a incetat activitatea in Biserica. Cessationismul sau pozitia teologica potrivit careia lucrarea Duhului Sfant a incetat sa se manifeste ca in Perioada Apostolica odata cu moartea acestora si implicit, odata cu completarea canonului Sfintelor Scripturi prin scrierile lor, este o pozitie teologica arbitrara, suportata de interese denominationale, dar nu si de o teologie biblica si una istorica obiectiva. Daca traditia crestina a Parintilor Bisericesti este respectata cu sfintenie si este considerata normativa pentru toate generatiile de credinciosi, atunci, permanenta lucrarii Persoanei Sfantului Duh este o realitate istorica, practica si doctrinara la zi pana la incheierea istoriei Bisericii crestine. Una din tezele pe care s-a construit aceasta lucrare, este aceea ca, Parintii Bisericesti preniceeni au fost lipsiti de sofisticatia teologica a Bisericii contemporane si a celei de dupa ei. Din aceasta ratiune, teologia lor este una biblica, zidita pe argumentul sanatos si de necontestat al Cuvantului Scripturii. Este acest Cuvant Sfant care identifica pe Sfantul Duh ca avand aceleasi atribute si aceeasi pre-existenta ca Tatal si cu Fiul. Acesta din urma, L-a introdus pe Duhul ca pe un ALLON PARACLETON (Ioan 14:16), adica, ca pe un Mangaietor divin egal cu Fiul si de aceeasi esenta - OUSIA cu El (si implicit cu Tatal). Aplicand principiul exegetic al Parintilor preniceeni in teologia contemporana, o analiza simpla si fara prejudecati doctrinare si denominationale in textul Sfintelor Scripturi va infirma pozitia cessationista. Astfel, autorul Epistolei catre Evrei afirma sub inspiratia divina a intregii Scripturi (2 Timotei 3:16-17 ; 1 Petru 1:10-12 ; 2 Petru 1:20-21): "Iisus Hristos este Acelasi ieri, si azi si in veci!" (Evrei 13:8). Implicarea teologica si practica a acestui pasaj divin este usor de identificat. Daca Iisus Hristos este Acelasi, imutabil pentru toate timpurile - si El este fara indoiala, atunci si Duhul Sfant este imutabil. In fiecare generatie - cum afirma Pr. Prof. Dumitru Staniloaie, in comentariul de mai sus al acestei concluzii generale, El va lucra si va face minuni, va accesa cuvintele lui Hristos, dupa nivelul de intelegere al fiecarei comunitati bisericesti.

Teologia adevarata, nu trebuie sa faca in primul rand dreptate, pretentiei doctrinare a unei grupari crestine, ci trebuie sa faca dreptate adevarului revelat de Dumnezeu in Sfanta Scriptura.

In studierea teologiei pneumatologice preniceene, apare evidenta manifestarea lucrarii Duhului Sfant, dar lipseste o formulare stiintifica din partea acestor reprezentanti de frunte ai Bisericii crestine, asupra Persoanei si lucrarii Sfantului Duh. Harismaticul nu este o experienta izolata in trairea si scrierea lor, dimpotriva, cercetatorul istoriei crestinismului prenicean va fi surprins sa descopere actualitatea pneumaticului si varietatea revelata de Scriptura prin sfintii profeti si apostoli ai acestuia. Pentru Sf. Irineu, ... noi auzim despre multi frati din Biserica, pe acei care poseda daruri profetice si care prin Duhul vorbesc tot felul de limbi, aducand la lumina, pentru binele (comunitatii) lucrurile ascunse ale oamenilor, declarand tainele lui Dumnezeu...

Va urma

Lazar Gog

Bookmark and Share
Tipareste acest articol
O noua aparitie editoriala - Elena Chirita
STEFAN CUCU - „EMBLEMATIC FILOLOG CLASIC ROMÂN DE AZI”
Coperta Carte - Elena Chirita
Elena Chirita - Cum vorbim in public
Madalina Corina Diaconu
Madalina Corina Diaconu
Lazar Ladariu –„Secunda de pamânt”
HOLOCAUST. Destine la rascruce
Elena Chirita - POLITICA SI DIPLOMATIE - interviuri
Mariana Cristescu - Trandafirii desertului
Pentru Credinta, Neam si Tara de Lazar Ladariu si Mariana Cristescu
Locations of visitors to this page