Corneliu LEU - SECOLUL SI DEMOCRATIA
Mariana Cristescu, Damen Passo Doble, Editura Nico, Târgu Mures, 2012

Scrinul cu iluzii

Romanul "Scrinul negru" (700 p.) a lui George Calinescu este o prelucrare literara clasica a tranzitiei de la societatea burghezo-mosiereasca la dictatura proletara moldo-valaha. Acum, in tranzitia inversa de la socialism la capitalism, de dupa Revolutia din decembrie 1989, Teatrul din Timisoara a pus in scena adaptarea, prima de altfel, cu prilejul comemorarii a 40 de ani de la moartea autorului acestei capodopere a literaturii romane. Eternul conflict dintre „lumea veche" si cea „noua" este prezentat pe scena pe doua planuri distincte, antagoniste. Comunistii in salopete sunt mai tot timpul la inaltime, pe verticala, pe schela. Ei construiesc o „lume noua", mai buna si in cel mai rau caz au accidente de munca. Atunci vine targa si sunt eliminati rapid. Boierimea moldo-valaha ajunsa dupa razboi sub rusi, de izbeliste, complet dezorientata, in haine ponosite dintr-o alta epoca, supravietuieste de pe o zi pe alta, se tarie la propriu si la figurat pe orizontala si sunt condusi pe ultimul drum de un Monsenior romano-catolic confuz, care traia desigur in semilegalitate, complet strain de societatea ortodoxo-comunista care-l inconjura. Piatra unghiulara a acestei tragi-comedii este bietul Ioanid, un arhitect tributar filozofiei idealiste a lui Platon, care intra prin hazard in posesia unui scrin negru plin de scrisorile, fotografiile si iluziile unei lumi condamnate, pe cale de disparitie. Cele doua lumi paralele, care nu au comun decat limba romana, cu toate ca boierii moldo-valahi comunica, pentru a nu fi intelesi de prostime, cu predilectie in franceza, sunt unite de o coreografie de exceptie si o muzica de epoca fascinanta, dar mai ales de idealismul bietului arhitect romantic. Performanta celor peste 27 de actori, care fiecare au realizat caractere de neuitat, merita o cronica elogioasa si e la fel de mare ca cel al regiei si scenografiei. Spectacolul va face fara indoiala scoala, pentru ca transpunerea operelor literaturii romane clasice pe scena teatrelor e la inceput inca si dupa tranzitia de la capitalism la socialism acum traim fenomenul pe dos la fel de tragi-comic. Nimic nou sub soare. In fine, adaptarea si inscenarea Scrinului Negru este nu in ultimul rand un cadou al colectivului Teatrului d-nei director Lucia Nicoara, care a slujit 15 ani „scrinul cu iluzii" din Timisoara.

Venisti. Vedisti. Audisti.

Prof. dr. Viorel Roman, consilier academic la Universitatea din Bremen, Germania

Bookmark and Share
Tipareste acest articol
O noua aparitie editoriala - Elena Chirita
STEFAN CUCU - „EMBLEMATIC FILOLOG CLASIC ROMÂN DE AZI”
Coperta Carte - Elena Chirita
Elena Chirita - Cum vorbim in public
Madalina Corina Diaconu
Madalina Corina Diaconu
Lazar Ladariu –„Secunda de pamânt”
HOLOCAUST. Destine la rascruce
Elena Chirita - POLITICA SI DIPLOMATIE - interviuri
Mariana Cristescu - Trandafirii desertului
Pentru Credinta, Neam si Tara de Lazar Ladariu si Mariana Cristescu
Locations of visitors to this page