Corneliu LEU - SECOLUL SI DEMOCRATIA
Mariana Cristescu, Damen Passo Doble, Editura Nico, Târgu Mures, 2012

„De ce suntem greco-ortodocsi?"

Crestinismul s-a nascut la Ierusalim, a trecut in lumea greaca si s-a elenizat. Cei care au ajuns la Roma, trecand prin Egipt, au preluat traditii imperiale. Cand s-au reintalnit in Balcani diferentele erau evidente si Imperiul se desparte in doua. Dupa prabusirea Romei sub barbari, Papa ramane singura autoritate spirituala si laica in apus. In rasarit grecii preiau din sec. 7 puterea in „Noua Roma", Constantinopol. Imparatul ca si grecii se considerau „romani", asa ca-i inlatura pe romani si latina cu ajutorul slavilor. Supravietuitorii sunt pusi sub obedienta greco-ortodoxa. Bizantul avea pretentii asupra italo-romanilor, galo-romanilor si hispano-romanilor. Pentru a contracara aceasta agresiune greaca cu falsa eticheta „romana" a fost intronarea la Roma a lui Carol cel Mare ca Imparat al occidentului. In 1054 are loc schisma, dupa care crestinii „greco-ortodocsi" si „romano-catolici" se anatemizau reciproc pana recent si au creat moduri diferite de organizarea vietii sociale. La "greci" ea este simpla si informala, la occidentali, sofisticata si formalizata. La ortodocsi domina cultura rurala de subzistenta, la occidentali, tehnologiile industriale avansate, orasul. Participarea politica, productivitatea muncii, mobilitatea profesionala, salariile, diferentierea sociala sunt la ortodocsi modeste, la occidentali ele inregistreaza valori ridicate. Controlul social e la ortodocsi direct, personal, la occidentali, indirect, birocratizat. Apusul are valori universale, rasaritul particularistice. Crestinismul este la ortodocsi al statului, ei sustin stilul cezaro-papal al Imparatului ca monarh absolut si viceregent al lui Dumnezeu. Catolicii il vad pe Papa ca vicarul lui Isus si pe Imparat in Biserica. Pentru "greci" Sfantul Duh purcede de la Tatal, la "latini" de la Tatal si Fiul. O reprezentare grafica a ortodoxiei este cercul, in centrul caruia Imparatul si vicarul lui Dumnezeu sunt una, pe cand in vest este elipsa cu doua focare, papa si imparatul. Prima genereaza „despotia orientala“, a doua „societatea civila“ de neinteles la ortodocsi. Oricum entuziasmul pentru societatea civila, economia de piata si democratie e la ortodocsi de sorginte mistica, orientala. Cand occidentalii se confrunta cu efuziunea procapitalista a fostilor ortodoxo-comunisti, de regula proaspat botezati sau cu un stagiu redus in Biserica, sunt consternati de lipsa lor de realism. De fapt si unii si altii sunt sinceri. Rasaritenii sunt adeptii lui Platon, utopici. Apusenii sunt pragmatici dupa Aristotel. "Grecii" si "latinii" au facut recent mari pasi in depasirea schismei si e posibil sa inceapa un dialog sincer si deschis, care sa sparga cercul vicios la romanii de la nord si sud de Dunare persecutati de o mie de ani de greco-slavi pentru ca sunt de origine romana si aspira spre Roma si de romano-catolici pentru ca sunt obedienti greco-slavilor de la Constantinopol si Moscova.

Prof. dr. Viorel Roman, consilier academic la Universitatea din Bremen, Germania

Bookmark and Share
Tipareste acest articol
O noua aparitie editoriala - Elena Chirita
STEFAN CUCU - „EMBLEMATIC FILOLOG CLASIC ROMÂN DE AZI”
Coperta Carte - Elena Chirita
Elena Chirita - Cum vorbim in public
Madalina Corina Diaconu
Madalina Corina Diaconu
Lazar Ladariu –„Secunda de pamânt”
HOLOCAUST. Destine la rascruce
Elena Chirita - POLITICA SI DIPLOMATIE - interviuri
Mariana Cristescu - Trandafirii desertului
Pentru Credinta, Neam si Tara de Lazar Ladariu si Mariana Cristescu
Locations of visitors to this page