Corneliu LEU - SECOLUL SI DEMOCRATIA
Mariana Cristescu, Damen Passo Doble, Editura Nico, Târgu Mures, 2012

IMAGINEA REALA A BASARABIEI PRIN DEFINITIA DEZASTRULUI


O societate, o tara cu forma de guvernamant obisnuita ca si in alte tari ale lumii, insa cu accente speciale in dezvoltare si existenta, si in derularea evenimentelor sociale, politice, economice. Totul are loc intr-o conjuctura aparte, specifica traditiilor destul de complexe, formate in mod intentionat de-a lungul ultimului deceniu. O pozitie destul de evidenta si in actiunile promovate de clasa dominanta care asigura o activitate permanenta in dezmembrarea societatii, in distrugerea totala a tuturor ramurilor economiei nationale, in saracirea poporului si a societatii, si, in mod special, in ruinarea identitatii nationale, ca factor esential in dezvoltarea unei natiuni. In timp, totul devine o regula, o norma a existentei, avand la baza cadrul legislativ si normativ al administrarii, elaborat pe pricipii neautentice ce contravine proceselor de bunastare a omului in societate.
Actiunea evenimentelor are loc intr-o epoca cand intreaga omenire tinde spre modernizare si o dezvoltare cat mai superioara in obtinerea celor mai sigure obiective care sa favorizeze procesele evolutiei umane. Pe cand in Basarabia lucrurile se produc in directii opuse timpului si epocii moderne. In aceste procese societatea basarabeana devine tot mai subjugata tendintelor personale ale guvernantilor, iar omul societatii devine tot mai subjugat/sarac/ si dependent fata de autoritatea publica si statala.  Procesul de instabilitate sociala se aprofundeaza tot mai mult si se dezvolta cu o rapiditate enorma, cu conotatie negativa, care deviaza intreaga valoare a normalitatii. Succesele in dezvoltarea economica sunt si mai dezastruoase care nu dau semne de viata nici pentru urmatorii 20-30 ani, fiind la ziua de azi un faliment total.  Intreaga diversitate a sistemelor si subsistemelor din societate sunt naruite de greutatea propriului corp si greutatea administrarii statale, care nici nu asigura si nici nu ofera ajutorul necesar in revendicarea situatiei. Societatea civila, de asemenea, este invadata de conflicte si nedreptate sociala care darama orice relatie omeneasca dintre persoanele fizice si juridice din stat. O imagine si o realitate sociala care inspaimanta si pune in pericol cu adevarat existenta oricarui cetatean din societate.
Existenta omului in societatea basarabeana si existenta societatii in statul basarabean este o realitate destul de dura ce contravine regulelor normale de convietuire umana-sociala.  Aceasta este o realitate care exista in afara normelor morale, juridice si sociale privind modul de comportare a omului in societate, in special, comportamentul clasei dominante fata de societatea pe care o administreaza. Totul s-a distrus, fiind la limita, si nu mai exista nicio regula de conduita cu caracter uman pentru clasa politica si de guvernare, care ar urma sa manifeste dragoste/compasiune si responasabilitate fata de oamenii societatii ce sunt in suferinta si deznadejde, fara ajutor social. Nu mai exista conexiunea autentica intre lucruri, procese, fapte si relatiile dintre oameni. In timp, modul anormal de viata si existenta a transformat omul din societate intr-un robot care doar munceste si se zbate din greu pentru a supravietui, fara sa inteleaga rostul muncii si rostul existentei sale. In schimb, clasa dominanta s-a transformat intr-un continut care depaseste orice limita umana in comportament si actiuni. Actiunile si comportamentul inuman al clasei dominante, de proportii neobisnuite, exista doar pentru a satisface propriile necesitati, astfel ignorand de a solutiona si necesitatile poporului. Poporul in viziunea acestora este doar pentru a completa societatea, ca acestia din urma sa fie un teren confortabil pentru oamenii puterii, unde sa-si poata interpreta rolul de guvernant intr-o societate.
Poporul basarabean adus la limita saraciei si a deznadejdei din cauza clasei politice si de guvernare isi traieste viata doar pentru a supravietui ca fiinta umana, dar nu pentru a exista in conditii sociale decente. Acest proces anormal de dezvoltare si de existenta sociala a ruinat nu numai omul, dar si intreaga societate. Societatea, in aceeasi masura, exista doar pentru a fi ca oranduire social-economica pentru oamenii puterii din stat si nu pentru individul din acest sistem social. Omul este doar membru al societatii, insa nu este partea autentica a corelatiei dintre om-societate-omul puterii din stat, care ultimul ar urma sa-i fie protectorul in toate, asigurandu-i si favorizandu-i traiul si existenta sociala in bunastare. Coordonarea activitatilor sociale, bazate pe principii neadecvate unei societati moderne, sunt elemente care constituie o abatere de la normalitate si denota faptul care este realitatea si capacitatea unui stat in a administra o comunitate. In acest tablou, societatea basarabeana isi regaseste imaginea print-o etapa a dezvoltarii evolutive similara cu epoca evului mediu, unde omul puterii este preocupat doar de conceptul materialismului, fiindu-i ca factor prioritar in existenta. Omul puterii din societatea basarabeana este dominat in totalitate de ideea de a fi mereu in suprematie si de a tine sub stapanirea sa masele de oameni care sufera si suporta consecintele administrarii. Administrarea, factor component al puterii, este aceeasi forma care reflecta capacitatea de a conduce un stat, o societate. Astfel, apare in evidenta si continutul administrarii la care este supusa societatea basarabeana. Aici isi face locul de frunte situatia sociala actuala care reprezinta nivelul de trai si de viata al poporului basarabean, dezvoltarea economica a tarii, nivelul de cultura si educatie al societatii, nedreptatea si intransparenta sociala, incalcarea drepturilor omului, constrangere la libertatea cuvantului, etc. In rezultat, apare in evidenta o realitate sociala plina de neajunsuri si dificultati, fara verticalitate in existenta. O realitate prin care abuzul de putere submineaza sub orice forma omul si societatea. Cu atat mai mult, abuzul de putere admite in mod constient dezvoltarea birocratiei si a coruptiei in stat sub o forma aparte si neintalnita in evolutia omului si in procesele de administrare a unei societati. Birocratia si coruptia ajunsa la limita, ca forma de existenta in stat, este terenul monopolizat in totalitate de acest proces al administrarii. In conditiile prin care se manifesta nedreptatea sociala, plina de coruptie si birocratie, societatea devine tot mai toleranta in aceste fenomene, iar clasa de guvernare devine tot mai increzuta in actiunile sale. Pe cand poporul, fiind intr-o presiune morala constanta, devine tot mai izolat in propriul mediu social. Teama de a-si exprima opinia proprie, saracia care il determina de a fi supus regimului existent, situatia sociala si politica dezastruoasa il descurajeaza si mai mult pe om de a fi prezent in actiunile ce au loc in societate. Astfel, omul necajit ramane pasiv fata de actiunile realizate de oamenii puterii din stat, insa devine activ in ideea de a parasi sub orice pret tara natala. Sub acest component sau gand al migratiunii, actualmente se regaseste majoritatea populatiei apte de munca. Conform sondajelor sociale 80-85% din persoanele apte de munca vor sa abandoneze tara, iar majoritatea tinerilor vor acest lucru, considerand tara natala ca cel mai nefericit mediu social, luand in consideratie indicatorii progresului social si al politicilor publice existente. La acest capitol, Basarabia-Republica Moldova in plan mondial este considerata “ca cel mai nefericit stat din lume”. Respectiv din acest motiv sau alte motive, R.Moldova este considerata “ca cea mai putin vizitata tara din lume” (“Financial Times, publicatie britanica, “Moldova nu pare cel mai nefericit stat din lume. E destinatia perfecta unde scapi de turisti”. Adevarul.md, 22.05.2015, Accesat ora 20:03. Disponibil: http://adevarul.ro/moldova/social/financial-times-moldova-nu-pare-mai-nefericit-loc-lume-e-destinatia-perfecta-scapi-turisti-1_555f58c4cfbe376e357b0ee7/index.html). Migratia in masa a poporului basarabean este determinata de factorii sociali, economici, politici, morali, care le face viata insuportabila in propria tara. In special, nivelul de trai redus la minimum, rata exagerata a somajului, inflatia excesiva si mereu in crestere, dezindustrializarea economica a tarii, produsul intern brut pe cap de locuitor destul de mic, dezvoltarea sociala si umana sunt componente care au esuat de sub control si nu mai pot fi revitalizate intr-un viitor apropiat, fiind doar in defavoarea omului ce il afecteaza in permanenta.
Poporul basarabean incearca sa supravietuiasca si sa indure orice curent care vine si este prezent in viata lor. Dorinta acestora, o mare parte, nu mai este atat de activa in lupta pentru valorile nationale, identitatea personala si nationala, ci doar pentru a avea fiinta de la o zi la alta pentru a infrunta dificultatile vitale sociale si personale. Dar la acest capitol omul nu poarta nicio vina, vinovatia si pacatul este al persoanelor de conducere din stat care au adus poporul in asemenea conditii. Spre exemplu, daca in mediul urban conditiile de viata ale populatiei sunt, sa zicem, cu mult mai bune din punct de vedere al serviciilor sociale, atunci in mediul rural conditiile sociale si de viata ale cetatenilor sunt ingrozitoare. Omul de la sate nu este asigurat nici macar cu serviciile comunale elementare – apa, incalzire termica, gaz, transport. Lipseste reteaua centralizata cu apa potabila si nu numai, care este cel mai necesar continut in viata omului pentru a exista in conditii normale de sanatate si de igiena. Da, nu exclud cazul ca sunt si familii care print-un efort enorm si-au creat aceste conditii comode pentru viata (pentru a avea apa potabila in propria casa prin reteaua serviciilor sociale), insa majoritatea cetatenilor nu dispun de asemenea comoditati. Poporul din mediul rural, fiind parte a secolului XXI, este nevoit sa existe doar in conditiile create de natura. Aceasta presupune, ca igiena personala omul trebuie sa-si o faca intr-o cada portabila, fiind nevoit, in acelasi timp, sa-si asigure apa necesara de la o fantana din afara casei. Respectiv, si apa potabila este asigurata de la aceeasi fantana din afara casei. In acest caz, daca omul de la sate nu are conditiile minime de a fi asigurat cu apa potabila in propria casa, atunci nici nu mai este cazul sa mai abordam si alte nuante precum asigurarea cu caldura termica, gaz sau altele. Spre norocul basarabeanului, harnic si curat, omul de la sate oricum are grija sa fie spalat si ingrijit in ciuda tuturor greutatilor ce-i stau in cale. In aceleasi conditii ale naturii, omul de la sate stie cum sa se incalzeasca si pe perioada iernii, facandu-si focul intr-o soba cu lemne si carbuni. Dar necatand si la aceste metode arhivechi, o mare parte din populatia de la sate nu-si poate incalzi propria casa pe parcursul iernii din motivul ca materialul necesar (lemnul, carbunele) costa foarte mult. Costul acestora este foarte costisitor in raport cu veniturile financiare lunare si, in rezultat, omul este nevoit sa existe si in frig pe tot parcursul iernii. Spre exemplu, daca pensia minima lunara este de 750 lei (salariul minim lunar de 1100 lei), iar un metru cub de lemne taiate costa in medie la fel 750 lei, atunci ne intrebam: cati bani ii ramane omului pentru alimentatie si alte necesitati vitale? Sa nu uitam, ca pentru incalzirea unei case pe parcursul iernii omul are nevoie de cel putin 5 cubi de lemne.  Deci, pe langa frigul din casa si de afara omul mai indura si foamea care, la fel, depinde de marimea pensiei sau a venitului lunar. Pentru naivitate, sa facem niste calcule pentru a vedea cate zile in luna ar putea manca omul din societatea basarabeana.  Deci, costuri medii: 1 kg de carne porc-vita 70-80 lei, 1 kg de cartofi 8 lei, 1 kg de zahar 14 lei, o paine 4 lei, 1 kg de faina 10-12 lei, 1 litru de ulei floarea soarelui 24 lei, 1 litru de lapte 8-10 lei, 10 oua de gaina 14-16 lei, 1 kg de ceapa 8 lei, 1 kg de morcov 10 lei, 1 kg de mere 10 lei, etc. (Natalia Ciubarov. “Moldova – tara preturilor europene”, Venituri-Costuri. Revista Profit, Nr._7_8_2015(231), iulie-august 2015. Disponibil: http://www.profit.md/articles-ro/number_01_02_2011/547992/). Astfel putem spune, ca ori omul basarabean din mediul rural se incalzeste iarna fara sa mai manance, ori nu se mai incalzeste si mananca nu mai mult de o saptamana in luna. Un fenomen iesit din comun in legea supravietuirii. Dezvoltarea umana in epoca moderna isi are succesele sale, insa ea inca nu a ajuns la omul din societatea basarabeana, in special din mediul rural. Pe cand cetatenii din mediul urban daca si sunt mai avantajati in problema serviciilor sociale (transport, apa, gaz, incalzire termica, etc.) si a tehnologiilor moderne, atunci la capitolul venituri financiare si cheltuieli pentru alimentatie si alte necesitati vitale situatia ramane la fel de catastrofala. Dezechilibru dintre venituri si cheltuieli este nemaipomenit de mare. In acest caz doar ne ramane sa ne intrebam: cum se face ca in tarile dezvoltate ale Occidentului diferenta dintre sate si orase (mediul urban si rural) nu mai exista de aproape 50 ani, iar omul este protejat in totalitate de catre stat si societatea acestuia? Clasa dominanta din tarile dezvoltate ale Occidentului este oare formata dintr-o alta specie de oameni, ce pot administra in mod pozitiv si civilizat statul si societatea lor? Unde este magul care sa aduca si in Basarabia asemenea conducatori pentru a face ordine in haosul dezastrului social si economic, pentru a readuce la normalitate valorile autentice nationale, pentru a instaura o existenta si un trai cat mai decent poporului?
Tabloul real al societatii basarabene (Republica Moldova) ramane destul de trist in continuare, deoarece clasa privilegiata (clasa politica si de guvernare) devine tot mai bogata, iar poporul in totalitate devine tot mai sarac. Decalajul, la extrem, dintre nivelul de trai al maselor si al clasei dominante isi spune cuvantul in toate si oglindeste cu fermitate realitatea efectiva. Disproportia excesiva dintre marimea veniturilor si nivelul de trai ale acestora ruineaza si mai mult societatea, iar lipsa de armonie si interese comune dintre om-om putere devine o tragedie nationala ce distruge definitiv identitatea statului basarabean. Statul nu mai este capabil sa asigure o administrare civilizata si un trai cat de cat mai decent poporului si societatii. Intransparenta metodelor de administrare a societatii este elementul forte care pune piedici in dezvoltarea economica, sociala, culturala si umana, si in constientizarea/identificarea autentica a valorilor nationale cu accent pe unitatea natiunii. Incapacitatea de a conduce o societate este rezultatul ce dubleaza/multiplica criza, dezastrul si haosul social. Un epizod real ce contravine dezvoltarii umane, fiind, in acelasi timp, o abatere grava de la legile de convietuire sociala, juridica si morala dintre om – societate - om putere in stat.

            Galina MARTEA,
                                        doctor in stiinte economice, academician
                                        de onoare al invatamantului superior universitar
                                       din R.Moldova, scriitoare, Olanda


Bookmark and Share
Tipareste acest articol
O noua aparitie editoriala - Elena Chirita
STEFAN CUCU - „EMBLEMATIC FILOLOG CLASIC ROMÂN DE AZI”
Coperta Carte - Elena Chirita
Elena Chirita - Cum vorbim in public
Madalina Corina Diaconu
Madalina Corina Diaconu
Lazar Ladariu –„Secunda de pamânt”
HOLOCAUST. Destine la rascruce
Elena Chirita - POLITICA SI DIPLOMATIE - interviuri
Mariana Cristescu - Trandafirii desertului
Pentru Credinta, Neam si Tara de Lazar Ladariu si Mariana Cristescu
Locations of visitors to this page