Corneliu LEU - SECOLUL SI DEMOCRATIA
Mariana Cristescu, Damen Passo Doble, Editura Nico, Târgu Mures, 2012

Globalizarea

„Lumea-i ca un teasc de ulei; se stoarce necontenit. Daca esti spuma reziduala te scurgi in cloaca; daca esti ulei ramai in vasul de ulei. Oricum stoarcerea este inevitabila. Acum observa reziduurile, observa uleiul. Pretutindeni in lume se stoarce: prin foamete, razboi, saracie, cresterea preturilor, nevoi de tot felul, moarte, talharie, zgarcenie; astea sunt necazurile celor saraci si problemele statelor, noi le traim (...) Asa ca se gasesc amarati care in fata acestor necazuri murmura si zic <<Ce rele sunt aceste timpuri crestine...>> Asta este spuma reziduala care se scurge din teasc direct in cloaca; ea e neagra pentru ca, cleveteste; ea nu straluceste. Uleiul straluceste. Asa se regaseste un alt om in acelasi teasc prin frecarea care-l macina – nu a fost frecarea, care l-a facut atat de alb?" Augustin (354-430): Serm ed Denis XXIV,11. E greu de gasit o definitie a globalizarii mai clara, decat in aceste randuri ale parintelui fondator al bisericii latine, occidentale. Ce traim noi azi? Un miliard de crestini traiesc in lumea „intaia", dezvoltata, bogata. Restul supravietuiesc de pe o zi pe alta cu cativa dolari pe zi, de la mana la gura, in lumea a „treia", cronic subdezvoltata si saraca. Suntem in teasc si storsi. E suficient sa privim conflictele dintre cele doua lumi si argumentele pro si contra globalizarii: ce rele sunt aceste timpuri. Cloaca comunista dispare. Imaginea lumii, a globalizarii este deformata de credinta ca oamenii gandesc rational numai de la Revolutia Franceza. Ca si cum doua milenii de filozofie, religie greaca si judeo-crestina n-ar exista. De fapt, e invers. Desigur, filozofia si teologia isi pun intrebari, la care nu se pot gasi raspunsuri verificabile empiric. Ar fi si inutil sa ne intrebam asupra sensului istoriei sau globalizarii, daca procesul ar fi (pre)vizibil. Numai faptul ca ne intrebam, daca istoria are un sens, si daca are, care ar putea fi el, ne poate deceptiona. Deceptiile apar cand asteptarile nu-s implinite. Daca ne intrebam si azi daca istoria are un sens sau nu, este rezultatul ganditorilor judeo-crestini. Ei au depasit resemnarea repetabilitatii din antichitate si a umplut golul cu speranta si credinta. Omul modern a transformat numai principiile teologice ale istoriei (creatia, incarnarea, judecata de apoi, mantuirea), in principiile secularizate ale universalitatii si progresului si face neincetat eforturi empirice, care sa dovedeasca unitatea istoriei, globalizarea si mai ales progresul. Azi credem ca mondializarea e un fenomen recent si nu bagam de seama ca s-a gasit un raspuns la el inca de la inceputul mileniului intai. De atunci putem explica istoria cu argumetele filozofilor antici sau a crestinilor, sau cu putin din fiecare. Nimic nou sub soare.

Prof. dr. Viorel Roman, consilier academic la Universitatea din Bremen, Germania

Bookmark and Share
Tipareste acest articol
O noua aparitie editoriala - Elena Chirita
STEFAN CUCU - „EMBLEMATIC FILOLOG CLASIC ROMÂN DE AZI”
Coperta Carte - Elena Chirita
Elena Chirita - Cum vorbim in public
Madalina Corina Diaconu
Madalina Corina Diaconu
Lazar Ladariu –„Secunda de pamânt”
HOLOCAUST. Destine la rascruce
Elena Chirita - POLITICA SI DIPLOMATIE - interviuri
Mariana Cristescu - Trandafirii desertului
Pentru Credinta, Neam si Tara de Lazar Ladariu si Mariana Cristescu
Locations of visitors to this page