Corneliu LEU - SECOLUL SI DEMOCRATIA
Mariana Cristescu, Damen Passo Doble, Editura Nico, Târgu Mures, 2012

Persoana si lucrarea Duhului Sfant in Patristica Preniceeana

2.7.1. PERSOANA DUHULUI SFANT

(Continuare din editia precedenta)

Desigur, ca intelegerea corecta a teologiei apologetilor despre Persoana Sfantului Duh se poate vedea numai daca se studiaza cu deamanuntul scrierile lor. Pentru scopul acestei lucrari voi reda in ceea ce urmeaza pasajele cele mai evidente din apologetii preniceeni, urmate de comentariile critice de rigoare:

<<Duhul Sfant in Sine, El care lucreaza in profeti, noi credem ca este un derivat al lui Dumnezeu, curgand din El si reintorcandu-Se inapoi ca raza soarelui... (2:133)... Noi recunoastem un Dumnezeu, un Fiu (Logosul Sau) si un Duh Sfant. Acestia sunt uniti in esenta - Tatal, Fiul si Duhul. Astfel, Fiul este Inteligenta, Ratiunea si Intelepciunea Tatalui. Iar Duhul este o emanare, o lumina din foc.... (2:141)... Cine oare, nu va fi uimit sa auda pe oamenii numiti atei, care vorbesc despre Dumnezeu Tatal si despre Dumnezeu Fiul, si despre Duhul Sfant, si care afirma deopotriva puterea lor in unitate si distinctia lor in ordinea (ierarhica)... (2:133)...

Crestinii cunosc pe Dumnezeu si Logosul Sau. Ei stiu de asemenea ce fel de unitate are Fiul cu Tatal si ce fel de comuniune are Tatal cu Fiul. Pe de alta parte ei stiu ce este Duhul si care este unitatea acestor trei: Duhul, Fiul si Tatal. Ei stiu de asemenea care este distinctia lor in unitate (2:134).>> (trad. autorului).

Pentru Athenagoras, Duhul Sfant, desi divin ca Persoana, desi unitar in esenta cu ceilalti doi membrii ai Trinitatii, este o emanare, un afluent al lui Dumnezeu Tatal. Astfel, El este subordonat Tatalui si Fiului. Desi, distinct in Trinitate, El este totusi o Persoana nedefinita fundamental. Pentru Clement Alexandrinul, Duhul Sfant este Dumnezeu in manifestare a simplicitatii si a majestatii. El este un invatator, alaturi de Fiul, si una in unitate cu Tatal si cu Fiul.

Ciprian apologetul este mai clar in distinctia pe care o vede in Trinitate, in particular in legatura cu Sfantul Duh. El scrie:

<<Noi nu suntem ignoranti de faptul ca exista un singur Dumnezeu; si un singur Hristos, Domnul (pe care L-am marturisit); si un singur Duh Sfant... (5: 323)... “ Mergeti dar, in toata lumea si invatati pe orice faptura, botezandu-i in Numele Tatalui si a Fiului si a Sfantului Duh." Aici El (Iisus) sugereaza Trinitatea, in al carei sacrament natiunile vor fi botezate ... (5:380)... Daca o persoana este botezata de eretici este sfintita, atunci aceasta devine si templul lui Dumnezeu. Eu intreb: "A carui Dumnezeu?" Daca a Creatorului, ea nu poate sa fie, caci aceasta nu a crezut in El. Daca a lui Hristos, ea nu poate deveni templul Sau, din moment ce neaga ca Hristos este Dumnezeu. Daca a Sfantului Duh, cum ar putea Sfantul Duh sa aibe pace cu ea care este vrajmasul Fiului si al Tatalui? Caci Cei Trei sunt una ... (5:382)... Domnul (Iisus) a zis: "Eu si Tatal una suntem". Si din nou, este scris despre Tatal, Fiul si Sfantul Duh: "Si Acestia Trei sunt Una." (5:423) ... Cei trei tineri, alaturi de Daniel... au respectat ceasul al treilea, al saselea, si al noualea (dupa cum se stia), ca pe un sacrament al Trinitatii ce urma sa ne fie descoperita in vremurile din urma. Caci prima oara (mentionata) in progresul ei catre a treia, proclama numarul complet al Trinitatii (5:456)>> (trad. autorul)

Pentru Ciprian, devine evidenta individualitatea Duhului Sfant, caci Acesta poate locui in trupul celui convertit ca in propriul Sau templu. Faptul ca acest statut este recunoscut si Tatalui si Fiului in relatie cu trupul credinciosului, Sfantul Duh devine egal cu cei doi membri ai Trinitatii. Apoi conceptul revelatiei progresive despre Trinitate, este salutar pentru generatia lui Ciprian, pentru ca in adevar o intelegere corecta a tainei Dumnezeului Scripturii este posibila intr-un concept teologic cu puternice dimensiuni eshatologice.

Hippolytus aduce o dinamica aparte in conceptul despre Trinitate si cel despre Sfantul Duh. El scrie:

Pamantul este miscat de trei lucruri:

Tatal, Fiul si Sfantul Duh... (5:174)... Deci Omul... este determinat sa recunoasca pe Dumnezeu Tatal Atotputernicul, si pe Hristos Fiul lui Dumnezeu - care, fiind Dumnezeu, a devenit om, Lui, Tatal supunandu-i toate lucrurile (cu exceptia Lui Personala) si Sfantul Duh; si Acestia sunt trei (Persoane)... (5:226)... Noi credem de asemenea in Fiul si ne inchinam Sfantului Duh... (5:228)... Deci daca, Cuvantul a fost cu Dumnezeu si a fost de asemenea Dumnezeu, ce urmeaza atunci? Va zice cineva ca eu vorbesc despre doi Dumnezei? Nicidecum! Caci eu nu voi vorbi despre doi Dumnezei ci despre unul. Eu vorbesc despre doua Persoane, dar, o a treia in economia (divina) - harul Duhului Sfant, exista. Caci in adevar Tatal este unul, dar sunt doua Persoane, pentru ca este si Fiul. Asa ca este si a treia, Sfantul Duh.

Tatal decreteaza, Cuvantul executa si Fiul este manifestat. El prin care Tatal este crezut. Economia armoniei divine ne duce inapoi la un singur Dumnezeu. Caci Dumnezeu este unul. Tatal porunceste, Fiul asculta, iar Sfantul Duh aduce intelegerea. Tatal este deasupra tuturor, Fiul este prin toti, iar Sfantul Duh este in toti. (5:228). (trad. autorul).

Dinamica teologiei lui Hippolytus cuprinde cateva aspecte particulare, nementionate in scrierile apologetilor citati pana acum in acest capitol. Pentru Hippolytus, Creatia este un invatator care determina la recunoasterea unui Dumnezeu Trinitar. Subordonarea in Trinitate este vizibila si in teologia acestui apologet, dar introducerea conceptului despre economia divina, da o nota aparte scrierilor lui. Distinctia intre Persoanele Trinitatii este destul de clar formulata, iar Sfantul Duh este, declarat fara echivoc, drept o Persoana divina in economia dumnezeirii.

Sfantul Irineu construieste teologia sa pe argumentul Cuvantului Scripturii. Acest Principiu, tipic de altfel tuturor apologetilor preniceeni, este fundamental in procesul teologizarii clasice, alaturi de implicatia ratiunii, a istoriei iudeo-crestine si a empiricismului, in dezvoltarea unui topic anume. Studiind scrierile lui Irineu, acest autor a gasit urmatoarele pasaje, reprezentative pentru gandirea sa despre Trinitate si despre Duhul Sfant. El (Isaia) atribuie Duhului, (lucruri) unice lui Dumnezeu, Care in vremurile din urma, este turnat peste orice faptura prin adoptarea de fii. Dar acea suflare de viata a fost tipica intregii Creatii, si s-ar parea ca el (profetul), vorbeste despre ceva creat. Dar (trebuie stiut) ca ceea ce este facut, este diferit de cel care l-a facut. Suflarea, deci, este temporara, dar Duhul este etern... (1: 538)... Tatal este Cel ce (da) ungerea, Fiul este Cel uns de Duhul. Duhul este ungerea... (1:446)... Am demonstrat pe deplin ca Logosul, adica Fiul, a fost totdeauna cu Tatal. Deasemenea, acea Intelepciune care este Duhul, a fost prezenta cu El inaintea oricarei Creatii, (caci) Solomon declara: "Prin Intelepciune a intemeiat El pamantul, si prin pricepere a intemeiat El cerurile. Prin cunostinta Lui tasnesc adancurile, iar norii isi dau roua". Si apoi din nou: "Domnul M-a asezat din vesnicie, inca de la inceput, inainte ca El sa fi facut pamantul... (1:488)... Dumnezeu este puternic in toate lucrurile. In vremea aceea El a vazut profetic prin Duhul si adoptiv prin Fiul. Totusi, El va fi vazut patern in Imparatia Cerurilor. Duhul pregateste cu adevarat pe om in Fiul lui Dumnezeu, iar Fiul il conduce la Tatal (1:489).

Va urma

Lazar Gog

Bookmark and Share
Tipareste acest articol
O noua aparitie editoriala - Elena Chirita
STEFAN CUCU - „EMBLEMATIC FILOLOG CLASIC ROMÂN DE AZI”
Coperta Carte - Elena Chirita
Elena Chirita - Cum vorbim in public
Madalina Corina Diaconu
Madalina Corina Diaconu
Lazar Ladariu –„Secunda de pamânt”
HOLOCAUST. Destine la rascruce
Elena Chirita - POLITICA SI DIPLOMATIE - interviuri
Mariana Cristescu - Trandafirii desertului
Pentru Credinta, Neam si Tara de Lazar Ladariu si Mariana Cristescu
Locations of visitors to this page