Corneliu LEU - SECOLUL SI DEMOCRATIA
Mariana Cristescu, Damen Passo Doble, Editura Nico, Târgu Mures, 2012

O PROVOCARE – ICONOSONETELE SI CONTRASONETELE LUI THEODOR RAPAN

Nicoleta MILEA

Bucuria lecturii sonetelor lui Theodor Rapan din PAS IN DOI. De trei ori 33 + 1 Iconosonete, cu opere grafice de Damian Petrescu (Editura „Semne” - 2014) nu poate fi deplina fara cunoasterea prealabila a metaforei sale!

Poetul prefera ca titlu structura „Pas in doi” in locul altor sintagme, pentru plusul de expresivitate al acestei combinatii, prin care nu surprinde numai grija manifestata de autor in organizarea structurii si compozitiei, ci si esenta a ceea ce sugereaza, o proprietate fundamentala a constructiei – lirismul – si un sentiment personal fata de actul creatiei.

Titlul orienteaza spre tema cartii pe care, citind-o, veti identifica-o, precum si gruparea sonetelor in cele trei cicluri: I. Sonetele desertaciunii; II. Sonetele dezdurerarii; III. Sonetele destramarii, la care se adauga Sonetul de adio.

Desertaciunea, dezdurerarea, destramarea – acestea sunt conceptele fundamentale in jurul carora graviteaza, deopotriva,  campuri lexicale, motive si laitmotive ale caror simboluri sunt subordonate meditatiei asupra vietii si a mortii, sub steaua iubirii – ca spatiu al neuitarii, intre fiinta si nefiinta.

Aceasta noua aparitie editoriala a poetului Theodor Rapan este o carte a rafinamentului expresiei, care se adreseaza, in egala masura, cugetului si ochiului, un adevarat „catehism al iubirii”, ca sentiment nepereche, pe care il traieste Omul prin cuminecarea legaturii cu Universul.

Vocea distincta a creatorului mizeaza pe prospetimea si pe valoarea noutatii stilistice, trasaturi fundamentale caracteristice acestui spirit slujind de o viata, ca un adevarat sacerdot, in templul care se numeste: Poesia!         

Citind PAS IN DOI, veti afla cum puteti trai in armonie si in echilibru explorand necunoscutele spiritului interior ale Omului, de la freamatul timid al gandului pana la dezlantuita furtuna pasionala a Cuvantului, dar si interferenta poeziei cu grafica, datorate celor doi creatori: Theodor Rapan, autorul sonetelor,  si Damian Petrescu, realizatorul albumului plastic.

*
Volumul PUR SI SIMPLU. 154 Contrasonete, cu opere grafice de Damian Petrescu (Editura „Semne” - 2015) vine dupa alte carti de sonete, pe care poetul Theodor Rapan ni le-a daruit in ultimii doi ani: FIIND – 365 + 1 Iconosonete (2013), FARA DE MOARTE. De trei ori 60 + 1 Iconosonete, 3 volume (2014), PAS IN DOI. De trei ori 33 + 1 Iconosonete (2014).

De ce PUR SI SIMPLU are ca subtitlu 154 Contrasonete? Fiecare sonet este precedat de un motto, preluat din editia: William Shakespeare – „Sonnets”, Londra, 1609. Practic,  acest nou volum al lui Theodor Rapan nu este nimic altceva decat «replica sa de adoratie» la adresa Marelui Will! Absolut originala si de admirat! Iar „enigma” o veti descifra citind cu atentie distihul-„motto” shakespearian, in conjunctie cu distihul autorului de fata!

Nu-i greu de fixat aici tema – Iubirea, pentru ca, din tema principala, sa se ramifice o serie de teme secundare, unele mai acaparatoare decat altele. Motivul central, care concentreaza fiorul liric, este acela al trecerii, caci, asa cum se-ntreaba poetul: „Din ghearele iubirii cine scapa/ Si din stransoarea mortii cine fuge?/ Vicleana sta la panda... Sapa, sapa.../ Nu vrea pe inserate sa dejuge!”             

PUR SI SIMPLU nu este numai cartea «sonetelor de stare», ea este intreaga istorie a sufletului poetului care iubeste mult viata, dar mediteaza asupra mortii, profund uman in tot ceea ce face. Aici moartea nu este macabrul, sinistrul, tenebrul; sentimentul mortii este, de fapt, expresia profundului mister al trecerii spre necunoscut, caci,  pana la urma,  necunoscute raman toate: iubirea nu este amor, cum nu este pendulare intre placerea simturilor si asceza!

Theodor Rapan este un stilist care tinde spre perfectiune. In viziunea lui, poetul trebuie sa fie preocupat de asezarea in plan estetic a starilor ce tin de nobletea umana. Sobrietatea si concizia, izvorate din limbajul poetic, definesc stilul poeziei lui, conferindu-i expresivitate.
Interogatiile si exclamatiile retorice, enumeratia in structura poetica a frazei, inversiunile topice dau stralucire textului, argumentand originalitatea stilului. Sensibilitatea creatorului cunoaste o linie ascendenta, alimentata fiind si de o imaginatie bogata.

In oglinda – geniala ilustratie a lui Damian Petrescu intregeste totul!    
Cititi-l si va veti convinge ca, aspirand  la cultul frumusetii, Theodor Rapan face din scrisul si din arta sa o profesiune de credinta!
---------------------------------------------------
Prof. dr. Nicoleta MILEA
Bucuresti
mai 2015


Bookmark and Share
Tipareste acest articol
O noua aparitie editoriala - Elena Chirita
STEFAN CUCU - „EMBLEMATIC FILOLOG CLASIC ROMÂN DE AZI”
Coperta Carte - Elena Chirita
Elena Chirita - Cum vorbim in public
Madalina Corina Diaconu
Madalina Corina Diaconu
Lazar Ladariu –„Secunda de pamânt”
HOLOCAUST. Destine la rascruce
Elena Chirita - POLITICA SI DIPLOMATIE - interviuri
Mariana Cristescu - Trandafirii desertului
Pentru Credinta, Neam si Tara de Lazar Ladariu si Mariana Cristescu
Locations of visitors to this page