Corneliu LEU - SECOLUL SI DEMOCRATIA
Mariana Cristescu, Damen Passo Doble, Editura Nico, Târgu Mures, 2012

Harpa din Camera Alaturata

Sunetul harpei se auzea discret din camera alaturata cum invaluia in sunete ei cristaline interiorul incaperii. Prin reflexii multiple, sunetele se intretaiau si se amestecau armonios unele cu altele, conferind savoare discutiilor purtate intre Edith si Edan, doi tineri aflati la inceputul primaverii vietii. Cu fetele imbujorate, se priveau unul pe altul ascultand instrumentul muzical manevrat cu virtuozitate de catre Helena, sora lui Edan, studenta la conservatorul din localitate. Prin usa capitonata, deschisa larg privirii celor doi, se putea observa silueta eleganta ce manuia fermecatorul instrument cu coarde fara sa manifeste nici cel mai mic efort. Harpa canta ca de la sine si nicio tresarire nu se distingea pe fata artistei, ci doar calmul trecerii vantului peste iarba campiei in miez de vara sub un cer senin de amiaza.

Nu este minunata aceasta melodie?, intreba Edith in timp ce isi legana capul in ritmul lent al cantecului. Ai impresia ca vine de pe un alt taram, adauga ea zambind catre Edan.

Farmecul auditiei deriva din calitatea speciala a interpretarii, spuse Edan si adauga imediat:

Dar este necesara o munca sustinuta pentru a ajunge la o astfel de virtuozitate si nu oricine distinge chemarea launtrica a muzicii ce se revarsa spontan din suflet. Numai cine are o chemare de artist poate intelege asa ceva, incheie el si inchise ochii pe masura ce acordurile se revarsau in cascada peste simturile sale.

  Dar cum a ajuns Helena sa interpreteze aceasta piesa muzicala? Am impresia ca harpa canta singura si artistul doar o priveste cu blandete!, spuse Edith cu entuziasm.

Edan se ridica, merse catre fereastra, privi in departare la nesfarsitele lanuri de grau ce se leganau coapte in bataia vantului si zambi de indata ce isi ridica privirile spre albastrul cerului. Se simtea plin de entuziasm si bucurie in acea dupa-amiaza de mai. Cugetarea ii strabatea intinsele spatii ale imaginatiei atent cultivate printr-o lectura menita sa ii inalte spiritul. Cu o astfel de traire launtrica, se intoarse spre Edith, ii surase si ii spuse:

Helena nu a cantat asa dintotdeauna, tacu misterios si adauga, ci numai dupa ce a ajuns sa cunoasca tainele interpretarii armonice. Dupa aceea, treptat, s-a transformat ca om si artist pana cand harpa a inceput sa emita sunete ca de la sine!

Ochii lui Edith ramasera uimiti privind fata lui Edan care stralucea in bataia soarelui asemenea unei efigii de pe fatetele unei monede antice. Parul sau brunet spre castaniu se armoniza cromatic cu usoara paloare a fetei sale linistite, dar brazdate uneori de ganduri ce ii aprindeau stralucirea ochilor sub bolta unei frunti inalte. Imediat, el continua:

 — Interpretarea armonica se aplica la orice disciplina artistica si presupune distingerea tonurilor fundamentale din care, ulterior prin compozitie, iau nastere toate partiturile muzicale autentice.

Te rog sa imi dai mai multe detalii, spuse Edith, fiindca pregatirea mea, bazata mai mult pe matematica si rationament, nu ma ajuta prea mult sa inteleg la ce anume te referi. Dar vino mai aproape, fiindca doresc mai multe amanunte!

Edan clatina din cap cu aprobare, se aseza la masa din fata lui Edith, o privi cu simpatie si ii spuse:

In orice disciplina se aplica principiul descoperit in fizica si anume ca materia rezulta din asamblarea unor parti, sau tonuri fundamentale, ce nu mai pot fi divizate, in principiu, mai departe. Acestea sunt numite cuante si din ele, conform anumitor reguli, se poate constitui orice fragment de realitate.

Edith clatina din cap cu incuviintare si adauga la cele spuse de Edan:

Ai dreptate, aceste cuante, care initial se limitau doar la molecule si atomi, constituie obiectul de studiu al fizicii si ingineriei moderne. Descoperirea lor a adus multa lumina asupra intelegerii universului si continua sa atraga cercetarea din intreaga lume.

Edan consimti si continua:

De exemplu, in artele vizuale tonurile fundamentale cele mai simple sunt reprezentate de culorile curcubeului, din care se pot deduce prin combinatie orice alte nuante posibile. Si atunci, intreaga maiestrie consta in a imbina armonios aceste elemente de baza pentru a rezulta un tablou de valoare.

— Cu alte cuvinte, talentul unui artist se rezuma doar la deprinderea stiintei de a distinge si combina aceste tonuri similare cuantelor fizice?, intreba Edith asteptand clarificarea notiunilor prezentate de catre Edan.

Edan deschise un frumos set de piese de sah realizate din portelan si le aseza pe o tabla de lemn lacuit cu cadru de mahon pe care erau notate cu litere si cifre albe pe margine coloanele si randurile sirurilor de patrate ce alternau colorat intre alb si maro. Fiecare piesa o lua cu atentie, o privea in lumina ce se revarsa discret dinspre fereastra si o aseza la locul cuvenit conform regulilor jocului de sah.

De exemplu, aceasta este o tura, spuse si lua piesa in mana. Ce poate face ea pe tabla de sah?,  intreba pe Edith si privi catre ea pentru raspuns.

Edith se uita atenta la piesa indicata de Edan si spuse:

O tura poate sa se miste doar pe coloana si randul ce se intersecteaza in dreptul pozitiei pe care o are pe tabla, spuse ea nedumerita.

Ai dreptate!, raspunse Edan. Conceptul de tura reprezinta un ton fundamental al jocului de sah, dincolo de care nu mai ai ce explora. Daca ea s-ar putea misca si altfel, fie nu ar mai fi o tura, fie nu am mai putea vorbi despre jocul de sah, corect?

Edith raspunse afirmativ dand din cap spre aprobare si Edan continua:

In privinta sahului avem sase astfel de tonuri fundamentale date de piesele utilizate: rege, regina, nebun, cal, tura si pion. Pentru a incepe sa deprinzi acest joc, este necesar sa distingi si sa intelegi ce poate realiza fiecare piesa in parte!

Dar cum se aplica acest lucru la muzica, fiindca de aici am plecat cu discutia noastra?, intreba nerabdatoare Edith.

Simplu!, raspunse Edan. In muzica exista asa numitele tonuri fundamentale care au fost grupate sub forma gamei de opt sunete: do, re, mi, fa, sol, la, si si do, adauga si se opri pentru a urmari daca Edith a inteles.

Stiam acest lucru!, spuse Edith. Nu inteleg unde se afla noutatea aplicarii notiunii de ton fundamental in interpretare!

Iarasi este simplu raspunsul meu, zise Edan. Aceste sunete au o corespondenta precisa legata de folosirea unui anumit instrument muzical. Practic, inainte de a discuta despre redarea unei partituri, este necesar sa identifici precis conditiile in care aceste tonuri vor putea fi emise, de exemplu de o harpa, astfel incat do-ul sa fie do, re-ul sa fie re si asa mai departe.

— Tot nu inteleg prin ce se remarca interpretarea lui Helen de cea a unui alt artist din acest punct de vedere!, exclama Edith.

In interpretarea armonica, mai intai, se deprinde emiterea distincta si curata a fiecarui ton, mergandu-se pana la redarea precisa a fiecarei tonalitati muzicale, fapt care necesita concentrare, rabdare si profunzime, spuse Edan.

Cu alte cuvinte, trebuie sa insisti pana ajungi sa stapanesti deplin emiterea acestor sunete?, intreba surprinsa Edith.

Cam asa ceva!, confirma Edan. Nu este simplu sa dedici studiului o singura nota muzicala pe parcursul unei zile, nu-i asa?

Edith se ridica de pe scaun si se indrepta catre un dulap cu vitrina, unde erau expuse mai multe instrumente muzicale: o vioara, un flaut si un nai, toate asezate cu grija in cutii protectoare deschise privirii. Explorand cu grija suprafata lor spuse:

Cred ca este teribil de plictisitor sa interpretezi cate o singura tonalitate pana cand o inveti pe deplin! Nu cred ca as fi in stare de un astfel de efort!

— Nu neaparat, raspunse Edan, fiindca adevarata taina a invatarii armoniilor fundamentale se afla in faptul ca niciodata un ton realizat, indiferent de instrumentul muzical, nu va semana cu cel precedent. O diferenta va exista mereu, asa cum niciun fulg de zapada nu este identic in intregime cu altul!

Sau cum nicio floare nu este la fel cu alta!, adauga soptit Edith.

Edan sesiza remarca lui Edith si comenta mai departe:

Sau cum nicio planta sau fiinta din lumea aceasta nu seamana deplin cu alta, adica exista ceva unic in ceea ce se intampla in fiecare clipa si in fiecare loc din univers. Lucrurile pot fi similare, dar niciodata identice!

Edith surase, iar chipul ei luminat de acel zambet ii conferi o imagine de neuitat pe care Edan o retinu imediat si ii raspunse, la randul lui, privind cu o stralucire aparte catre ea. Dar tocmai atunci, melodia din camera alaturata inceta si Helena aparu in pragul usii. Ii privi pe amandoi si spuse:

Ca o completare a discutiei voastre, pe care intamplator am auzit-o in timp ce interpretam partitura muzicala, este faptul ca de indata ce vei ajunge sa executi cu precizie si fara sa te mai gandesti o anumita tonalitate, vei putea sa te concentrezi exclusiv pe armonia compozitiei si sa urmezi, asemenea unui fluviu, albia inspiratiei celui care a realizat o capodopera artistica!

Si imediat, ca din intamplare, corzile harpei prinsera a vibra puternic in bataia vantului ce intra navalnic pe fereastra in acea dupa-amiaza de vara cu putin timp inainte de asfintit. Sunetul lor facu sa tresara pe Edith si Edan, care involuntar se privira unul pe altul pe masura ce tonurile fundamentale emise de instrumentul muzical se estompau in lumina crepusculara a soarelui, ce isi trimitea curcubeul de culori elementare peste fragmentul de univers al lumii terestre. Si harpa din camera alaturata tacu doar pentru a face loc altor instrumente sa isi trimita mesajul lor in cuprinsul existentei ce inglobeaza armonios intregul joc al muzicii fara de sfarsit.

 Octavian Lupu

Bucuresti

21 mai 2015

Bookmark and Share
Tipareste acest articol
O noua aparitie editoriala - Elena Chirita
STEFAN CUCU - „EMBLEMATIC FILOLOG CLASIC ROMÂN DE AZI”
Coperta Carte - Elena Chirita
Elena Chirita - Cum vorbim in public
Madalina Corina Diaconu
Madalina Corina Diaconu
Lazar Ladariu –„Secunda de pamânt”
HOLOCAUST. Destine la rascruce
Elena Chirita - POLITICA SI DIPLOMATIE - interviuri
Mariana Cristescu - Trandafirii desertului
Pentru Credinta, Neam si Tara de Lazar Ladariu si Mariana Cristescu
Locations of visitors to this page