Corneliu LEU - SECOLUL SI DEMOCRATIA
Mariana Cristescu, Damen Passo Doble, Editura Nico, Târgu Mures, 2012

FERNANDO BOTERO SAU CULTUL OBEZITATII EXTREME

Adrian GRAUENFELS

 
1932 - Se naste Fernando Botero - Pictor, sculptor, caricaturist, portretist Columbian.
La 12 ani capata instructie de matador in paralel cu scoala normala. Sa nu ne miram ca primele sale picturi sunt inspirate de arena cu tauri. La numai 16 ani prezinta picturi inregiunea sa natala Medellin. Avea un caracter rebel, protestatar si este expluzat din scoala cand produce valva cu un articol scris pentru un ziar local in care lauda cu entuziasm non-conformismul artei lui Picasso. Discutia despre importanta distorsiunii a fost privita de autoritati ca fiiind obscena.

Artistul se muta la Bogota si acolo cunoaste avangarda locala, crema inteligentei, pictori care se intalneau la Cafeneaua „Automatica". La numai cateva luni de la sosire Botero deschide o expozitie solo. Cu banii castigati din vanzarea tablourilor isi permite sa calatoreasca in Europa. A studiat la Madrid, la muzeul Prado si a cercetat frescele lui Giotto la Florenta in Italia. Se muta la Paris ca sa studieze operele Luvrului. Dar partea importanta a experientei sale o capata in Italia. In 1956 se insoara cu Gloria Zea si se muta cu proaspata sotie in Mexico unde intalneste arta lui Diego Rivera. Stilul lui Rivera, opulenta lui Ingres, il determina in alegerea drumului sau artistic.
In 1956 expune la New York, faima lui creste si la numai 26 de ani este numit profesor de pictura la universitatea din Bogota. Din anii 60 traieste la NY si se separa de Gloria Zea. La NY intalneste ostilitate din partea criticii care era in marea majoritate de formatie expresionista. Schimbarea se produce in anul 1961 cand muzeul MOMA cumpara faimoasa sa replica pentru „Mona Lisa la 12 ani”.  In urmatorii ani Botero oscileaza intre Columbia, Europa si NY. In 1973 se muta la Paris cu Cecilia Zambrano. Cei doi au un fiu Pedro, mort intr-un accident rutier la numai 5 ani. Din 1983 incepe sa produca sculpturi. Locuia in Italia la Pietrasanta langa numeroase cariere de marmura. Munca lui devine recunoscuta, cautata si expusa in toata lumea. Dupa anii ’80 Botero prefera sa faca sculptura care se aseamana picturilor sale.
 
Obsesia obezitatii

Admirator al deformatiei voite, intalnita la Pierro de la Francesca si la Picasso, ea devine la Botero referenta, standardul unei noi estetici si frumuseti gasita in obezitate. Botero expune o opera eclectica, influentat de expresionism si abstract dar dezvolta in timp un stil personal, in care personajele sunt ca niste papusi de guma umflate intr-o obezitate exagerata. Dupa cum explica scriitorul Vargas Llosa anatomia excesiva nu degradeaza ci este un rafnament al unor persoane in carne si oase, finite plastice care populeaza o lume a lor, a formelor si a culorilor.

Stilul sau numit situational include naturi moarte si peisaje populate de personaje care se aseamana. Se picteaza pe sine ca barbat sau femeie, in pozitii sau situatii uneori bizare. Seturile au si ele umor, au malitie, satirizand momentele vietii sau ridicolul unor personaje de proportii exagerate plasate in aspectele banalului cotidian.
Botero explica inclinatia sa spre obez astfel: „Un artist este atras de de anumite forme fara sa stie cauza. Adopti o pozitie, mai mult intuitiv, mai tarziu e posibil sa gasesti ratiunea acestei alegeri. Devine convins ca exagerarea proportiilor este esenta artei sale, probabil influentat de exuberanta naturala a Columbienilor si a Columbiei, „o tara condusa de o mare doza de exagerare” dupa cum o vedem descrisa in romanele lui Garcia Marquez. O alta directie a fost parodierea marilor maestrii care i-a adus o internationala celebritate si recunoastere. Botero ramane un pictor original si neafiliat vreunei miscari artistice. Mai toate panzele sale au accente satirice, umor, ne amuza si ne pun pe ganduri la granita fina dintre real, suprarealism si imaginar. Este inteligenta si intelepciune in munca sa care a ramas nealterata timp de cateva decade.

In anul 2005 Botero capata un mare ecou international dupa expunerea in Europa a seriei de tablouri Abu Ghraib, picturi care denunta abuzurile americanilor in detinerea prizonierilor in timpul  razboiului cu Iraqul. Aceste tablouri nu au fost vandute ci donate muzeelor. Botero este expus azi in marile capitale, parcuri si muzee din Europa si America. Il gasim la Roma, Londra, Ierusalim sau Madrid in statui care ne surprind si produc zambete, ele induc nevoia a fi fotografiate prin bucuria si mirarea estetica indusa, adrenalina oricarei arte...
-----------------------------------------
Adrian GRAUENFELS
Rishon LeZion, Israel
14 Martie 2015
Bookmark and Share
Tipareste acest articol
O noua aparitie editoriala - Elena Chirita
STEFAN CUCU - „EMBLEMATIC FILOLOG CLASIC ROMÂN DE AZI”
Coperta Carte - Elena Chirita
Elena Chirita - Cum vorbim in public
Madalina Corina Diaconu
Madalina Corina Diaconu
Lazar Ladariu –„Secunda de pamânt”
HOLOCAUST. Destine la rascruce
Elena Chirita - POLITICA SI DIPLOMATIE - interviuri
Mariana Cristescu - Trandafirii desertului
Pentru Credinta, Neam si Tara de Lazar Ladariu si Mariana Cristescu
Locations of visitors to this page