Corneliu LEU - SECOLUL SI DEMOCRATIA
Mariana Cristescu, Damen Passo Doble, Editura Nico, Târgu Mures, 2012

"Strain printre straini"

 

Oamenii cei din inceput creati de Dumnezeu n-au cunoscut ce inseamna a fi strain pe pamant. Locuiau in Gradina Edenului si in racoarea serii se plimbau cu Dumnezeu care ii trata ca pe niste mici dumnezei. De aceea, stapan peste intreaga creatie l-a pus Dumnezeu pe Adam. Toate creaturile au trecut prin fata lui Adam si au primit de la el un nume. Era pace si intelegere intre oameni si animale si nimic nu cunostea suferinta, varsarea de sange si moartea.

Intr-o seara, Dumnezeu nemaigasindu-l pe om pe cararile Paradisului i-a strigat: "Unde esti Adame?"- de parca era plecat departe… Intr-adevar era departe, departe de Dumnezeu. Ce cale asa lunga oare ii despartea? Era calea pacatului (stramosesc) care a adus in lume frica, suferinta, boala, ura, rautatea,lupta pentru supravietuire, varsarea de sange, moartea spirituala si apoi moartea fizica. Acum a cunoscut omul pentru prima data ce inseamna sa te simti strain… si mai straini au fost Adam si Eva dupa ce au fost izgoniti din Rai, apoi li s-a dat speranta venirii Mantuitorului. Pamantul pe care-l calcau, tot ce ii inconjura le era strain, si straini, ratacitori pe pamant se simteau, fiindca pacatul ii alungase din casa Parintelui Ceresc.

Strainul si strainatatea au ramas pe pamant si multe suflete de-a lungul timpului le-au cunoscut. Insa nu toti oamenii au cunoscut aceleasi efecte ale strainatatii. Daca deschidem Sfanta Scriptura, inca din primele capitole il aflam pe Cain, cel ce a ucis pe fratele sau Abel. Dupa savarsirea pacatului uciderii, mustrandu-l constiinta, care era glasul lui Dumnezeu din sufletul sau, a plecat de la casa parinteasca si a ramas "strain si fugar pe pamant", fiindca il uramarea fapta cumplita ce o savarsise.

Strainatatea a simtit-o si Avraam, parintele poporului ales, pentru ca Dumnezeu l-a scos din tara sa si l-a trimis impreuna cu nepotul sau Lot in Tara Fagaduintei-Canaan, unde "curgea miere si lapte". Pentru credinta si curatia sufleteasca a lui Avraam a fost mutat pe taram strain, dar bogat, unde avea sa primeasca binecuvantarea de a fi "tata a multime de popoare", fiindca din neamul sau s-a nascut poporul ales al lui Dumnezeu pentru a pastra credinta in Dumnezeu si speranta venirii Mantuitorului. Pamantul strain al Canaanului a devenit pentru Avraam implinirea voii Domnului si nicidecum n-a simtit ca era strain in acel tinut, nici n-a stiut ce este strainatatea, ba mai mult decat atat, intelege ce este sa fii strain si calator pe acest pamant.

Cand locuia la Stejarul Mamvri a vazut pe cale trei tineri straini. Cum I-a vazut in zare a alergat inaintea lor si bucurandu-se s-a inchinat lor si le-a zis: "Doamne, de am aflat har inaintea Ta, vino si cineaza la mine". Si au intrat si au cinat la el. Astfel s-a facut Avraam primitor de straini si exemplu pentru noi toti. Si a fost fapta sa rasplatita: la plecare cei trei tineri I-au proorocit ca peste un an, sotia sa Sarra- care era stearpa- ii va naste un fiu si il va numi Isaac. De fapt, cei trei tineri erau Dumnezeu in chipul Sfintei Treimi. Iata cum, primind un strain devii primitor de Dumnezeu in casa ta.

O alta experienta a strainului si strainatatii a avut-o Iosif, fiul cel iubit al lui Iacov care a fost vandut rob la egipteni de catre fratii sai. Singur printre oameni de alt neam, ajuns rob in casa lui Putifar a suferit inchisoare pe nedrept, de unde darul de a talcui visele si rugaciunea catre Dumnezeu l-a scos si l-a facut al doilea om dupa Faraon. Iata cum suferinta i se schimba in bunastare si bucurie. Pana si pe fratii sai i-a iertat si a chemat tot neamul sau sa se mute cu el in Egipt. Cu timpul evreii s-au inmultit, incat de frica lor egiptenii i-au facut robi si faraonul a poruncit sa fie ucisi toti pruncii de parte barbateasca a evreilor ca sa nu se mai inmulteasca. Insa Dumnezeu a auzit glasul poporului sau care suferea pe pamant strain si le-a trimis pe Moise ca sa-i scoata din robie si sa-i duca in Canaan. Dupa iesirea din Egipt poporul ales abatandu-se de la voia Domnului patru zeci de ani a pribegit prin pustie pana la Pamantul Fagaduintei-Canaan. Iata cum a fi "strain printre straini" poate fi chiar si un popor intreg.

Istoria tinerei Ruth care a urmat credinta in Dumnezeu a soacrei sale si n-a parasit-o pe aceasta la batranetile sale cand impreuna erau vaduve. Fiindca era de alt neam, regele a refuzat s-o primeasca pe Ruth sa secere grau si sa aiba cu ce trai ea si soacra sa. Ea insa l-a rugat pe rege sa o lase sa culeaga spicele de grau care ramaneau in urma seceratorilor. Smerenia ei si harnicia au placut regelui care a luat-o de sotie. Din neamul regelui Booz casatorit cu o sluga de alt neam s-a nascut mai tarziu Proorocul si Imparatul David din a carui vita s-a nascut la "plinirea vremii" Mantuitorul Hristos.

De ce oare Hristos a ales sa se nasca dintr-un neam in a carui descendenta se afla si Ruth, cea de alt neam? Pentru ca Dumnezeu care a coborat din cer pe pamant n-a venit numai pentru poporul ales, ci pentru toate popoarele lumii indiferent de neam, limba si culoare a pielii.

Profetul Daniel ne este cu adevarat model de comportament printre straini, in strainatate. Fiind dus impreuna cu poporul sau in robie, ajunge invatat la curtea regelui Nabucodonosor in fata caruia plin de intelepcuine a aratat puterea credintei in Dumnezeul cel adevarat, incat insasi regele a dat porunca sa se faca cunoscut in Babilonia ca mare este Dumnezeul lui Daniel. Departe de tara si neamul sau, nu si-a pierdut credinta, ci printre straini a facut cunoscuta puterea lui Dumnezeu. Nu l-a infricosat nici aruncarea in cuptorul cu foc a prietenilor sai si nici in groapa cu lei nu s-a simtit strain de ajutorul lui Dumnezeu si nici credinta nu si-a pierdut-o. De aceea faptele profetului ne invata taria credintei neclintite si marturisirea ei cu tarie pe pamant strain si in fata strainilor indiferent cine ar fi acestia.

Astazi, mai mult ca oricand, lumea cunoaste ce inseamna "a fi strain printre straini". Diferenta insa, este ca fiecare traieste acest lucru in mod diferit. Uneori esti strain precum Cain, alteori precum Avraam, Iosif, Ruth sau Daniel Proorocul. "Strain printre straini" a luat proportii atat de mari incat multi sunt straini in casa propriilor parinti, straini fata de vecini, prieteni si chiar fata de sine insusi-nemaiavand timp sa gandeasca la faptele si sufletul sau. Ne putem intreba fiecare: carui personaj biblic din Vechiul Testament ne asemanam? Pe care din acestia ii alegem ca model de urmat in viata?

Constiinta noastra va raspunde si ne va spune adevarul, fie ca vrem fie ca nu vrem. Si daca "a fi strain" a venit in lume prin pacat, si pacatul in lume s-a inmultit, oare cat de straini ne simtim in lumea de astazi?

Ce poate oare vindeca durerea strainatatii? Raspunsul este Hristos si Biserica Sa, unde vom simti ca dragostea de Dumnezeu ne invata sa ne iubim intre noi si sa nu ne mai simtim niciodata "straini printre straini".

Profesor Iuliana Popescu

 

Bookmark and Share
Tipareste acest articol
O noua aparitie editoriala - Elena Chirita
STEFAN CUCU - „EMBLEMATIC FILOLOG CLASIC ROMÂN DE AZI”
Coperta Carte - Elena Chirita
Elena Chirita - Cum vorbim in public
Madalina Corina Diaconu
Madalina Corina Diaconu
Lazar Ladariu –„Secunda de pamânt”
HOLOCAUST. Destine la rascruce
Elena Chirita - POLITICA SI DIPLOMATIE - interviuri
Mariana Cristescu - Trandafirii desertului
Pentru Credinta, Neam si Tara de Lazar Ladariu si Mariana Cristescu
Locations of visitors to this page