Corneliu LEU - SECOLUL SI DEMOCRATIA
Mariana Cristescu, Damen Passo Doble, Editura Nico, Târgu Mures, 2012

INTERVIU Violonistul Remus Azoitei: Ma consider un român stabilit la Londra si un englez cu suflet românesc


Trimisul special al AGERPRES, Daniel Popescu, transmite: Violonistul roman Remus Azoitei, care va deschide joi o Seara Enescu la sediul Institutului Cultural din Londra, afirma, intr-un interviu acordat AGERPRES, ca se considera "un roman stabilit la Londra si un englez cu suflet romanesc".
 Foto: (c) Remus Azoitei/Facebook

In interviu, solistul vorbeste despre cariera sa profesionala ca violonist concertist si profesor de vioara al Academiei Regale de Muzica din Londra, despre sentimentele pe care le incearca pe scena, despre modul in care se straduieste sa-si serveasca tara, ca membru al Diaspora, din capitala Marii Britanii.

AGERPRES: Afirmati intr-un interviu ca va puteti servi mai bine tara de la Londra. Cum se traduce, mai precis, aceasta afirmatie a dvs?

Remus Azoitei: Fiind, practic, un membru al Diaspora, eu sunt, cumva, mai aproape de societatile straine Romaniei si fiind, sa zic asa, implementat in societatea britanica, o societate foarte importanta, pot propaga mai bine cultura si imaginea tarii mele decat as face-o daca as fi trait in Romania. Lumea probabil ca stie ca impreuna cu pianistul Eduard Stan suntem considerati campioni Enescu; am inregistrat prima integrala de pe mapamond pentru vioara si pian de George Enescu si practic am fost asa plasati in varful lancei de a propaga valorile romanesti in afara.

In afara de acest aspect lucram foarte intens cu Societatea Enescu din Londra, al carei director artistic am onoarea sa fiu si astfel valorile romanesti sunt putin mai bine propagate decat daca as fi fost in Romania.

AGERPRES: Ce inseamna Enescu pentru dvs? La organizarea de catre Institutul Cultural Roman a acestui eveniment — Luna Enescu — ati participat si dvs?


Remus Azoitei: Da, suntem toti conectati la acest eveniment. Cu cat mai multe valuri despre Enescu in strainatate cu atat mai bine, desigur, si punem si noi umarul la a propaga o imagine buna a Romaniei in afara. Nu numai ce auzim... Orice fel de concert Enescu si orice fel de manifestare romaneasca la Londra este de foarte bun augur.

AGERPRES: Cum se vede Romania din capitala Marii Britanii si din lume? Pe marile scene unde evoluati, sunteti inca romanul Remus Azoitei?

Remus Azoitei: Absolut. Eu ma consider un roman stabilit la Londra si un englez cu suflet romanesc si bineinteles ca, avand o sotie englezoaica si doi copii — Gabriel si Lucian, desigur ca valorile romanesti raman si se contopesc cu cele engleze si este un melanj frumos. Cum se vede Romania de aici. Vedem ce aflam. Situatia de la vot a fost o pagina foarte, foarte inchisa la culoare pentru Romania din punctul de percepere al strainilor care nu pot intelege cum intr-un stat in secolul XXI, un stat in Uniunea Europeana, care se doreste in fruntea politica a acestui continent, sa se intample lucruri, cum sa va spun, de secolul XIV — XV, care, efectiv, in modul cel mai nedemocratic, nu ne putem exercita votul... Treburi de genul acesta se percep si se uita aici greu si o sa ia foarte multe concerte Enescu pentru a indrepta situatia...Treburi de felul acesta nu dau bine. asta este adevarul. Dar noi muncim inainte si ne facem datoria fata de tara.

AGERPRES: Cat a contat pentru violonistul Azoitei experienta catedrei? Dar infiintarea Societatii Enescu din Londra?

Remus Azoitei: Ma rog, eu sunt unul dintre membrii fondatori si sunt onorat sa fiu profesor de vioara al Academiei Regale din Londra.

AGERPRES: Si cel mai tanar din istoria Academiei Regale de Muzica din Londra.

Remus Azoitei: Am fost. Acum nu stiu daca mai sunt. Am imbatranit si eu putin, intre timp. Da, din 2001 sunt profesor si, desigur, este un post de mare tinuta care indeamna la o atitudine profesionala ireprosabila. Sunt bucuros ca pot sa impartasesc din stiinta mea, dar si din sufletul meu romanesc asa, cate putin, fiecarui student cu care interactionez.

AGERPRES: Aveti o clasa internationala?

Remus Azoitei: Da, si am de-a face cu tot felul de caractere din foarte multe tari de pe mapamond, care de care mai diferite, si, cumva, felul in care eu cant la vioara si felul in care pun problema si pasiunea care ma caracterizeaza in a face muzica se propaga mai departe acestor tineri. Este inca o dovada ca lumea a devenit din ce in ce mai mica practic si nu mai are frontiere: un roman preda la Londra unora care sunt din Asia sau din America sau Africa.

AGERPRES: Cantati pe o vioara Gagliano din anul 1753, apartinand colectiei Academiei Regale de Muzica din Londra. Dezvaluiti-ne cum ati primit-o. V-a purtat noroc?

Remus Azoitei: Eu sunt profesor la Academie si pur si simplu am acces la astfel de instrumente. Imi place sa cant pe ea. Mergem inainte.

AGERPRES: Ati colaborat cu artisti renumiti printre care se numara Lawrence Foster, David Geringas, Gerard Causse, Michael Sanderling, Adrian Brendel. Aveti un dirijor preferat? Cum arata portretul robot al dirijorului perfect pentru dvs?

Remus Azoitei: Dirijorul meu preferat nu cred ca traieste astazi. Eu inca ma intorc la marii maestri ai anilor 50-60, atat violonisti, cat si muzicieni in general, pianisti si dirijori. In zilele de azi sunt, desigur, dirijori foarte talentati, dar cei din generatia trecuta ma inspira cel mai tare. Nu doresc sa dau nume de dirijori contemporani ca sa nu supar pe cineva. Eu doar am spus cu cine as fi dorit sa cant daca ar fi fost posibil, dar nu este pentru ca sunt prea tanar.



AGERPRES: Ce coteaza mai mult pentru dvs: publicul sau aprecierile criticii muzicale?

Remus Azoitei: Fara discutie ca publicul. Dar inainte de toate eu trebuie sa stiu ca am cantat bine. Daca nu sunt multumit de propria mea prestatie, nici macar reactia publicului, ultrapozitiva, sau orice recenzii elogioase n-or sa ma faca sa ma simt mai bine. Eu sunt singurul barometru a ceea ce mi s-a intamplat pe scena. De multe ori am senzatia ca am cantat exceptional si cu asta raman, practic, dincolo de orice fel de critici sau reactii ale publicului primite. Acela este raspunsul a ceea ce s-a intamplat pe scena. Alteori, nu mi se pare ca am facut ceva foarte bun sau ok si elogiile sunt la superlativ, dar eu sunt tot suparat ca nu vad asa. asta e adevarul.

AGERPRES: Unde va simtiti mai bine pe scena: la Carnegie Hall in New York sau la Ateneul Roman din Bucuresti?

Remus Azoitei: La Carnegie Hall. Si va spun de ce. Pentru ca la Ateneu este mult mai greu de cantat. Lumea asteapta intotdeauna concerte de inalta tinuta. Si asta obliga foarte mult. Prea mult. Presiunea este mare. Toti cei care vin de afara si canta la Ateneu sau la Radio sunt sub foarte mare presiune. Nu stiu daca se percepe acest amanunt, dar acesta este adevarul.

AGERPRES: Aici mai este o problema. Poate stiti ca mari dirijori sau interpreti vin la Bucuresti si ne spun, de pilda la Festivalul Enescu, ca nu avem o mare sala de concerte la standarde internationale.

Remus Azoitei: Ar trebui sa facem ceva. Poate o subscriptie publica.

AGERPRES: Ati plecat de mai multi ani din Romania, dar reveniti ori de cate ori este nevoie. Ce inseamna adaparea de la izvoare pentru un violonist?

Remus Azoitei: Violonist sau neviolonist cred ca e o chestie de recalibrare umana. Am familie in Romania, vorbesc limba acolo si revin cu placere. Am publicul meu, am prietenii mei, deci e un fel de reducere la un numitor comun, la un punct. Imi este folositoare, ma balanseaza emotional. Asa functionez eu. Reintoarcerea din cand in cand la Bucuresti este necesara.

***
Dupa absolvirea Conservatorului din Bucuresti si obtinerea unei burse de studii la renumita Juilliard School din New York, violonistul Remus Azoitei si-a inceput o frumoasa cariera internationala, fiind aplaudat in sali prestigioase cum ar fi Carnegie Hall din New York, Concertgebouw Amsterdam, Salle Cortot — Paris, Konzerthaus Berlin, St-Martin-in-the-Fields si Wigmore Hall in Londra, Teatro La Fenice — Venetia, Auditorio Nacional — Madrid sau Konzerthaus Viena.

De asemenea, artistul a aparut in festivalurile muzicale de la Tokyo, Cambridge, Londra, Berlin, Heidelberg si Santander.

Remus Azoitei a fost solist al unor ansambluri de prestigiu precum Berlin Kammer Orchestre, Orchestre Nationale de Belgique la Bruxelles sau Orchestre Philharmonique de Radio France la Bucuresti etc.

In 2001, Remus Azoitei a fost numit profesor de vioara al Academiei Regale de Muzica din Londra, la acel moment fiind cel mai tanar profesor de vioara din intreaga istorie a Academiei.

In 2007, el a pus bazele Societatii Enescu din Londra, fiind unul dintre membrii fondatori, precum si directorul sau artistic, pozitie pe care o ocupa si in prezent.

Remus Azoitei canta la o vioara Gagliano din anul 1753, apartinand colectiei Academiei Regale de Muzica din Londra.

AGERPRES/(A — editor: Georgiana Tanasescu)

Bookmark and Share
Tipareste acest articol
O noua aparitie editoriala - Elena Chirita
STEFAN CUCU - „EMBLEMATIC FILOLOG CLASIC ROMÂN DE AZI”
Coperta Carte - Elena Chirita
Elena Chirita - Cum vorbim in public
Madalina Corina Diaconu
Madalina Corina Diaconu
Lazar Ladariu –„Secunda de pamânt”
HOLOCAUST. Destine la rascruce
Elena Chirita - POLITICA SI DIPLOMATIE - interviuri
Mariana Cristescu - Trandafirii desertului
Pentru Credinta, Neam si Tara de Lazar Ladariu si Mariana Cristescu
Locations of visitors to this page