Corneliu LEU - SECOLUL SI DEMOCRATIA
Mariana Cristescu, Damen Passo Doble, Editura Nico, Târgu Mures, 2012

DOAR SARACII?

"... saracilor li se propovaduieste Evanghelia" (Matei 11, 5)

Numai saracilor li se propovaduieste Evanghelia? Nu si bogatilor? Ba da. Tuturor. Aceeasi Evanghelie pentru ca nu este decat una singura. Mantuirea prin Isus Hristos.
Cand Domnul a trimis aceasta veste lui Ioan Botezatorul care era in temnita, saracii erau dispretuiti, ca mereu, ca si acum si se presupunea ca marile probleme spirituale apartineau celor bogati, scoliti, care se considerau propovaduitori de intelepciune si duceau cu ei jena de a li se propovadui si lor Evanghelia. Cei saraci, setosi de o veste buna care ajungea rar la ei sau niciodata, erau mult mai receptivi la propovaduirea Domnului si era o minune ca cineva se adresa lor cu lucruri adanci si tainice, pana atunci apanajul celor bogati. Desi El si-a petrecut anii vietii Sale pe pamantul nostru printre saraci, numit prietenul lor, cand ocazia se ivea, Domnul propovaduia Evanghelia si celor bogati cu aceeasi iubire si cu durere si cu vaiuri pline de lacrimi.  "Vai de voi bogatilor" a fost una din predicile Sale, nu ca blestem la adresa lor, ci ca jeluire la cat de greu Evanghelia si bogatia pot locui sub acoperisul aceluiasi suflet.
Domnul Isus n-a venit pe lume sa indeplineasca un deziderat de DREPTATE SOCIALA, egalizarea sau macar diminuarea diferentelor dintre bogati si saraci prin legislatie omeneasca, asa cum incearca unii din mai marii lumii astazi si cum au mai incercat tot degeaba si altii in trecut. El nu LUA de la bogati sa DEA la saraci. El propovaduia Evanghelia. Daca propovaduirea Evangheliei nu face minunea infratirii intre bogati si saraci, nimic si nimeni n-o poate face. Cu lege sau fara lege se mai poate lua cu forta de la bogat si sa se dea la sarac, aceasta numindu-se haiducie, socialism, comunism, democratie, cum vreti, dar nu propovaduire a Evangheliei cu efectele ei minunate in natura omului.  Si la urma urmei nu de ceva de la bogat are nevoie primordiala saracul, ci de mantuirea sufletului, de imparatia cea vesnica. Nu are nevoie de acestea si bogatul? Ba da, poate mai mult.
Desi Biblia este plina de sfaturi bune, sa fie ajutati saracii, vaduvele, orfanii, niciodata nu se are in vedere acest lucru ca un sistem social legistic si atat, ci ele sunt in context de reprezentanta Evanghelica mantuitoare cu destinatia viata vesnica. In cel mai fericit caz, printr-o legislatie omeneasca inteleapta, fiecare si-ar putea trai cele cateva zeci de ani ai vietii avand ce manca si unde dormi, problema bolilor si mortii ramanand nerezolvata. Evanghelia trece dincolo de temporalitate, in rezolvarea vesnica a raului si durerii.
Isus Hristos si Evanghelia Lui nu inseamna sociologie, desi inseamna si aceasta in cel mai frumos inteles, ci inseamna in primul rand vesnicire a omului prin ispasirea pe care EL a facut-o.
 
Plina de invatatura este intalnirea Domnului Isus cu ceea ce Evanghelia numeste "tanarul bogat". Multi ar putea trage concluzia ca in scurta propovaduire pe care Domnul i-o face tanarului bogat este "socialism"; "du-te de vinde tot ce ai, da la saraci si vei avea o comoara in cer". Daca Domnul s-ar fi oprit aici cu propovaduirea, Evanghelia ar fi fost spusa numai pe jumatate. In primul rand ca El nu i-a luat avutiile tanarului sa le imparta saracilor, ceea ce ar fi facut din El un veritabil facator de dreptate sociala, demn de cea mai mare revolutie de egalitate, ci l-a pus pe bogat sa-si vanda el singur averea si s-o dea saracilor, si mai ales ca a adaugat:  "apoi vino si urmeaza-Ma". Greu era primul lucru de facut, egalizarea cu saracii, mai greu cel de al doilea, sa-L urmeze pe Isus. Bogatul nu doar ca nu si-a impartit avutiile cu cei saraci, dar "a plecat" de langa Domnul chiar in clipa aceea. Domnul nu a spus ca un bogat nu poate intra in imparatia cerurilor, ci a spus ca va intra "greu", chiar foarte greu. Despre acest bogat Evanghelia nu mai aminteste nimic, dar era un om bogat "Iosif din Arimateea" despre care nu se spune ca si-a impartit averea saracilor, dar care L-a iubit pe Domnul punandu-L in mormantul sau, la coborarea de pe cruce.
Sa indemnam deci, la facere de bine este evanghelic, dar nu este Evanghelia. Asa intelegea si apostolul Pavel cand spunea: "Si chiar daca mi-as imparti toata averea pentru hrana saracilor... si daca n-as avea dragoste, nu-mi foloseste la nimic". 1 Corinteni 13, 3. Este exact ceea ce spunea Domnul bogatului, "apoi vino si urmeaza-Ma". Isus este dragostea.  Ceea ce se face in afara lui Isus, poate fi un bine temporar, dar lipsit din contextul mantuitor al Evangheliei. "Un pahar de apa" zice Biblia, dat in Numele lui Isus, gandit propovaduitor de Evanghelie, de mantuire, "nu-si va pierde rasplata", pe cata vreme "toata averea impartita saracilor" fara iubire evanghelica "nu foloseste la nimic".
Declaratia Domnului "saracilor li se propovaduieste Evanghelia" ar putea fi comentata de unii ca nu cea mai nimerita. Saracilor ar trebui sa li se dea mancare si haine, case si cele necesare vietii, nu sa li se propovaduiasca Evanghelia. Daca se va face asa, in cel mai fericit caz vor trai si ei nitel mai bine pe lumea asta oricum necajita si atat. Daca li se propovaduieste Evanghelia si o primesc, poate vor da temporar de necazuri si mai multe, dar vor fi in vesnicia fericita promisa de Mantuitorul.
Domnul n-a spus urmasilor Sai:  mergeti in toata lumea si faceti egalitate intre bogati si saraci. El le-a spus, duceti Evanghelia pana la marginile lumii. Propovaduita si primita, ea va schimba si fata acestei lumi in bine in mod pasnic, pe suportul iubirii, si va deschide si portile vesniciei. Propovaduiti Evanghelia. Cum puteti mai frumos. Saracilor care va asteapta si bogatilor chiar daca nu va asteapta. Tuturor. Si primiti Evanghelia. Saraci si bogati. Toti.
Benone Burtescu

Bookmark and Share
Tipareste acest articol
O noua aparitie editoriala - Elena Chirita
STEFAN CUCU - „EMBLEMATIC FILOLOG CLASIC ROMÂN DE AZI”
Coperta Carte - Elena Chirita
Elena Chirita - Cum vorbim in public
Madalina Corina Diaconu
Madalina Corina Diaconu
Lazar Ladariu –„Secunda de pamânt”
HOLOCAUST. Destine la rascruce
Elena Chirita - POLITICA SI DIPLOMATIE - interviuri
Mariana Cristescu - Trandafirii desertului
Pentru Credinta, Neam si Tara de Lazar Ladariu si Mariana Cristescu
Locations of visitors to this page