Corneliu LEU - SECOLUL SI DEMOCRATIA
Mariana Cristescu, Damen Passo Doble, Editura Nico, Târgu Mures, 2012

Un preot român cu studii la MIT propune schimbarea teoriei lui Einstein


Sarut dreapta, domn’ profesor!
(Sursa: Jurnalul national, autor Cristinel C. Popa, 28 Septembrie 2014) - Galerie FOTO

Calea spre rai, drumul spre bani (grant stiintific) si formarea gaurilor negre
Teoria relativitatii a lui Einstein este incompleta si trebuie schimbata cu o descriere microscopica in genul aceleia pe care am descoperit-o noi”, sustine cu tarie preotul Iosif Bena ce “predica” si faptul ca “Universul nu e produsul unei intamplari”. Adevarat am descoperit! Un parinte fizician. Un reprezentant al bisericii imbracat in haine de om de stiinta, un ocrotitor al rugului neincrederii si al necredintei in acelasi timp propovaduitor al curateniei sufletesti. Iata cum s-ar putea intampla. Fizicianul intreaba, parintele raspunde. Si invers. Uite, aici e raiul, asta e Universul! Uciga-l toaca e un “monstru” din “carne” si… elemente chimice? Sufletul e al lui Dumnezeu? Dar e de fapt energie pura. Cu stanga ne inchinam. Cu dreapta décoram formule matematice. Asta e calea spre cer, dincolo e drumul spre cucerirea Universului. Doamne iarta-ne! Ar putea incapea un fizician si o fata bisericeasca in aceeasi piele? Ei bine, dupa cum vedeti, da! Pe de o parte apara cu crucea, pe de alta fulgera cu stiinta. Este parintele ce sustine existenta in univers a sute de gauri negre, contrar teoriei generale. Uneori pacatuieste ca mirean si tot el isi indreapta greselile, preot fiind. Cu smerenie, rabdare si cuviinta l-am abordat pe sfintia sa, domn’ profesor, unul din cei mai valorosi fizicieni romani ai momentului. Mi-am exprimat mica nedumerire legata de cele doua laturi ale personalitatii sale, de om de stiinta, slujitor al cifrelor si al datelor precise, fara urme de tagada, cat si de doctor in cele sfinte.
A absolvit fizica la faimoasa universitate americana MIT, institutia stiintifica aflata pe primul loc in lume. Dupa doctoratul la University of California, a castigat o bursa post-doctorala la UCLA. Invitat de marile universitati americane sa ramana in SUA, prefera Franta, unde este unul dintre cercetatorii de vaza la vestitul institut francez CEA-Saclay. Inca din SUA a urmat si calea bisericii, devenind preot. Este romanul care, in urma cu cativa ani, a castigat cel mai mare grant european pentru cercetare (un milion de euro). Specialistul numarul unu al Europei (roman) in studiul gaurilor negre. Pe langa faptul ca este un preot cu har, parintele-profesor Iosif Razvan Bena, cum e firesc, este respectat de inaltele “fete” academice. Slujeste cu sfintenie si har teoriile fizice ale momentului in amfiteatrele, laboratoarele si cercurile stiintifice, la cel mai inalt nivel: doar cerul e deasupra studiilor sale pretuite. Din amvonul elitei oamenilor de stiinta ai lumii, preotul Iosif Bena aghezmuieste necredinta ori reaua intentie. M-am “spovedit” si eu sfintiei sale, fizicianului Bena. I-am marturisit ca doresc un scurt interviu in care sa vorbim mai mult de cele lumesti si mai putin de gauri negre ori draci. A acceptat cu bunavointa interviul.

Portret al parintelui specialist in studiul gaurilor negre
Locuieste in Franta unde este cercetator la o importanta institutie academica (Saclay, Institut de Physique Théorique), fiind specialist in fizica teoretica (gravitatie cuantica, teoria stringurilor). Ultima oara cand am vorbit cu el era la Amsterdam la o intalnire cu oamenii de stiinta. Cei din tara il cunosc mai putin. Dintre acestia, un respectat cercetator roman, matematicianul Sergiu Moroianu, cu care m-am intalnit, mi-a spus despre el: “A absolvit universitatea la MIT (undergraduate) si apoi doctoratul la University of California, Santa Barbara, in 2004. In 2009 a primit un ERG starting grant (acestea sunt niste granturi de la UE pe stiinta din care nu a luat inca nimeni din Romania, adica nici un om de stiinta care lucreaza in Romania). Sotia lui este tot fizician si a avut si ea un astfel de grant. Amandoi cred ca ar face o impresie super-buna in ziar. In plus, el este de cativa ani si preot ortodox la Mitropolia Europei Occidentale a BOR. Cred ca este un fizician super-tare. Apasati aici pentru a accesa pagina virtuala cu lucrarile si citarile sale. "In fizica se publica mult, dar cred ca este totusi foarte bine pentru varsta lui”, a spus Moroianu.

Preotul Bena: “Exista foarte putine universuri cu o constanta cosmologica pozitiva”
Pentru ca este si fizician, cu atat mai mult a reusit sa inteleaga faptul ca exista Dumnezeu. “E cam greu cand vezi ca legile fizicii sunt asa precis aranjate, sa crezi ca universul este produsul unei intamplari. Exista foarte putine universuri cu o constanta cosmologica pozitiva”, este un “crez” al respectatului fizician Bena. Incerc sa mi-l imaginez dincolo de extremitatile tastaturii. Un om jovial, un preot bland, pe scurt un om bun, asa cum a dovedit-o, purtand fara sa ezite dialogul cu mine, in ciuda faptului ca se afla in concediu. “Vineri si joi au fost foarte incarcate, si sambata am plecat cu masina spre sudul Frantei”.
Jurnalul National: Cum de ati imbracat haina preoteasca la inceputul unei cariere stiintifice extraordinare? Preotul Constantin Alecse v-a fost calauzitor in noul dv drum. Erau anii rezidentei in SUA. Cum a fost imbinarea intre preocuparea dv de cercetator/doctorand la o universitate de prestigiu americana si apropierea de biserica? Ati facut si studiile teologice si apoi ati co-slujit la Parohia Sf. Treime din Los Angeles. Cum a fost acea perioada? Ati trecut prin toate treptele ierarhice?


Iosif Razvan Bena: In timpul doctoratului in Santa Barbara mergeam la o biserica ortodoxa formata din americani care fusesera protestanti (baptisti, penticostali, etc) si care se convertisera in masa la ortodoxie. Sotia mea si cu mine si cu inca un grec eram singurii nascuti ortodocsi din acea biserica, restul erau toti convertiti. Cultura teologica a acestor americani era mult peste nivelul meu (cand mergeam la masa cu prietenii de acolo se discuta despre Hexameronul Sf. Vasile cel Mare etc.), asa ca m-am hotarat sa invat mai mult despre biserica ortodoxa si m-am inscris la un curs prin corespondenta. Dupa ce am terminat doctoratul am primit o bursa post-doctorala de trei ani la UCLA si am inceput sa merg la biserica Sf. Treime din Los Angeles. Cantam la strana si, dupa un an si ceva, preotul Constantin Alecse mi-a propus sa fiu hirotonit diacon. Am acceptat, dar dupa un an mi s-a terminat bursa postdoctorala si a trebuit sa ma mut la Princeton, pe coasta de est a Americii, iar un an mai tarziu am primit post permanent de cercetator universitar in Franta, si am venit aici. Am stat ca diacon mai multi ani si mi-ar fi placut sa raman diacon, insa Mitropolitul Iosif (al Europei de Vest) m-a indemnat sa accept sa fiu hirotonit preot.
V-au fost indrumati inca de mic pasii spre credinta, religie, ati trait intr-o familie religioasa? Parintii, bunicii dv au fost profund credinciosi?
Nici prea-prea, nici foarte-foarte. Tin minte ca m-am spovedit o data in Romania, cand aveam 8-9 ani, si urmatoarea data cand aveam 18 ani si eram deja student la MIT. Preotul mi-a spus atunci “welcome back to the Church” si tin minte ca am fost foarte socat - ma consideram crestin-ortodox cu acte in regula si  am fost foarte socat ca acel preot considera ca fusesem in afara bisericii in cei 10 ani in care nu ma impartasisem. A durat cativa ani pana sa imi dau seama ca avea dreptate.
Cum raspundeti la intrebarile fundamentale ale vietii? Din punctul de vedere al fizicianului sau din acela al preotului? Ori combinati ambele ipostaze? Cum vedeti raspunsurile la aparitia vietii, existenta mortii, a suferintei? Mai intai din pozitia de fizician si apoi din pozitia de preot?
Nu cred ca exista raspunsuri facile la asemenea intrebari. Exista niste raspunsuri simpliste care circula prin medii bisericesti (moartea si suferinta vin pentru ca suntem pacatosi etc.) si exista niste raspunsuri simpliste “pseudo-stiintifice”, pe care le dau ateistii (moartea vine pentru ca se uzeaza celulele si suferinta vine de la malfunctia unui mecanism evolutionist de auto-aparare). Astfel de intrebari sunt foarte greu de incadrat in tiparele cu care mintea umana e obisnuita, in limbaj bisericesc as putea sa le numesc taine. Dupa parerea mea, mintea umana nu are destula complexitate ca sa inteleaga aceste probleme.
La ce biserica din Franta slujiti acum?
Merg alternativ la trei biserici din sudul Parisului, doua in care slujbele se tin in romana si unde vin mai mult romani si alta la care foarte multi credinciosi sunt francezi convertiti la biserica ortodoxa, si unde slujbele se tin in franceza.
De ce oamenii bisericii erau atat de cruzi pe vremea lui Galileo Galilei, de exemplu? Care e relatia dintre stiinta si religie astazi? Intre cercetatori si oamenii bisericii?
Cuvantul “biserica” este folosit un pic prea general. In biserica ortodoxa nu a existat nicicand tendinta de a forta descoperirile stiintifice intr-un calapod religios, atat din cauza faptului ca teologia “rationala” in spiritul lui Thomas Aquinas a fost respinsa de rasaritul ortodox, cat si din cauza ca dupa caderea imperiului bizantin incoace in tarile ortodoxe nu prea au fost multe descoperiri stiintifice. Insa in cei aproape o mie de ani in care centrul culturii si civilizatiei a fost la Constantinopol nu stiu sa fi fost oameni de stiinta fortati sa renunte la descoperirile lor de catre biserica. Personal consider ca luptele contra descoperirilor stintifice din motivul ca ar contrazice ce spune Biblia, cum ar fi incercarile de a demonstra ca Universul nu are 13,8 miliarde de ani vechime cum masoara astronomii, ci doar 7000 de ani (cum se obtine daca adunam varstelor patriarhilor din Vechiul Testament), sunt rezultatul unei viziuni teologice superficiale, care nicicand nu a fost acceptata de Biserica Ortodoxa. Astfel de incercari sunt foarte la moda in mediile protestante din America si e drept ca din cand in mai sunt  copiate si prin spatiul Ortodox, insa nu cred ca sunt proprii gandirii teologice Ortodoxe. Aceasta deschidere a ortodoxiei fata de stiinta se vede si din faptul ca sunt multi oameni de stiinta care slujesc in biserica. Cazul meu nu e singular, de exemplu, regretatul parinte John Turkevich, care era profesor in departamentul de chimie de la Princeton si multi altii in viata.
“Sansa sa creezi la intamplare un univers este foarte mica, universal nu e produsul unei intamplari”
Slujiti in acelasi timp credinta, dar si stiinta? Cum de puteti sa o faceti?
Orice om de stiinta care cerceteaza legile fizice pe care e bazat universul si incearca sa gaseasca valoarea constantelor din aceste legi nu poate sa nu-si puna intrebarea: ce s-ar intampla daca aceste constante s-ar schimba putin? Raspunsul este simplu: o schimbare cat de mica a acestor constante ar rezulta intr-un univers in care viata nu e posibila: sau nu s-ar forma galaxii si stele sau, mai rau, daca, de exemplu, protonul ar fi mai greu cu doar 2 la mie, toti protonii s-ar descompune in neutroni si nu ar mai exista hidrogen, oxigen, elemente chimice, nimic. Tot universul ar fi facut din neutroni si gauri negre. Deci din punctul de vedere al legilor fizicii, sansa ca sa creezi la intamplare un univers in care viata sa fie posibila este foarte mica. La fel de mare ca sansa de a gasi o anumita moneda intr-un morman de monede care acopera tot Pamantul si care se inalta pana la Luna. E cam greu deci, cand vezi ca legile fizicii sunt asa precis aranjate ca sa existe viata, sa crezi ca universul este produsul unei intamplari.
“Teoria relativitatii a lui Einstein este incompleta si trebuie schimbata cu o descriere pe care am descoperit-o noi”
Cat de folositor v-a fost acel grant de un milion de euro si la ce rezultate ati ajuns?
Am studiat gaurile negre in teoria stringurilor. Gaurile negre sunt obiecte fascinante pentru ca pun in conflict cei doi stalpi ai fizicii moderne - mecanica cuantica si teoria generala a relativitatii. Orice obiect aruncat intr-o gaura neagra, care trece de o anumita suprafata numita orizont, nu mai poate sa se intoarca inapoi si asta contrazice mecanica cuantica, conform careia orice proces fizic microcopic este reversibil. Am reusit sa arat impreuna cu colaboratorii mei ca orizontul anumitor gauri negre este cauzat de fluctuatiile unui sistem de obiecte din teoria stringurilor, exact la fel cum un curent de aer este cauzat de o miscare comuna a unui sistem fluctuant de mai multe molecule. Dupa parerea mea, acest rezultat impaca mecanica cuantica si teoria generala a relativitatii, aratand ca descrierea unei gauri negre din teoria relativitatii a lui Einstein este incompleta si trebuie schimbata cu o descriere microscopica in genul aceleia pe care am descoperit-o noi.
Preotul Alecse spunea ca “sotii Bena constituie modelul exemplar, prin viata si slujirea lor, al adevaratei relatii dintre stiinta si religie si nu o confruntare. Ne face o deosebita placere ori de cate ori revine in Statele Unite ale Americii, drept participant la simpozioane stiintifice, sa co-slujim, si sa ne bucuram intru Domnul la Sfanta Masa Euharistica”. Va rog sa completati la cele de mai sus cu ce aveti de spus?
Nu prea am cu ce. Parintele Constantin cred ca ne vede intr-o lumina mult mai stralucitoare decat realitatea.
Cum va ajuta Dumnezeu sa ajungeti la rezultatele stiintifice de exceptie, la performante? Cand sunteti intr-un impas de natura stiintifica faceti apel la ajutorul divin?
Nu cred ca faptul ca lucrez in cercetare face vreo diferenta. Cand pornesc la lucru zic “Doamne ajuta!”, exact ca un cosas care zice “Doamne ajuta” inainte de a incepe sa coseasca. Pe de alta parte, e clar ca fizica fundamentala, incercand sa dezlege misterele cele mai profunde ale Universului, poate fi considerata mai apropiata de teologie decat alte domenii de cercetare mai aplicate. si e posibil ca ceea ce m-a atras pe mine si pe multi din generatia mea spre fizica fundamentala sau spre matematica sa fi fost in primul rand o sete de natura teologica.
Vorbiti-mi putin de familia dv. Cat e ea de importanta in viata dv., in implinirea ei?
In SUA, oamenii de stiinta au un mod de a privi o cariera in stiinta ca ceva opus unei vieti de familie. Am multi prieteni care lucreaza cate 15 ore pe zi si care sunt tot timpul plecati la  conferinte, si prea mult timp de familie nu mai ramane. Sistemul francez nu e asa stresant si permite unui cercetator sa aiba si o  viata de familie cat de cat normala; a fost unul din motivele principale pentru care am hotarat sa venim in Franta.
La ce proiecte stiintifice importante lucrati?
Continui proiectul cu gauri negre descris mai sus, mai am un proiect in care incerc sa arat ca in teoria stringurilor exista foarte putine universuri cu o constanta cosmologica pozitiva (precum universul nostru). Aceasta idee, de a vedea daca Universul nostru este singur sau face parte dintr-o multitudine de universuri paralele (numita Multivers), este investigata activ de foarte multi cercetatori. Daca proiectul meu reuseste, sper ca voi putea sa demonstrez ca ideea multiversului nu este corecta stiintific.
 Dar religioase?
Nu pot sa spun ca am un proiect anume. Pur si simplu incerc sa ajut unde pot.
Mai aveti contacte cu tara, cu oamenii de stiinta din Romania?
Incerc de cativa ani, impreuna cu niste colegi din Franta, sa incropesc o colaborare cu niste colegi de la Institutul de Fizica Horia Hulubei de la Magurele, mai ales sa incercam sa aducem  grupul de la Bucuresti in circuitul european de stagii postdoctorale - dupa cum am spus, cred ca acesta este motivul principal pentru care cercetarea in Romania redemareaza asa de greu si pentru care in Romania nu au fost pana acum burse ERC (cum a castigat Bena - n.red.).
Ce-ar trebui sa faca tinerii cercetatori romani? Exista reusita si daca vor ramane in tara?
Mie cea mai buna traiectorie mi se pare una mixta. Cineva care a facut in Romania toate studiile si nu a petrecut macar un an sau doi in afara risca sa nu aiba o deschidere stiintifica prea mare. Eu, de exemplu, am invatat enorm de multe lucruri in timpul bursei postdoctorale, pe care nu le stiam la doctorat. Daca nu as fi facut acest stagiu postdoctoral nu cred ca as fi obtinut mai mult de 20% din rezultatele stiintifice pe care le-am obtinut.
Cum putem ajuta tara, pe romanii saraci? E o solutie emigrarea? Cei care pleaca au ei parte de sprijin de la cei deja plecati? Exista organizatii religioase de ajutor al acestora in lume?
In America, bisericile au structuri care sa integreze imigrantii, in Franta nu prea: cei mai multi dintre cei care vin ori intra in sistemul academic, ori au de obicei neamuri din acelasi sat care ii ajuta sa se aseze. Pe de alta parte, nu cred ca astazi se mai poate vorbi de imigrare/emigrare in termenii clasici. Oamenii cauta un serviciu, o viata mai buna, si se muta unde gasesc. Pur si simplu nu mai e asa mare diferenta pentru cineva din Hunedoara intre a se muta la Bucuresti (cum au facut parintii mei) si a se muta la Viena sau la Paris sau la Roma.
Nu are televizor, de aceea are timp pentru toate
Aveti timpul necesar pentru cercetari, studii, si cum il gasiti pentru viata de familie si celelalte? Descrieti-mi o zi din viata dv in care sa lucrati si la fizica, dar si la biserica.
E greu de descris o zi si de lucru si de biserica. In cea mai mare parte sunt zile in care sunt 100% la lucru (de luni pana vineri), zile in care sunt in cea mai mare parte la biserica (duminicile) si zile in care incerc sa fiu 100 % cu familia (sambetele). Bineinteles ca exista presiune si din partea fizicii si din partea bisericii sa intre peste timpul cu familia: am uneori proiecte care trebuiesc terminate repede, colaboratori care pun presiune, si la biserica sunt multe de facut. La inceput nu refuzam pe nimeni, ma incarcam cu o gramada de lucruri, insa cu timpul am inceput sa imi dau seama ca nu pot continua asa si am inceput sa mai spun si nu si sa nu sacrific din timpul pentru familie decat in situatii exceptionale. Sunt si zile cand trebuie sa combin cele trei tipuri de activitati, de exemplu merg ziua la lucru, pe la 5 iau fata si o duc la pian, mai scriu ceva la un articol pe laptop in timpul cursului de pian, apoi venim acasa, mancam ceva, la 7 mergem la biserica pentru un Maslu sau pentru alta slujba si pe la 9-10 ajungem acasa. Sunt doua motive pentru care putem sa gestionam asa bine timpul: primul e ca sotia e foarte organizata si calculata si al doilea este ca nu avem televizor.
“Se credea ca gauri negre sunt putine, eu arat ca sunt sute, in contrast cu teoria generala”
Portret. Din 2006, fizician la Institutul pentru Fizica Teoretica CEA - Saclay. Dupa studii la MIT obtine in 2002 doctoratul la UCLA unde a continuat ca cercetator, precum si la Princeton (Institutul de Studii Avansate). In 2009, Consiliul European pentru Cercetare i-a aprobat din 9000 de aplicatii o bursa de un million de euro pentru cercetare in domeniul gaurilor negre. Iata si un scurt fragment dintr-un interviu acordat de Iosif Bena dupa ce a castigat fabuloasa bursa de un milion de euro.
Sunteti roman si ati studiat in SUA mult timp, apoi ati venit in Franta. De ce?
M-am pregatit pentru examenul de doctorat timp de 13 ani in America si apoi a trebuit sa aleg sa devin asistent la Universitatea din Boston sau sa vin la Institutul din Saclay. In America, salariul era mai mare, dar Institutul din Saclay este unul din cele mai bune medii de studiu din domeniul fizicii din Europa si din intreaga lume si aici am mai mult timp pentru cercetare.
Ati obtinut o suma importanta de la ERC pentru proiectul dv. Despre ce este acest proiect?
Scopul proiectului meu este importanta gaurilor negre si reconcilierea dintre mecanica cuantica si relativitate. In anii ’70, se descoperise o singura gaura neagra. Numarul gaurilor negre este mare. Cercetarea mea incearca sa explice ca numarul lor este de sute in contrast cu teoria generala. In teoria relativitatii, exista o singura gaura neagra. Ceea ce am realizat eu este revolutionar.
Sunteti fascinat de gaurile negre?
Ma fascineaza in primul rand calcularea lor microscopica. Da, este fascinant.
Sunteti deci un prieten al gaurilor negre.
Preotul preamareste utilitatea Internetului
Iata si fragmente dintr-un articol al preotului-fizician Bena preluat de pe un site crestinesc (portal creat si administrat de catre preotul Constantin Alecse) in care subliniaza cat de important este pentru crestini Internetul: “Avutia Bisericii Ortodoxe si Internetul”, traducere Pr. Danut Palanceanu. “Fiecare crestin, ortodox sau neortodox, este de acord cu faptul ca Biserica este pastratoarea unei averi de mare pret. Averea este alcatuita din cuvintele si faptele mantuitoare ale lui Hristos, dupa cum ne spune Sfanta Scriptura, scrisa de Sfintii Apostoli la inspiratia Sfantului Duh si dupa experienta duhovniceasca traita in Hristos, care este reflectata in vietile si in scrierile Sfintilor Parinti… Oricine s-a atins de aceasta avutie sau a gustat din izvoarele ei de apa vie, nu poate sa nu inseteze pentru ele din nou. Am cunoscut oameni care au crescut in alte biserici crestine neortodoxe si care erau foarte zelosi si cu mult crezamant in credinta lor. Atat de magnifica este aceasta mare avutie a Bisericii, incat dupa ce au gasit-o, citind vietile Sfintilor si scrierile Sfintilor Parinti si participand la Sfintele Slujbe, acesti oameni au facut tot ce le-a stat in putinta, infruntand riscul de a-si pierde prieteni, de-a crea disensiuni in familie, chiar a renunta la slujbe bine platite in cadrul bisericii din care faceau parte si cel mai adesea de a-si schimba viata, iar toate acestea pentru a mai putea bea din apa vie a sfintei avutii. Vazand acesti crestini, ne amintim de binecunoscuta parabola a omului care a vandut tot ce avea pentru a cumpara bucata de pamant sub care era ingropata o mare avere (Matei 13:44). Din nefericire, multi dintre noi care am crescut in Biserica Ortodoxa stim atat de putin despre aceasta mare avutie si ne folosim atat de putin de ea. Sarutam Sfanta Biblie de fiecare data cand mergem la biserica, dar cat de des o luam in maini acasa ca sa o citim? Ne inchinam la icoanele Sfantului Nicolae sau Sfantului Gheorghe si chiar cunoastem una sau doua din minunile savarsite de ei, dar cati dintre noi au citit despre vietile lor sau au incercat sa urmeze virtutile lor? Ne facem cruce cand preotul spune cuvinte din Sfantul Ioan Gura de Aur, dar dupa savarsirea sfintei liturghii ne putem intreba cati dintre noi am citit vreuna din predicile lui? Incercati si cititi-le, sunt atat de pline de inspiratia si dragostea pentru Hristos, incat e greu sa te abtii din plans citindu-le!. Noi, romanii, ne laudam ca apartinem unei biserici care a marturisit despre Hristos in timpul opresiunii comuniste, si care a dat minunati parinti spirituali, mari teologi, marturisitori ai credintei si stareti plini de inspiratie duhovniceasca, cum ar fi Parintele Cleopa, Parintele Sofian, Pr. Arsenie Boca, Pr. Dumitru Staniloae, Pr. Arsenie Papacioc, Pr.Teofil Paraianu, iar mai aproape de noi, Pr. Roman Braga si Pr. Felix Dubneac. Cati dintre noi am incercat sa citim scrierile lor, sau am urmat sfaturile lor, sau am incercat sa ne inconjuram de lumina stralucitoare a lui Hristos asa cum au facut ei? Privind din afara, ai impresia ca noi, ortodocsii, suntem adormiti langa un izvor cu apa vie, avand doar o vaga idee a existentei lui, si nici o intentie de a ne adapa din el. Iar aceasta letargie nu este neaparat din vina noastra. Multi dintre noi am crescut fara a citi nici macar un rand din vietile Sfintilor, iar aceasta nu din pricina ca nu am vrut sau ca nu ne-a pasat, ci din simplul fapt ca nu erau de gasit. Multi dintre noi nu am citit cartile Parintelui Cleopa sau ale Parintelui Teofil Paraianu deoarece scrierile lor abia au vazut lumina in urma intunecatului regim comunist. Iar cei mai multi dintre noi nu se roaga spunand rugaciunile Paraclisului Maicii Domnului, nu pentru ca noi credem ca intermedierea ei pentru noi nu are efect (dar sa stiti ca rugaciunile ei sunt intotdeauna ascultate), ci pentru ca nu suntem obisnuiti sa ne rugam ei si poate ca nu avem nici cartea cu Paraclisul Maicii Domnului, nu datorita faptului ca noi nu credem in mijlocirile sale (fara contestatie ca mijlocirile sale sunt intotdeauna reale, efective), ci datorita faptului ca, fie noi nu suntem obisnuiti sa ne rugam in acest fel, fie ca nu avem la indemana cartile liturgice, care sa ne faciliteze aceasta…De cativa ani, mai multi oameni, atat din Romania, cat si din Statele Unite, au depus mari eforturi pentru a ne pune la dispozitie sute de bijuterii din inepuizabila avutie a Bisericii: scrieri ale parintilor, vietile sfintilor, rugaciuni, slujbe si cantari bisericesti, scrieri si predici tinute de parinti si teologi romani contemporani, precum si Sfanta Scriptura in totalitate. Toate acestea se pot accesa aproape instantaneu, pot fi citite, ascultate, copiate sau tiparite cu click-ul unui mouse. Un alt efort urias (de data aceasta venit din partea unui singur om) a constat in adunarea a aproape tuturor acestor perle, punerea lor la un loc pe un US-based Internet server (cu viteza mare de lucru, ceea ce ajuta la micsorarea timpului de incarcare) si sortarea lor in spatii de unde se pot accesa usor. Astfel, Acatistele se pot gasi la Acatistier.org, Sfintele Liturghii se pot asculta la Liturghie.org, de asemenea colindele se gasesc la Colinde.org, contemplari ale vietilor sfintilor se afla la VietileSfintilor.org, slujbele bisericesti si majoritatea rugaciunilor de fiecare zi sunt scrise pe pagina Rugaciuni.org, Psaltirea se poate citi la Psaltire.org. Multe scrieri spirituale ale Sfintilor Parinti la fel ca si o vasta portiune din Pateric pot fi gasite in pagina Spiritualitate.org. Toate acestea formeaza minunate lecturi de inalta inspiratie care incalzesc inima si aprind flacara credintei in cele mai reci suflete. Site-ul Duhovnici.org contine scrieri ale marilor duhovnici romani contemporani si parinti spirituali atat din Romania, cat si de peste granite... Pentru a avea o idee asupra importantei acestui proiect este de ajuns sa spunem ca fiecare capitol din Biblie (romanianbible.org) a fost pus intr-o pagina web (adunand un total de 1337 pagini web).
Teologi romani din toate timpurile, si Catehism.org - Catehismul sau Cartea de Invatatura Crestina Ortodoxa. Acesta este un instrument foarte folositor atat pentru cei ce vor sa-si adanceasca cunostintele privind Sfanta Scriptura, ceea ce ar trebui sa facem noi toti… Este pentru prima data in istorie cand toate acestea sunt la indemana tuturor credinciosilor...”
..................................................................................................................................................
  Afiliatii blogului dambrocean:
* Blogul dambrocean
* Forumul dambrocean
* Curcubeu peste timp (Monografia Dambrocii)
* Biserica Ortodoxa Romana "Sf. Treime" (Los Angeles, California)
* Forumul Bisericii Sf. Treime
* Blogul "Biserica Ortodoxa" (limba romana)
* Blogul "Orthodox Church" (limba engleza)
* Ing. Mircea Iordache (blog personal)
* Pr.Protopop Constantin Alecse (administratorul siteurilor de mai sus)

Bookmark and Share
Tipareste acest articol
O noua aparitie editoriala - Elena Chirita
STEFAN CUCU - „EMBLEMATIC FILOLOG CLASIC ROMÂN DE AZI”
Coperta Carte - Elena Chirita
Elena Chirita - Cum vorbim in public
Madalina Corina Diaconu
Madalina Corina Diaconu
Lazar Ladariu –„Secunda de pamânt”
HOLOCAUST. Destine la rascruce
Elena Chirita - POLITICA SI DIPLOMATIE - interviuri
Mariana Cristescu - Trandafirii desertului
Pentru Credinta, Neam si Tara de Lazar Ladariu si Mariana Cristescu
Locations of visitors to this page