Corneliu LEU - SECOLUL SI DEMOCRATIA
Mariana Cristescu, Damen Passo Doble, Editura Nico, Târgu Mures, 2012

Ce putem invata din genealogia Mantuitorului?

Am ascultat duminica lectura biblica, care ne prezinta genealogia lui Isus pe linie paterna, de la Avraam pana la Iosif, logodnicul Mariei si tatal adoptiv al lui Isus. Fragmentul evanghelic citit duminica, cuprinde primul capitol din Evanghelia dupa Matei, versetele de la 1 la 25.

Sunt convins ca multi dintre cei care au ascultat aceasta Evanghelie an de an in duminica dinaintea Nasterii Domnului, si-au pus intrebarea: la ce folos aceasta insiruire de nume? "Avraam a nascut pe Isaac; Isaac a nascut pe Iacov; Iacov a nascut pe Iuda si pe fratii lui;" (v2) pana la "Eliud a nascut pe Eleazar; Eleazar a nascut pe Matan; Matan a nascut pe Iacov; Iacov a nascut pe Iosif, logodnicul Mariei, din care S-a nascut Iisus, Care se cheama Cristos." (v.15-16). Sunt, totusi, atatea evenimente despre Isus relatate in Evanghelii care nu au fost incluse in lecturile duminicilor de peste an. De ce atunci aceasta insiruire de nume, care la o prima citire sau ascultare nu spun mare lucru?

Matei si-a scris Evanghelia sa pentru evrei, care asteptau implinirea profetiilor Vechiului Testament si sosirea lui Mesia, lui Cristos, care sa-i elibereze. Inca din primul capitol al Evangheliei sale, asadar, Matei cauta sa dovedeasca faptul ca in persoana lui Isus s-au implinit toate aceste profetii, si ca El este Mesia, Cristosul, pe care-L asteptau cu totii.

Pe langa profetiile care vorbeau despre contextul politico-istoric si localitatea/regiunea in care Mesia trebuia sa se nasca, doua profetii ale Vechiului Testament vorbeau direct despre persoana lui Mesia:

Mesia trebuia sa se nasca din tribul lui Iuda, din familia lui David;

Mesia trebuia sa se nasca dintr-o fecioara.

Doresc ca in randurile ce urmeaza sa ma opresc asupra uneia din multele invataturi pe care le putem desprinde din insiruirea de multe nume pe care Matei le-a prezentat ca facand parte din genealogia lui Isus.

Inca din primul verset al Evangheliei sale, Matei scoate in evidenta faptul ca Isus Cristos era din familia lui David: "Cartea neamului lui Iisus Cristos, fiul lui David, fiul lui Avraam." (Matei 1, 1).

Folosindu-se de o expunere ascendenta, Matei enumera genealogia de la Avraam pana la Iosif, logodnicul Mariei, dovedind ca acesta nu doar ca se tragea din tribul lui Iuda, dar il avea stramos direct pe David.

In expunerea genealogiei stramosilor lui Isus, Matei sare uneori peste cateva generatii astfel incat "neamurile de la Avraam pana la David [sa fie] paisprezece; si de la David pana la stramutarea in Babilon [sa fie] paisprezece; si de la stramutarea in Babilon pana la Hristos [sa fie] paisprezece neamuri" (Matei 1, 17).

Intelegem de aici ca Matei a ales cu foarte mare grija numele pe care le-a inclus in aceasta genealogie.

Gasim in genealogia Mantuitorului nume de marca, simbol al credintei si lucrarii lui Dumnezeu in lume. Amintesc aici pe Avraam, Isaac, Iacob, David ori Solomon care nu cred ca mai au nevoie de prezentare. Exista insa si alte nume demne de luat in seama, chiar daca, poate, sunt mai putin cunoscute de catre unii. Iosia, de exemplu a fost rege la 8 ani. Despre el Scriptura ne spune ca "a facut lucruri placute inaintea ochilor Domnului si a umblat pe caile lui David, stramosul sau si nu s-a abatut nici la dreapta nici la stanga". (2 Par. 34, 1-2)

Cum poate nu se asteapta insa, Matei include in genealogia lui Isus si nume de persoane din Vechiul Testament care sunt opusul celor prezentate mai sus, persoane care, prin ceea ce au facut, au savarsit uraciune in fata lui Dumnezeu. Regele Roboam, de exemplu, din cauza neascultarii fata de Dumnezeu si de cei intelepti a rupt regatul lui Israel in doua. (2 Par. 10, 15-19). Regele Ioram si-a ucis toti fratii, neamurile si din capeteniile din Israel pentru a-i opri sa-i ia tronul. Din cauza rautatii sale, Biblia ne spune ca "a murit neplans" de catre popor (2 Par. 21, 20).

Pe langa multele nume de barbati, Matei mentioneaza in genealogia Mantuitorului si patru femei: Tamar (v3), Rahav (v5), Rut (v5) si Betsheba (inteleasa cu numele de "femeia lui Urie" – v.6). Istoria vietii fiecareia dintre aceste patru femei este corelata, intr-un mod sau altul, cu placerile si pacatele trupesti. Cu toate acestea, Matei a considerat sa le mentioneze in genealogia lui Isus.

Vedem asadar ca pe langa persoanele credincioase si ascultatoare de Dumnezeu, Matei a inclus in genealogia lui Isus regi necredinciosi si rai, neascultati fata de Dumnezeu si fata de nevoile poporului, sau femei care au conceput in pacat.

Daca Matei a ales cu atata grija numele respective, de ce nu a ales sa enumere in genealogia lui Isus doar persoanele virtuoase, modele de credinciosie si sfintenie?

Raspunsul il putem gasi la Pavel. Acesta afirma ca Isus "s-a desertat pe Sine, chip de rob luand, facandu-Se asemenea oamenilor" (Filipeni 2, 7) pentru a ne mantui. Isus s-a facut asemenea noua nu doar in privinta aspectului fizic. S-a facut asemenea noua si in ceea ce priveste bagajul de probleme pe care fiecare persoana il mosteneste din familie.

Tot haosul adus in lume de pacatul neascultarii a lui Adam si Eva il gasim in genealogia prezentata de Matei la inceputul Evangheliei sale. Lupta continua dintre bine si rau, dintre persoane care il urmeaza pe Dumnezeu si persoane care I se impotrivesc o gasim in genealogia lui Isus.

In tot acest haos insa, Isus vine sa aduca pacea. Iar aceasta "venire" a avut loc pentru ca doua persoane, Iosif si Maria, au acceptat vointa lui Dumnezeu atat in viata lor personala cat si in cea de familie.

Daca pacatul si moartea au venit in lume prin neascultarea de Dumnezeu a unui barbat si a unei femei (Adam si Eva), iertarea si mantuirea a venit in lume prin ascultarea de Dumnezeu a unui barbat si a unei femei (Iosif si Maria). Ascultarea de Dumnezeu a doi anonimi, Iosif si Maria, a schimbat intreaga istorie a lumii si a mantuirii. A schimbat, implicit, istoria fiecaruia dintre noi.

Incarcatura si haosul din istoria noastra personala sau familiala, parintii, copiii sau rudeniile pe care le avem, ne-ar putea face sa credem ca nu suntem vrednici de a primi indurarea lui Dumnezeu. Genealogia lui Isus pe linie paterna, prin Iosif, insa, arata contrariul.

Indiferent de "bagajul" cu care venim din familie, in momentul in care, la nivel personal, acceptam sa ne supunem vointei Domnului, Isus va veni din nou in lume prin noi. In primul rand va veni in viata noastra personala, apoi in viata familiei noastre, iar de acolo in viata societatii intregi.

In cateva zile vom sarbatori evenimentul nasterii Domnului nostru Isus Cristos care a avut loc in urma cu circa 2000 de ani. Sta in puterea noastra daca lasam aceasta sarbatoare sa comemoreze doar un eveniment care s-a intamplat odata, demult, in istorie, sau o oportunitate de a face "venirea" lui Isus in aceasta lume un eveniment al prezentului prin decizia fiecaruia dintre noi, la nivel personal, de a-i accepta vointa.

"Propovaduiti mereu Evanghelia. Daca e cazul folositi si cuvintele" spunea Sfantul Francis de Assisi. Acceptandu-l pe Isus in viata noastra si dand constant marturie, prin fapte, despre credinta noastra in El, vom face din "venirea" Sa in aceasta lume un eveniment continuu al prezentului.

Sa aveti parte de un Craciun Sfant si un An Nou plin de binecuvantari de la Cristos Isus Domnul.

Pr. Cristian Terhes
Misiunea Greco-Catolica
"Sf. Ioan Botezatorul"
Orange County, California
www.sfioan.org  

Bookmark and Share
Tipareste acest articol
O noua aparitie editoriala - Elena Chirita
STEFAN CUCU - „EMBLEMATIC FILOLOG CLASIC ROMÂN DE AZI”
Coperta Carte - Elena Chirita
Elena Chirita - Cum vorbim in public
Madalina Corina Diaconu
Madalina Corina Diaconu
Lazar Ladariu –„Secunda de pamânt”
HOLOCAUST. Destine la rascruce
Elena Chirita - POLITICA SI DIPLOMATIE - interviuri
Mariana Cristescu - Trandafirii desertului
Pentru Credinta, Neam si Tara de Lazar Ladariu si Mariana Cristescu
Locations of visitors to this page