Corneliu LEU - SECOLUL SI DEMOCRATIA
Mariana Cristescu, Damen Passo Doble, Editura Nico, Târgu Mures, 2012

Despre iubire

(Continuare din numarul precedent)

Un alt fapt pe care literatura si istoria il scot in evidenta este acela ca de multe ori iubirea se preschimba in opusul ei, ura. Uneori dragostea si ura coexista in acelasi subiect; alteori iubirea trezeste ura (ca in cazul geloziei). Mania si frica, deasemenea isi au de multe ori originea in iubire. Oricum, iubirea pare a fi sentimentul de baza care genereaza pe toate celelalte potrivit opozitiei placere-durere sau a relatiei cauza-efect.

Un alt aspect, bogat ilustrat prin toate marile povesti de dragoste din literatura universala este acela ca iubirea este generatoarea celei mai perfecte fericiri dar, in acelasi timp, si generatoarea celei mai profunde suferinte si nefericiri. Din aceasta cauza, in analizele despre iubire se cauta raspuns la intrebari de tipul: Bucuria si placerea iubirii poate exista fara suferinta? Este mai bine sa iubesti si sa suferi decat sa nu iubesti de loc? Este mai cuminte sa nu iubesti de loc decat sa iubesti cu nechibzuinta?

S-au dat multe si felurite raspunsuri acestor intrebari, citez unul singur, cel al poetului latin Virgiliu:

Omnia vincit amor ( Iubirea pe toate le invinge)

Exista multe alte aspecte ale iubirii si conditionarii dintre sentimentele omenesti pe care invatatii le cerceteaza. Mai mentionez unul singur, anume acela al statutului privilegiat de care se bucura indragostitii in operele literare ca si in ochii lumii, chiar daca acestia incalca grav principiile moralitatii. Cand un zgarcit violeaza prevederile justitiei sau lacomia cele ale cumpatarii, viciul sau pacatul sunt reprobate atat de opinia publica, cat si in poemele literare pentru faptul ca sunt considerate slabiciuni de caracter, incompatibile cu tinuta unui erou.

In acelasi timp, multi dintre marii eroi ai literaturii care in alte privinte au un caracter nobil, din cauza iubirilor, si-au abandonat obligatiile si au incalcat atat normele de conduita prescrise de credinta, cat si cele stabilite de oameni, alegand riscul de a fi condamnati de societate si surghiuniti sau de a-si pierde sufletul. Poetii sugereaza ca motivul acestor atitudini se explica prin aceea ca, spre deosebire de alte pasiuni pe care omul le are in comun cu animalele, iubirea omeneasca este in primul rand o problema spirituala. Un om este ca un porc cand nu-si poate controla lacomia, sau ca un sacal cand isi dezvaluie lasitatea, dar cand sentimentul iubirii il determina la acte de devotement si sacrificiu, este om cu adevarat.

Din aceasta cauza marii indragostiti par figuri admirabile, in ciuda pacatelor lor. Actiunile lor sunt justificate, cel putin literar daca nu moral; ca si cum ei ar face exceptie de la legile comune, iubirea lor fiind o lege in ea insasi.

Din punctul de vedere al psihologilor, conflictul dintre impulsurile erotice si moralitate constituie principalul conflict al vietii psihice al omului si dintre individ si societate.

Ca un fel de concluzie la ceea ce am spus mai sus despre iubire citez concluzia unui frumos articol publicat in revista Actualitatea Crestina:

< a iubi + a fi iubit = A Fi >

" Nu exista om pentru care ecuatia a iubi- a fi iubit sa nu aiba o solutie. Toti iubim si suntem iubiti, insa combinatia celor doua date esentiale este unica pentru fiecare din noi".

 

Vasile Bechis, Costa Mesa, California

Bookmark and Share
Tipareste acest articol
O noua aparitie editoriala - Elena Chirita
STEFAN CUCU - „EMBLEMATIC FILOLOG CLASIC ROMÂN DE AZI”
Coperta Carte - Elena Chirita
Elena Chirita - Cum vorbim in public
Madalina Corina Diaconu
Madalina Corina Diaconu
Lazar Ladariu –„Secunda de pamânt”
HOLOCAUST. Destine la rascruce
Elena Chirita - POLITICA SI DIPLOMATIE - interviuri
Mariana Cristescu - Trandafirii desertului
Pentru Credinta, Neam si Tara de Lazar Ladariu si Mariana Cristescu
Locations of visitors to this page