Corneliu LEU - SECOLUL SI DEMOCRATIA
Mariana Cristescu, Damen Passo Doble, Editura Nico, Târgu Mures, 2012

România Mare

Urmasii Imperiului Roman, moldo-valahii ajung sub greco-slavi la sfarsitul primului mileniu, apoi cinci secole sub turco-fanariotii de la Constantinopol. In Transilvania eliberata de turci, romanii se unesc cu Roma. In sfera de interese, Constantinopoli Moscova si Roma, Scoala Ardeleana redescopera latinitatea si initiaza programul de emancipare nationala, boierimea moldo-valaha inclina spre rusi, fanariotii propaga stilul bizantin. Occidentul este constant de partea valahilor. La Paris se pun bazele Unirii, la Berlin a Vechiului Regat si la Trianon a reintregirii neamului. Romania Mare, stat tampon intre fascism si ortodoxo-comunism, n-a rezistat, pentru ca reorientarea spirituala de la Constantinopoli Moscova spre Roma a fost boicotata. Dupa 1944, romanii ajung sub rusi, care-i despart in doua state ortodoxo-comuniste izolate de Roma de o Cortina de Fier. 1989 Moscova renunta la dictatura marxist-leninista, la „Lagarul socialist" si statele romane redevin suverane, dar la conducere raman elitele comuniste si reorientarea religioasa spre occident este taraganata cu un alibi postmarxist laicist de tranzitie. Biserica greco-catolica nu mai e in afara legii, dar doua mii de biserici reorientate cu baioneta de comunisti de la Roma spre Moscova raman tot ortodoxe. Papa Ioan Paul II vine la Bucuresti, se adreseaza tuturor romanilor si ii repune pe harta Europei. Romania va fi integrata in UE. Reunificarea cu Moldova va avea loc in viitor. Esecul Romaniei Mari este prilej de dezbateri, dar ca in perioada antebelica, duplicitatea moldo-valaha da tonul. Initiatoarea renasterii nationale, Biserica Unita – 2004 s-a sarbatorit 250 de ani de scoala romaneasca la Blaj – e marginalizata. Toti romanii l-au intampinat cu caldura pe Ioan Paul II, dar elita postcomunista saboteaza reorientarea duhovniceasca de la Moscova spre Roma si se folosesc in legaturile lor cu vestul, de aceleasi curente politice si culturale falimentare, de aceiasi intermediari ineficienti, care au dus deja la un dezastru. Chiar si noul Partid Romania Mare, care si-a propus depasirea capcanelor trecutului „prin noi insine" si a avut o ascensiune pe masura, s-a adaptat volens nolens mediocritatii generalizata in tranzitie, vechilor curente, intermediarilor traditionali si a recazut - fara optiunea clara pentru Roma - in randul secund pe scena politica. Aderarea la Europa presupune aplicarea in practica a „acquis”-ului UE, a codului canonic romano-catolic actualizat si modernizat, de 81.000 de pagini. Acum, dupa esecul din sec. 19-20 a „formelor fara fond" occidentale, in sec. 21 se va implementa „fondul fara forma" - acquis-ul comunitar la moldo-valahi -, ca un stadiu intermediar reintregirii si integrarii de durata, autentice si religioase a Romaniei Mari in Europa, in civilizatia Romei.

Prof. dr. Viorel Roman, consilier academic la Universitatea din Bremen, Germania

Bookmark and Share
Tipareste acest articol
O noua aparitie editoriala - Elena Chirita
STEFAN CUCU - „EMBLEMATIC FILOLOG CLASIC ROMÂN DE AZI”
Coperta Carte - Elena Chirita
Elena Chirita - Cum vorbim in public
Madalina Corina Diaconu
Madalina Corina Diaconu
Lazar Ladariu –„Secunda de pamânt”
HOLOCAUST. Destine la rascruce
Elena Chirita - POLITICA SI DIPLOMATIE - interviuri
Mariana Cristescu - Trandafirii desertului
Pentru Credinta, Neam si Tara de Lazar Ladariu si Mariana Cristescu
Locations of visitors to this page