Corneliu LEU - SECOLUL SI DEMOCRATIA
Mariana Cristescu, Damen Passo Doble, Editura Nico, Târgu Mures, 2012

Memorialul Radu Flora, Satu Nou, Novi Sad, Zrenianin,

3-5 sept. 2008

Societatea de limba romana din Voivodina – Republica Serbia

 

Problema sau Chestiunea Orientala : Serbia fara Kosovo / Georgia fara Abhazia si Osetia de Sud

Prof. Dr. Viorel Roman, Academischer Rat a.D.

Debutul Chestiunii Orientale este Pacea de la Kuciuk Kainargi / Silistra 1774. Tarul invingator si Sultanul fara vlaga se inteleg in privinta patronajului Moscovei asupra ortodocsilor ajunsi sub musulmani. Aceasta Problema este nodul gordian al celor 8 razboaie ruso-turce (1710-1878) pentru a «doua Roma», asa ca independenta Kosovo-ului, sub patronajul SUA/UE si a Abhaziei si Osetiei de Sud sub cel al Rusiei sunt de neinteles fara luarea la cunostinta a Problemei Orientale, care numai aparent s-a incheiat cu disparitia Sultanului turc si Califului, dupa Primul Razboi Mondial.

Un mileniu - de la Mahomed pana la esecul din fata Vienei - lumea islamica condusa de Sultan si Calif domnea pe trei continente. Dar dupa victoria Papei si Imparatului de la Viena, 1683, Tarul Petru cel Mare, urmasul Imparatului Imperiului Roman de Apus se considera indreptatit sa mosteneasca el a «doua Roma». Patriarhul grec, dupa experienta cu cruciatii, era de partea Sultanului si a Tarului. Astfel s-au configurat forte imperiale intr-un permanent conflict, razboi - cald sau rece -, care determina soarta lumii: (1) crestinii occidentali, condusi de Imparat si de Papa, (2) crestinii ortodocsi, condusi de Tar si (3) mahomedanii condusi de Calif.

Occidentalii vor refacerea unitatii crestine si nu pot accepta dominatia unilaterala ortodoxa. Pe de alta parte, a «treia Roma», Moscova urmareste si ea refacerea Imperiului Roman si a unitatii crestine. In acest conflict, Sultanul a supravietuit mereu sub sabia lui Damocles: cine-l va mosteni? In jurul cui vor gravita neamurile din Asia, Africa si Europa, din Balcani si din Caucaz? Cine va domina: pravoslavnicii, occidentalii, islamul? Sultanul, Califul turc a disparut, intrebarile sunt inca actuale.

Avantul rusilor spre Constantinopol, spre sud este incununat de succes si la Pacea de la Iasi 1792, Bucuresti 1812, Adrianopol 1829 si Unikar Skelessi 1833. Vesticii cu interese nu de rare ori divergente par a fi total dezorientati in aceasta complicata Chestiune, asa ca rusii ii ataca pe turci in 1853, sub pretextul nesocotirii intereselor lor la Ierusalim. In razboiul din Crimeea, «primul razboi mondial esuat», Anglia, Franta si aliatii lor inving si la Pacea de la Paris, 1856, impun Rusiei demilitarizarea Marii Negre si concesii teritoriale. Tarul tuturor ortodocsilor nu poate insa renunta la misiunea sa imperiala, asa ca-l ataca din nou pe Sultanul turc si obtine noi concesii la Pacea de la San Stefano, 1878. Congresul de la Berlin, din acelasi an, nu face altceva decat sa prelungeasca soarta «bolnavului de la Bosfor» musulman numai pentru a nu da castig de cauza pravoslavnicilor. Serbia, Montenegro, Romania devin independente, iar Bosnia si Herzegovina ajung sub administratie occidentala, austriaca.

Al Doilea Razboi Mondial permite Moscovei sa puna bazele unui imens Imperiu Roman de Rasarit, de la Berlin pana la Marea Japoniei, dar Uniunea Sovietica - o forma laica imperiala - nu face fata Razboiului Rece cu Vestul. Oricum Turcia si Grecia raman constant in tabara occidentala. O politica imperiala crestina unitara si fata de islam – conditio sine qua non a pacii lumii – esueaza mereu, dupa cum se poate usor observa in conflictele din Balcani, Caucaz si Orientul Apropiat si Mijlociu.

Roma, interesata in emanciparea si unitatea crestinilor, nu poate accepta o expansiune unilaterala a ortodoxiei. La fel Moscova. Acest cerc vicios a fost depasit in vremea Conciliului Vatican II. Papa si Patriarhul de la Constantinopol ridica anatema care divizeaza lumea crestina. Uniunea Sovietica, comunismul dispar, apoi Papa Ioan Paul II ii apropie pe pravoslavnici de occidentali, fara a putea vizita insa Moscova sau Belgradul. Fondul religios al Problemei Orientale e neschimbat si in zilele noastre.

Totusi situatia este promitatoare. Rusia a revenit la crestinism dupa intronizarea Presedintelui Dmitri Medvedev, cu un ritual crestin bizantin, a reactualizat continuitatea Imperiului Roman. Occidentul are un continuator al traditiilor romane, Papa, dar nu are «Imparat» legitim. Presedintii UE, SUA nu au o pozitie similara Imparatului crestin al Imperiului Roman de Apus, al Tarului Rusiei.

Soarta lumii depinde acum de Tarul Medvedev si de Papa Benedict XVI. Refacerea unitatii crestine e posibila daca Moscova renunta la izolare si Roma continua linia generoasa a primului Papa slav fata de pravoslavnici. Pentru ca numai impreuna, Papa de la Roma si «Imparatul Roman» de la Moscova pot depasi «diagonalele tragice ale Europei» si asigura pacea lumii. Inceperea dialogului dintre Moscova si Roma in vederea refacerii unitatii crestine va schimba pozitiv mai mult fata lumii decat razboaiele lui Napoleon si Adolf Hitler impotriva Rusiei si va face oricum inutil independenta unor mici provincii de la Limes, in Balcani sau in Caucaz.

Anexa: Prof. Jean Paul Charnay - La diagonale tragique de l´Europe.

Bookmark and Share
Tipareste acest articol
O noua aparitie editoriala - Elena Chirita
STEFAN CUCU - „EMBLEMATIC FILOLOG CLASIC ROMÂN DE AZI”
Coperta Carte - Elena Chirita
Elena Chirita - Cum vorbim in public
Madalina Corina Diaconu
Madalina Corina Diaconu
Lazar Ladariu –„Secunda de pamânt”
HOLOCAUST. Destine la rascruce
Elena Chirita - POLITICA SI DIPLOMATIE - interviuri
Mariana Cristescu - Trandafirii desertului
Pentru Credinta, Neam si Tara de Lazar Ladariu si Mariana Cristescu
Locations of visitors to this page