Corneliu LEU - SECOLUL SI DEMOCRATIA
Mariana Cristescu, Damen Passo Doble, Editura Nico, Târgu Mures, 2012

Din Viata si Invataturile lui IISUS - In ultimele zile din saptamana Sf. Patimi

de Preot Paroh Aurel Sas, Las Vegas

„Caci invata pe ucenicii Sai, si zicea: „Fiul Omului va fi dat in mainile oamenilor; ei Il vor omori, si a treia zi dupa ce-L vor omori, va invia." (Marcu 9,31)

 

(Continuare din numarul precedent)

Din acest dialog care a avut loc intre Domnul si oastea care venise sa-L prinda, rezulta, ca: Iisus S-a prezentat, fara nici o cale de iesire, ca El este, Iisus Nazarineanul, pe care ei Il cauta; intrebandu-i: „Pe cine cauta?, si raspunzandu-Le ca: „V-am spus ca Eu sunt”, si daca Ma cautati pe Mine lasati-i pe acestia sa se duca. Asa Iisus a plecat spre suferinta mantuirii neamului omenesc.

„...Iuda, cu o sarutare vinzi tu pe Fiul Omului?”

„Iar Iisus i-a zis: Iuda, cu o sarutare vinzi tu pe Fiul Omului?” (Luca 22,48). Aceasta a fost intrebarea lui Iisus catre Iuda cand a venit in fruntea plutonului de arestare a Mantuitorului in gradina Ghetsimani. Plutonul de arestare a Domnului Iisus il prezinta Scriptura, compus, din: „si indata, inca vorbind El, a venit Iuda Iscarioteanul, unul dintre cei doisprezece, si cu el multime cu sabii si cu toiege, de la arhierei, de la carturari si de la batrani" (Marcu 14,43). Iar Iuda ii sfatuise, ca Il vor recunoaste pe Iisus pentru ca Il va saruta! Iata Scriptura care descopera, zicand: „Iar vanzatorul le daduse semn, zicand: Pe care-L voi saruta, Acela este. Prindeti-L si duceti-L cu paza" (Marcu 14,44).

Dialogul Domnului cu Iuda. Apropiindu-se Iuda, de Domnul Iisus, Scriptura ne descopera, zicand: "Si indata, venind la Iisus, a zis: Bucura-te, Invatatorule,! si L-a sarutat. Iar Iisus i-a zis: Prietene, pentru ce ai venit?" (Matei 26,49-50). Deci, Domnul inca voia sa-si salveze fostul ucenic, sa-l trezeasca, numindu-l: „prietene”, dar el cu sange rece, ca la Cina cea de Taina, si-a urmat drumul si angajamentul satanic fata de cei cu care venise. Iar Sf. Evanghelist Luca ne prezinta si o alta intrebare pe care Iisus i-a pus-o lui Iuda, intrebandu-l: „... Iuda, cu o sarutare vinzi tu pe Fiul Omului?" (Luca 22,48).

Revenind la dialogul Domnului cu oastea, care venise sa-L aresteze prezentat de Scripturile, care zic: "Iar Iisus, stiind toate cele ce au sa vina asupra Lui, a iesit si le-a zis: Pe cine cautati? Raspuns-au Lui: Pe Iisus Nazarineanul: El le-a zis: Eu sunt. Iar Iuda vanzatorul era si el cu ei. Atunci cand le-a spus: Eu sunt, ei s-au dat inapoi si au cazut la pamant. Si iarasi i-a intrebat: Pe cine cautati? Iar ei au zis: Pe Iisus Nazarineanul: Raspuns-a Iisus: V-am spus ca Eu sunt. Deci, daca Ma cautati pe Mine, lasati pe acestia sa se duca" (Ioan 18, 4-8), consemnat de Sf. Evanghelist Ioan, dovedeste urmatoarele: Iisus s-a prezentat, fara nici o ezitare, spunandu-le: ca El este, Iisus Nazarineanul pe care ei Il cauta; Prezentarea lui Iisus, ca: „Eu sunt”, dovedeste ca Iuda nici nu ar fi trebuit sa foloseasca semnul de recunoastere a lui Iisus prin „sarutul vanzarii” dezgustatoare si viclene, dar intunecarea mintii lui din partea diavolului a adus uitarea ca cine este Iisus. Atunci, oastea ca un pluton de arestare a Domnului, s-a dat inapoi si a cazut la pamant, ceea ce dovedeste alt lucru important ca, daca Mantuitorul ar fi vrut sa nu bea paharul amar al mantuirii neamului omenesc, Nu le-ar mai fi dat putere sa se ridice si sa puna mana pe El sa-L aresteze. Dar, dimpotriva, Domnul Iisus i-a mai intrebat inca odata: „Pe cine cauta?, spunandu-le ca: „V-am spus ca Eu sunt”.

„Toti cei care scot sabia, de sabie vor pieri”

„Dar Simon-Petru, avand sabie, a scos-o si a lovit pe sluga arhiereului si i-a taiat urechea dreapta, iar numele slujii era Malhus" (Ioan 18,10). Petru a scos sabia in momentul in care ei, dupa sarutarea lui Iuda, s-au apropiat de Iisus sa-l prinda, dupa cum zice: „Atunci ei, apropiindu-se, au pus mainile pe Iisus si L-au prins" (Matei 26,50). Astfel, dupa ce ei au pus mainile pe Iisus, Petru a scos sabia, iar Domnul i-a raspuns: „Atunci Iisus i-a zis: Intoarce sabia ta la locul ei, ca toti cei ce scot sabia, de sabie vor pieri. Sau ti se pare ca nu pot sa rog pe Tatal Meu si sa-Mi trimita acum mai mult de douasprezece legiuni de ingeri? Dar cum se vor implini Scripturile, ca asa trebuie sa fie?”(Matei 26,52-53).

si, indata, Domnul l-a vindecat, dupa Scriptura care zice: „si atingandu-se de urechea lui, l-a vindecat”(Luca 22,51). Vedem, aici, ca pe Petru la mustrat, iar pe Malhus, sluga arhiereului, care venise sa-L aresteze l-a vindecat! Iar aceasta numai iubirea si iertarea lui Iisus putea face. Asa, Cel ce a facut urechea a si vindecat-o, dupa Scriptura care descopera: „Cel ce a sadit urechea, s-ar putea sa n-auda? Cel ce a intocmit ochiul, s-ar putea sa nu vada?”(Psalm 94,9). Revenind, trebuie sa amintit confirmarea in istorie a ceea ce a zis Iisus, ca: Da, toti cei care au scos sabia si au facut razboaie in istorie, „de sabie au pierit”, sau cei care scot sabie in particular „de sabie pier”.

Oare nu voi bea paharul? Sf. Evanghelist Ioan, ne mai descrie un amanunt despre raspunsul Domnului Iisus lui Petru, zicand: „Deci a zis Iisus lui Petru: Pune sabia in teaca. Nu voi bea, oare, paharul pe care Mi l-a dat Tatal?”(Ioan 18,11). Aici, iarasi vedem dragostea si iubirea lui Dumnezeu Tatal pentru omenire, in „paharul” amar al suferintei care l-a dat Fiului Sau pentru salvarea lumii intregi!

In continuare, iata Scripturile care prezinta cuvantul lui Iisus catre multimea care a venit sa-L prinda: „In ceasul acela, a zis Iisus multimilor: Ca la un talhar ati iesit cu sabii si cu toiege, ca sa Ma prindeti. In fiecare zi eram in templu si invatam si nu ati pus mana pe Mine. Dar toate acestea s-au facut ca sa se implineasca Scripturile proorocilor. Atunci toti ucenicii, lasandu-L, au fugit”(Matei 26,55-56). Da, sa se implineasca Scripturile prin care Dumnezeu a instintat, dinainte, despre rautatea celor care vor veni cu „sabii si cu toiege” sa-L prinda pe Fiul Sau care a venit sa fie Mielul de jertfa al rascumpararii lor din moartea si orbirea pacatelor. Prin urmare filmul lui Mel Gibson „The pasion of Christ” nu a fost nici o exagerare a brutalitatii cu care s-au purtat cei de atunci care venise sa-L aresteze pe Iisus cu „sabii si toiege”.

Arestarea lui Iisus in gradina Ghetsimani.

„Deci, ostasii si comandantul si slujitorii iudeilor au prins pe Iisus si L-au legat”(Ioan 18,39) „Atunci ei, apropiindu-se, au pus mainile pe Iisus si L-au prins”(Matei 26,50; Marcu 14,46 si Luca 22,54). Asa descriu toti Evanghelistii arestarea Domnului Iisus in gradina Ghetsimani, iar ucenicii lasandu-L pe Iisus au fugit toti (cf. Matei 26,56), ca se temeau. Ei venise cu felinare si cu faclii, fiindca era nopate, in gradina Ghetsimani, pentru ca Iuda stia ca Iisus adesea mergea acolo cu ucenicii Sai sa se roage, dupa cum spun Scripturile care ne reveleaza: „Iar Iuda vanzatorul cunostea acest loc, pentru ca adesea Iisus si ucenicii Sai se adunau acolo. Deci Iuda, luand oaste si slujitori, de la arhierei si de la farisei, a venit acolo cu felinare si cu faclii si cu arme”(Ioan 18,2-3), la care Domnul a mers cu ucenicii si i-a intrebat: ”Pe cine Cautati?” (cf. Ioan 18,4-8)

Intr-adevar, asa a avut loc arestarea Mantuitorului, pentru ca toti cei unsprezece ucenicii au fost martorii oculari ai brutalitatii arestarii lui Iisus in Ghetsimani, adeverindu-se, ca: pe „marturia a doi sau trei martori” (cf. Matei 18,16), sta tot adevarul la toate Tribunalele de judecata in istorie. Asa si in marturia celor patru Evanghelisti sta tot adevarul, la care se aduga zeci si sute si mii de marturii a atati altora, precum si scrierile istorice la romani care au ramas si marturisec cele despre Iisus. Iasa cum am vazut in relatarile de mai sus, ca Domnul nu a depus nici o rezistenta sau opozitie, ci s-a lasat sa fie arestat.

In acel moment s-a implinit cea ce le spusese Iisus ucenicilor la Cina cea de Taina, cand a zis: „Atunci Isus le-a zis: „In noaptea aceasta, toti veti gasi in Mine o pricina de poticnire; caci este scris: „Voi bate Pastorul, si oile turmei vor fi risipite.”(Matei 26,31). Sf. Evanghelist Marcu consemneaza un alt amanunt, foarte important de retinut pentru ca devine o evidenta oculara. Scriptura zice: „Atunci L-au lasat si au fugit toti. Iar un tanar mergea dupa El, infasurat intr-un giulgiu, pe trupul gol, si au pus mana pe el. El insa, lasand giulgiul, a fugit gol”(Marcu 14,50-52). Cei care au fugit de frica cand L-au prin pe Iisus, s-a vazut mai sus, ca erau ucenicii. Cine a fost tanarul care nu a fugit, ci a mers dupa Iisus si dupa cei care L-au arestat? Sa ne amintim de prezentarea dinainte, in casa unde a avut loc Cina de Taina, ca era un tanar care a ascultat tot ce s-a petrecut si a plecat neobservat dupa Iisus si ucenici in Ghetsimani, si acela a fost tanarul Marcu, Evanghelistul de mai tarziu, care nu-si spune numele din smerenie si modestie. Asa a devenit si Marcu martorul ocular a ceea ce s-a petrecut la Cina cea de Taina, cat si in gradina Ghetsimani, amanunte si relatari mari pe care Evanghelistul Marcu le va descrie in Evanghelia sa, sub inspiratia Duhului Sfant.

Tanarul Marcu, inseamna ca a luat un giulgiu pe el si a mers dupa Iisus si ucenici, cand au plecat de la Cina cea de Taina in gradina Ghetsimani, vazand toate cele intamplate, si cand singurul a avut curajul sa urmeze alaiul arestarii lui Iisus, spre orasul Ierusalim, cineva l-a vazut si a pus mana pe el, dar a ramas cu giulgiul in mana, iar Marcu ca un tanar curajos si viteaz a fugit.

Va urma

Bookmark and Share
Tipareste acest articol
O noua aparitie editoriala - Elena Chirita
STEFAN CUCU - „EMBLEMATIC FILOLOG CLASIC ROMÂN DE AZI”
Coperta Carte - Elena Chirita
Elena Chirita - Cum vorbim in public
Madalina Corina Diaconu
Madalina Corina Diaconu
Lazar Ladariu –„Secunda de pamânt”
HOLOCAUST. Destine la rascruce
Elena Chirita - POLITICA SI DIPLOMATIE - interviuri
Mariana Cristescu - Trandafirii desertului
Pentru Credinta, Neam si Tara de Lazar Ladariu si Mariana Cristescu
Locations of visitors to this page