Corneliu LEU - SECOLUL SI DEMOCRATIA
Mariana Cristescu, Damen Passo Doble, Editura Nico, Târgu Mures, 2012

Din Viata si Invataturile lui IISUS - In ultimele zile din saptamana Sf. Patimi

de Preot Paroh Aurel Sas, Las Vegas

„Caci invata pe ucenicii Sai, si zicea: „Fiul Omului va fi dat in mainile oamenilor; ei Il vor omori, si a treia zi dupa ce-L vor omori, va invia." (Marcu 9,31)

 

(Continuare din numarul precedent)

S-a dus si s-a spanzurat!

Atunci Iuda, cel ce L-a vandut, vazand ca a fost osandit la moarte, s-a cait si a dus inapoi arhiereilor si batranilor cei treizeci de arginti. Zicand: Am gresit vanzand sange nevinovat. Ei i-au zis: Ce ne priveste pe noi? Tu vei vedea. Si el, aruncand argintii in templu, a plecat si, ducandu-se, s-a spanzurat" (Matei 27,3-5). Precum se vede, Evanghelistul Matei ne descopera tragedia lui Iuda vanzatorul lui Iisus, care vazand ca Mantuitorul lumii a fost condamnat la moarte de judecata nedreapta a Sinedriului iudaic (cf. Matei 26,66), apoi vazand cum arhiereii si batranii poporului au tinut sfat sa-L omoare pe Iisus, si cum L-au legat si L-au dus la Pontiu Pilat (cf. Matei 27,1-2), el s-a dus si „s-a spanzurat” (cf. Matei 27,5).

Inainte de a se sinucide Iuda, Scriptura ne mai vorbeste ca s-a cait si a dus inapoi arhiereilor si batranilor cei trezeci de arginti, zicand: ca „a vandut sange nevinovat", iar ei i-au raspuns: „Ce ne priveste pe noi? Tu vei vedea", si el aruncand argintii in templu s-a dus si „s-a spanzurat". Iuda nu a putut deveni un erou al intoarcerii cu cainta la Dumnezeu, pentru a fi iertat, ca L-a vandut pe Fiul lui Dumnezeu, Iisus Hristos, Mantuitorul lumii, pentru ca s-a dus si „s-a spanzurat", savarsind un alt pacat al sinuciderii! Deci, vedem cum un pacat genereaza pe altul. Mila lui Dumnezeu este mare, dar omul trebuie sa se intoarca la Dumnezeu sa fie iertat, pentru ca sa beneficieze de mila si indurarea lui Dumnezeu (cf. Psalm 145,8)

Apoi, trebuie sa vedem in viata si deosebirea intre pacate. Lepadarea lui Petru era un pacat incomparabil de mic, fata de pacatul vanzarii Fiului lui Dumnezeu din partea lui Iuda. Un asemenea pacat putea fi savarsit dupa ce Iuda a devenit atat de pervers incat a putut intra Satana in el, conform Scripturii (cf. Luca 22,3). De aceea toate incercarile lui Iisus de a-l salva pe Iuda, cum am vazut mai inainte, el nu le-a primit.

In continuare Scriptura ne relateaza ce au facut arhiereii cu cei trezeci de arginti, zicand: „Iar arhiereii, luand banii, au zis: Nu se cuvine sa-i punem in visteria templului, deoarece sunt pret de sange. Si tinand ei sfat, au cumparat cu ei tarina Olarului, pentru ingroparea strainilor. Pentru aceea s-a numit tarina aceea, tarina Sangelui, pana in ziua de astazi. Atunci s-a implinit cuvantul spus de Ieremnia proorocul, care zice: „si au luat cei treizeci de arginti, pretul celui pretuit, pe Care L-au pretuit fiii lui Israel. Si i-au dat pe tarina Olarului, dupa cum mi-a spus mie Domnul" (Matei 27,6-10). Asa putem vedea, cum Dumnezeu in atotprestiinta Sa, a prevazut dinainte ce vor face oamenii cu Fiul Sau si arhiereii cu banii care ii vor primi inapoi de la Iuda, mergand si cumparand tarina Olarului, cum a revelat prin Ieremia proorocul.

Iisus a fost dus legat la Pilat

„Iar facandu-se dimineata, toti arhierei si batranii poporului au tinut sfat impotriva lui Iisus ca sa-L omoare. si legandu-L, L-au dus si L-au predat dregatorului Pontiu Pilat" (Matei 27,1-2). La fel prezinta si Evanghelistul Marcu, consemnand amanuntul "tot sinedriul" a adus hotararea si legandul pe Iisus L-au predat la Pilat, care era guvernatorul roman in Provincia Iudea in acea vreme istorica, zicand: "Si indata dimineata, arhierei, tinand sfat cu batranii, cu carturarii si cu tot sinedriul si legand pe Iisus, L-au dus si L-au predat lui Pilat" (Marcu 15,1). L-au legat pe Iisus ca pe un facator de rele ca sa arate lui Pilat, ca doar de aceea L-au adus la el sa-L judece: "Ei au raspuns si au zis: Daca Acesta n-ar fi fost raufacator, nu ti L-am fi predat tie" (Ioan 18,30).

De Mentionat

Sentinta de condamnare la moarte a lui Iisus Hristos, din partea Sinedriului Iudaic din Ierusalim, din vremea aceea, ca: „Este vinovat de moarte" !!!(cf. Matei 26,66), nu putea fi executata decat de procuratorul roman, Pontiu Pilat, care conducea Provincia Iudeea in vremea aceea. Asadar, din aceasta cauza l-a dus Sinedriul pe Iisus la Pilat ca sa-l puna sa execute Sentinta lor de condamnare la moarte a lui Iisus!!!

Executarea Sentintei trebuia grabita, sa aiba loc, imediat, Vineri, dimineata, daca se poate, pentru ca Vineri seara incepeau sarbatorirea Pastilor iudaice dupa datina. Asa ei nu voiau sa se atinga de vreo institutie pagana de Judecata sau de vreo casa unde este paine dospita ca sa nu se spurce si sa "poata manca Pastile" dupa datina lor. Deci, ii vedem pe mai marii lideri religiosi, pe carturari, pe farisei si pe batranii poporului, pana in ultima clipa, fanatici, scrupulosi si fatarnici, cum le-a zis Iisus, cand ii vaieta, zicandu-le: „Vai voua, carturarilor si fariseilor fatarnici! ..." (Matei 23,13), pentru ca nu au vazut ca se spurca cu adevarat varsand „sange nevinovat", cum a zis Iuda vanzatorul (cf. Matei 27,4).

Locul de Judecata a lui Iisus

Procesul nedrept de judecata a lui Iisus a avut loc in marele Palat al lui Irod. Mantuitorul care nu a avut loc unde sa-si odhineasca capul, dupa cum a zis: „Iisus i-a raspuns: „Vulpile au vizuini, si pasarile cerului au cuiburi; dar Fiul Omului n-are unde-si odihni capul." (Matei 8,20), a fost dus legat in marele palat, unde nu ar fi vrut sa ajunga, palat care era pardosit cu pietre aurite si imbracat in tot ceea ce avea Roma mai de pret. Palatul Asmoneilor din Ierusalim, care ajunsese resedinta a multor stapanitori lumesti si trecatori. In acest palat venise si ierarhul Galileii, Irod Antipa, de Pasti, care luase de nevasta pe sotia fratelui sau si taiase capul Sf. Ioan Botezatorul, ocupand o parte buna cu garda lui de paza, la care L-a trimis Pilat pe Iisus sa-L judece, si asa s-au impacat.

Apoi, tot acolo lucuise si Irod, cel care cautase viata Pruncului Iisus, cand a venit in lume prin Nastere din Fecioara Maria in urma zamislirii de la Duhul Sfant (cf. Matei 1,18). Iisus s-a intalnit acolo cu urmasul lui Irod, in persoana procuratorului roman Pontiu Pilat – si ce lucru trist si ingrozitor – ca era vorba tot de Viata si de Moartea lui Iisus!!!, ca sa nu schimbe lumea. Dar asa precum au sfarsit-o ingrozitor de tragic judecatorii nedrepti ai lui Iisus, atat din partea iudeilor cat si a romanilor, tot asa a sfarsit-o si marele palat al lui Irod, si apoi al lui Pilat, cand a venit vremea dupa proorocia lui Iisus, de nu a ramas „piatra pe piatra” (cf. Matei 24,1-2), cand au venit romanii in anul saptezeci si au distrus Ierusalimul si populatia, iar locuitorii care au fugit s-au raspandit in toata lumea. Asa a vazut omenirea implinirea a ceea ce Iisus a zis: „Cerul si pamintul vor trece, dar cuvintele Mele nu vor trece." (Marcu 13,31).

In marele palat incepe faza Penala, a Procesului de Judecata a lui Iisus inaintea lui Pontiu Pilat, din Ierusalim, procuratorul roman in Provincia Iudea. Scriptura urmatoare ne va prezenta locul unde L-au dus pe Iisus la Pilat, zicand: "Deci L-au dus pe Iisus de la Caiafa la pretoriu; si era dimineata. si ei nu au intrat in pretoriu, ca sa nu se spurce, ca sa manance Pastile" (Ioan 18,28). In continuare Evanghelistul Ioan prezinta ce a urmat, zicand: "Deci Pilat a iesit la ei, afara, si le-a zis: Ce invinuire aduceti Omului acestuia? Ei au raspuns si i-au zis: Daca Acesta n-ar fi fost raufacator, nu ti L-am fi dat tie. Deci le-a zis Pilat: Luati-L voi si judecati-L dupa legea voastra. Iudeii insa i-au raspuns: Noua nu ne este ingaduit sa omoram pe nimeni." (Ioan 18,29-31). Dar sa puna pe altcineva sa omoare, le era ingaduit? Glasul constiintei de sub povara pacatului nu-l puteau auzi. Ce dureros si tragic!

Din intrebarea lui Pilat: "Ce invinuire aduceti Omului acestuia?" putem vedea ca chipul trist si suferind al lui Iisus la indurerat pana si pe Pilat. Iudeii s-au simtit jigniti cand i-a intrebat Pilat, caci venisera sa-L intrebe el pe Iisus, acuzatul lor, si nu sa-i intrebe Pilat pe ei. Practic Sinedriul nu mai voia o noua Judecata a lui Iisus, ci incuviintarea Sentintei lor: "Este vinovat de moarte".

Atunci Iudeii i-au raspuns lui Pilat: "…Daca Acesta n-ar fi fost raufacator, nu ti L-am fi dat tie". Atunci Pilat le-a zis Iudeilor: "Deci, … Luati-L voi si judecati-L dupa legea voastra". Din acest raspuns a lui Pilat, putem vedea si o diplomatie de a-i onora pe Iudeii, sa-L judece ei pe Iisus si o consideratie de a-L salva pe Domnul pentru ca ei nu puteau executa condamnarea la moarte a cuiva. Dar Iudeii Il judecasera deja pe Iisus noaptea in Sinedriul lor, si-L condamnasera la moarte, precum am vazut, dar nu puteau executa condamnarea, dupa cum i-au raspuns lui Pilat, cand au zis: "Iudeii insa i-au raspuns: Noua nu ne este ingaduit sa omoram pe nimeni." (Ioan 18,29-31). Deci, ei au venit La Pilat sa-l foloseasca in executarea Sentintei de condamnare la moarte a lui Iisus pe care o dadusera ei, in zorii diminetii de Vineri, in Sinedriul lor. Pentru mai multa documentare vedeti Website al meu: www.preotaurel.sasfamily.com Acolo veti gasi: "Procesul lui Iisus".

Dilema Sinedriului la Pilat

Sinedristii L-au condamnat pe Iisus pe motiv nedrept, de blasfemie religioasa, ca "S-a facut pe Sine Fiul lui Dumnezeu"; si rastalmacirea afirmatiei lui Iisus, ca "va darama Templu si-l va zidi in trei zile", cum am vazut mai sus, ori Pilat nu condamna la moarte pe cineva pentru crime religioase, ci pentru crime politice. De ceea ce juristii romani numeau: “crimen majestatis populi romani imminutae”. Adica o infractiune sau o crima impotriva ordinei publice, care submina autoritatea Romei. Aceasta il interesa pe Pilat. Deci, motivele religioase de acuzare a lui Iisus nu mai erau valibile si trebuiau sa inventeze motive politice de subminare a autoritatii romane care ii stapanea.

Va urma

Bookmark and Share
Tipareste acest articol
O noua aparitie editoriala - Elena Chirita
STEFAN CUCU - „EMBLEMATIC FILOLOG CLASIC ROMÂN DE AZI”
Coperta Carte - Elena Chirita
Elena Chirita - Cum vorbim in public
Madalina Corina Diaconu
Madalina Corina Diaconu
Lazar Ladariu –„Secunda de pamânt”
HOLOCAUST. Destine la rascruce
Elena Chirita - POLITICA SI DIPLOMATIE - interviuri
Mariana Cristescu - Trandafirii desertului
Pentru Credinta, Neam si Tara de Lazar Ladariu si Mariana Cristescu
Locations of visitors to this page