Corneliu LEU - SECOLUL SI DEMOCRATIA
Mariana Cristescu, Damen Passo Doble, Editura Nico, Târgu Mures, 2012

Din Viata si Invataturile lui IISUS - In ultimele zile din saptamana Sf. Patimi

de Preot Paroh Aurel Sas, Las Vegas

„Caci invata pe ucenicii Sai, si zicea: „Fiul Omului va fi dat in mainile oamenilor; ei Il vor omori, si a treia zi dupa ce-L vor omori, va invia." (Marcu 9,31)

(Continuare din numarul precedent)

Iesirea patata a sinedristilor din dilema

Mai marii Sinedriului au inovat atunci crima politica, acuzandu-l si invinuindu-L nedrept si mincinos pe Iisus cu strigatele lor, in fata lui Pilat si a multimii, astfel: "Si sculandu-se toata multimea acestora, L-au dus la Pilat. Si au inceput sa-L invinuiasca, zicand: Pe Acesta L-am gasit razvratind neamul nostru si impiedecand sa dam dajdie Cezarului si zicand ca El este Hristos, Regele" (Luca 23,1-2). Din aceasta Scriptura prezentata de Evanghelistul Luca rezulta urmatoarele acuzari politice cu care sinedristii il invinuiau in strigate pe Iisus, zicand: ca razvrateste sau tulbura ordinea publica; opreste poporul sa nu plateasca deajdie Cezarului; si S-a facut pe Sine rege (cf. Luca 23,1-2). ..

Aceste trei acuzari fabricate si mincinoase din partea sinedristilor Il puneau pe Domnul Iisus in fata unei crime politice, pentru ca tulburarea ordinei publice putea conduce la o revolutie de subminare a autoritatii Romei in Iudeea, iar instigarea de a nu plati dajdie Cezarului insemna nesupunere legilor si autoritatilor romane si a se numi pe Sine rege era ceva foarte grav si crudul Imparat de atunci Tiberiu nu l-ar fi crutat nici pe Iisus, nici pe Pilat daca nu l-ar fi executat. A se declara Iisus pe Sine Rege insemna atunci o insulta la adresa Cezarului si o amenintare la adresa stapanirii romane.

Dilema lui Pilat in fata sinedristilor

Odata cu aceste acuzari a lui Iisus, aduse de sinedristi in strigate in fata multimii, Pilat era pus intr-o dilema mare de a nu fi prieten Cezarului (cf. Ioan 19,12), cum i-au strigat, daca nu-L condamna la moarte pe Iisus! Pilat auzind acestea i-a fost frica, a uitat si de puterea pe care o are, si in lipsa de intelepciune i-a intrebat pe ei: Ce sa Faca lui Iisus?, dupa Scripturile care zic: "Si Pilat le-a zis: Dar ce voi face cu Iisus, ce se cheama Hristos? Toti au raspuns: Sa fie rastignit! (Matei 27,22). "Iar Pilat, raspunzand iarasi, le-a zis: Ce voi face deci cu cel pe care ziceti ca este regele Iudeilor? Ei iarasi au strigat: Rastigneste-L!" (Marcu 15,12-13).

Interogarea lui Iisus din partea lui Pilat

Atunci Pilat a intrat in pretoriul de judecata si a chemat pe Iisus si L-a intrebat: "Tu esti regele Iudeilor? Raspuns-a Iisus: De la tine insuti zici aceasta, sau altii ti-au spus-o despre Mine? Pilat a raspuns: Nu cumva sunt eu Iudeu? Poporul Tau si arhiereii Te-au predat mie. Ce ai facut? Iisus a raspuns: Imparatia Mea nu este din lumea aceasta. Daca imparatia Mea ar fi din lumea aceasta, slujitorii Mei s-ar fi luptat ca sa nu fiu predat Iudeilor. Dar acum imparatia Mea nu este de aici. Deci I-a zis Pilat: Asadar esti Tu Imparat? Raspuns-a Iisus: Tu zici ca Eu sunt Imparat. Eu spre aceasta M-am nascut si pentru aceasta am venit in lume, ca sa marturisesc adevarul; oricine este din adevar asculta glasul Meu. Pilat I-a zis: Ce este adevarul? Si zicand aceasta, a iesit iarasi la Iudei si le-a zis: Eu nu gasesc in El nici o vina" (Ioan 18,33-38).

Da, Iisus Hristos este Imparatul imparatilor, si Domnul domnilor (cf. 1Tim. 6,15), si El spre aceasta S-a nascut, dar Imparatia Lui, vesnica, nu este din lumea aceasta a pacatului. Iar intrebarea lui Pilat: "Ce este adevarul?", exprima exact starea in care se gasea omenirea de atunci, de a nu sti ce este adevarul! Iata raspunsul pe care Iisus la dat cu o alta imprejurare multimilor despre adevar, zicand: „Eu Sunt calea, adevarul si viata. Nimeni nu vine la Tatal decat prin Mine." (Ioan 14,6). Da, Iisus este Calea care nu rataceste, Adevarul care nu inseala si Viata care nu sfarseste niciodata.

Asadar, din aceasta interogare Pilat la gasit pe Iisus nevinovat si a cautat sa-L elibereze, dar nu putea pentru ca ei strigau sa le elibereze pe Baraba si pe Iisus sa-L rastigneasca (cf. Marcu 15,6-13). In continuare Evanghelistul Luca ne descrie un amanunt important despre trimiterea lui Iisus, pentru ca era din Galileia, la Irod care era stapanul Galileii si se gasea de Pasti in Ierusalim (cf. Luca 23,3-7).

Iisus tacea la invinuirile ce I se aduceau

"Si la invinuirile aduse Lui de catre arhiereii si batrani, nu raspundea nimic. Atunci i-a zis Pilat: Nu auzi cate marturisesc ei impotriva Ta? Si nu rapunzi i-a raspuns lui nici un cuvant, incat diregatorul se mira foarte" (Matei 27,12-14). Da, Domnul Iisus in intelepciunea Sa a cunoscut mintile, gandurile si inimile tuturor si a prevazut ca nu are rost sa le raspunda, ci mai degraba sa-i lase sa faca ceea ce au de facut, cum i-a zis lui Iuda: "Ceea ce faci, fa mai curand" (cf. Ioan 13,27), si Domnul a lasat sa primeasca de la ei mai departe suferinta si batjocura pentru mantuirea lumii de pacat.

La fel Iisus nu a raspuns nici la judecata Sinedriului, dupa cum ne descopera Scriptura, zicand: "Si sculandu-se, arhiereul I-a zis: Nu rapsunzi nimic la ceea ce marturisesc acestia impotriva Ta? Dar Iisus tacea…" (Matei 26,62-63). Evanghelistul Luca consemneaza ca la intrebarea: Daca El este Hristosul?, Domnul le-a zis: "Daca va voi spune, nu veti crede. Iar daca va intreb, nu-Mi veti raspunde. De acum insa Fiul Omului va sedea de-a dreapta puterii lui Dumnezeu. Iar ei au zis toti: Asadar, Tu esti Fiul lui Dumnezeu? si El a zis catre ei: Voi ziceti ca Eu sunt. Si ei au zis: Ce ne mai trebuie marturii, caci noi insine am auzit din gura Lui" (Luca 22,67-71). Sinedristi, in diabolica lor gandire de a-L omori pe Iisus, au speculat si au rastalmacit si de data aceasta vorbirea lui Iisus ca sa-L acuze. Iubirea Mantuitorului pentru mantuirea omenirii era neasemuit de mare, care depasea si lumina peste intunecimea lor. Iti multumim, Iisuse, Doamne. Iarta-ne.

Interogarea lui Iisus de catre Irod Antipa

Tetrarhul Galileii, Irod Antipa, era cel ce taiase si capul Sf. Ioan Botezatorul (cf. Matei 14,1-12), care acum la interogat si el pe Iisus, intrebandu-L: "Iar Irod vazand pe Iisus, s-a bucurat foarte, ca de multa vreme dorea sa-L cunoasca, pentru ca auzise despre El, si nadajduia sa vada vreo minune savarsita de El: si L-a intrebat Irod multe lucruri, dar El nu i-a raspuns nimic. Iar Irod, impreuna cu ostasii sai, batjocorindu-L si luandu-L in ras, L-au imbracat cu o haina stralucitoare si L-au trimis iarasi la Pilat. Si in ziua aceea, Irod si Pilat s-au facut prieteni unul cu altul, caci mai inainte erau in dusmanie intre ei" (Luca 23,8-12).

Vulpoiul de Irod, cum era numit, si criminalul lui Ioan Botezatorul, a fost magulit de Pilat trimitandu-L pe Iisus si la el si asa aflam ca s-au impacat dusmanii, dar Domnul Iisus nu a raspuns la interogarea lui, la nici un cuvant, nu a vazut nici o minune si nici nu L-a auzit nici macar vorbind pe Iisus. In continuare Irod a facut ceea ce era nedemn de un rege si ostasii lui "batjocorindu-L si luandu-L in ras, L-au imbracat cu o haina stralucitoare si L-au trimis iarasi la Pilat" pe Iisus. A aruncat si o mantie alba pe Domnul Iisus pentru ca S-a numit pe Sine rege, dar mantia fiind alba si stralucitoare simboliza si ea, fara sa-si dea el seama, nevinovatia lui Iisus.

Iisus din nou la Pilat

Prin urmare, Pilat si-a luat iarasi exercitarea puterii de judecata cautand sa-L elibereze pe Iisus, dupa cum vorbesc Scripturile, zicand: "Iar Pilat chemand arhiereii si capeteniile si poporul, A zis catre ei: Ati adus la mine pe Omul Acesta, ca pe un razvratitor al poporului; dar iata eu, cercetandu-L in fata voastra, nici o vina nu am gasit in acest Om, din cele pentru care L-ati parat. Si nici Irod n-a gasit, caci L-au trimis iarasi la noi. Si iata El, nu a savarsit nimic vrednic de moarte. Deci, pedepsindu-L, Il voi elibera." (Luca 23,13-16).

Visul sotiei lui Pilat

"Pe cand statea Pilat in scaunul de judecata, sotia lui i-a trimis acest cuvant: Nimic sa nu-I faci Dreptului aceluia, ca mult am suferit azi, in vis, pentru El" (Matei 27,19). Acesta a fost mesajul cutremurator pe care l-a primit Pilat din partea sotiei sale, in timp ce era in scaunul de judecata pentru Iisus: "Nimic sa nu-I faci Dreptului aceluia, ca mult am suferit azi - in vis - pentru El". Ne imaginam ce efect tulburator a produs acest mesaj in mintea si inima lui Pilat cand se gasea pe scaunul de Judecata a lui Iisus, iar arhiereii si batranii induplecau multimea sa-l ceara pe Baraba, iar pe Iisus sa-L piarda (cf. Matei 27,20).

Prin acest vis al sotiei lui Pilat, putem vedea cum Dumnezeu a cautat sa previna pe Pilat de la pacatul condamnarii la rastignire a lui Iisus cum cereau iudeii. In Sf. Scriptura gasim multe persoane care au fost instiintate de Dumnezeu in vis: ce sa faca, sau de ce sa se fereasca, sa nu li se intample un rau. Cei care au ascultat au fost salvati, precum stim, iar cei ce nu au ascultat nu au putut fi salvati, asa cum nu a putut fi salvat Pilat pentru ca nu a ascultat. El a cautat insa sa-L elibereze pe Iisus, dar s-a pierdut cand i-au zis: ca daca Il eliberezi pe Acesta nu esti prieten Cezarului, gandindu-se ca Cezarul Tiberiu auzind il va destitui din functie, si asa L-a dat pe Iisus Iudeilor sa-L rastigneasca precum au cerut. Ceea ce inseamna ca pentru procuratorul roman Pontiu Pilat pozitia si onorurile lui erau mai presus decat Justitia si Adevarul. Pe cine sa va eliberez? Pe Acesta sau pe Baraba?

"Ci este la voi obiceiul ca la Pasti sa va eliberez pe unul. Voiti sa va eliberez pe regele Iudeilor? Deci au strigat iarasi, zicand: Nu pe Acesta, ci pe Baraba. Iar Baraba era talhar!" (Ioan 18,39-40)

Va urma

Bookmark and Share
Tipareste acest articol
O noua aparitie editoriala - Elena Chirita
STEFAN CUCU - „EMBLEMATIC FILOLOG CLASIC ROMÂN DE AZI”
Coperta Carte - Elena Chirita
Elena Chirita - Cum vorbim in public
Madalina Corina Diaconu
Madalina Corina Diaconu
Lazar Ladariu –„Secunda de pamânt”
HOLOCAUST. Destine la rascruce
Elena Chirita - POLITICA SI DIPLOMATIE - interviuri
Mariana Cristescu - Trandafirii desertului
Pentru Credinta, Neam si Tara de Lazar Ladariu si Mariana Cristescu
Locations of visitors to this page